ورود | ثبت نام

کارابیز

کپی رایتینگ چیست وچطور یک تبلیغ نویس حرفه ای شوم؟

زمان مطالعه: 18 دقیقه
کپی رایتینگ چیست؟_تبلیغ نویسی

می‌دونستی فقط با 500/000 تومان می‌تونی به یک مهارت کاربردی مسلط بشی؟

با خواندن این مقاله و مقالات مشابه متوجه می شوید که کپی رایتینگ یا همون تبلیغ نویسی یک دانش میان رشته ای به حساب می آید هم هنر نگارش می خواهد هم شم بازاریابی،هم اطلاعات تجاری نیاز دارد هم ذهن خلاق، پیچیده به نظر می رسد اما پیچیده نیست و می تواند بسیار جذاب باشد از آن شغل هایی است که وقتی دارید انجامش می دهید فکر نمی کنید دارید کار می کنید خلق کردن دارد و ما انسانها خلق کردن را دوست داریم.

کپی رایتر حرفه ای متن ها و جملات خود را هنر دست و ذهن خود می داند آنها را دوست دارد بارها می خواندشان و به آنها افتخار می کند این یعنی لذت بردن از شغل … .

هیچ کس تبلیغ نویس(کپی رایتر)ملیون دلاری به دنیا نمی آید. هیچ کسی با دانش این که دقیقا از چه کلماتی باید برای متن تبلیغاتی استفاده کند به دنیا نمی آید. اما برخلاف تصور خیلی ها،نوشتن متن تبلیغاتی از الگوهایی پیروی می کند که می توانید آنها را بیاموزید.

می توانید از آن الگوهای اثبات شده متناسب با کسب و کار خود استفاده کنید تا به سرعت متنی خلق کنید که می فروشد.این سریع ترین نوع نوشتنی است که می توانید یاد بگیرید و همچنین پرسودترین آن… . در این مقاله از تاریخچه کپی رایتینگ، انواع آن و مواردی که کپی رایتینگ استفاده می شود شروع می کنیم و می رسیم به باید و نبایدهایی که یک کپی رایتر حرفه ای در متن خود باید رعایت کند.

تبلیغ نویسی یا کپی رایتینگ چیست؟

جیم ادواردز می گوید: تبلیغ نویسی یعنی هرچیزی با هدف متقاعد کردن خواننده،بیننده یا شنونده مورد نظر است تا اقدام خاصی انجام دهد.

یک لحظه به این تعریف دقت کنید،شما می خواهید خواننده،بیننده یا شنونده تان اقدام خاصی انجام دهد.

چه به صورت آنلاین و چه به صورت آفلاین،این اقدامات خاصی که می خواهید آنها انجام دهند شامل کلیک بر روی لینک،درخواست برای اطلاعات بیشتر،خرید چیزی یا رفتن به مرحله بعدی فرایند فروش است.

با نوشتن متن تبلیغاتی سعی دارید افراد را به سمت کلیک بر روی گزینه ای،پر کردن فرمی ،خرید آنلاین یاارسال پستی هل بدهید.شاید می خواهید که آنها تلفن را بردارند و شماره ای را بگیرند یا به مکانی مثل فروشگاه بروند.وقتی درباره متن تبلیغاتی فکر می کنیم از هر صد مرتبه، 99 مرتبه هدفمان همین است.

متن تبلیغاتی می تواند شامل هرچیزی باشد از آگهی سه خطی در روزنامه تا نامه فروش 40 صفحه ای در وب،ویدئوهای 30 دقیقه ای،پست های فیسبوک یا اینستاگرام و هر چیز دیگری مشابه این می تواند و باید نمونه ای از متن تبلیغاتی در نظر گرفته شود.

اگر می خواهید در زمینه متن تبلیغاتی ماهر شوید،منظورتان این است که می خواهید در اغوا کردن افراد برای درخواست محصول یا خدمات شما و پول خرج کردن ماهر شوید. بسیاری از افراد تبلیغ نویسی را مسئله پیچیده ای می بینند که سالها طول می کشد تا به آن تسلط یابند و دهه ها زمان می برد تا درآن حرفی برای گفتن داشته باشند. آنها این مهارت را در ذهنشان چنین بزرگ و پیچیده کرده اند.

تاریخچه کپی رایتینگ:

کپی رایتینگ سالهای زیادی نیست که به عنوان یک شغل مجزا از سایر موقعیت های شغلی بازاریابی تعریف شده است اما از نظر وظایفی که یک کپی رایتر انجام می دهد بیش از یک قرن از عمر این شغل می گذرد در مقالات مختلف نقطه شروع متفاوتی برای این شغل گفته شده اما یکی از قدیمی ترین آنها نقل قولی است که می گوید در سال 1477 مطالب چاپی برای فروش کتاب دعا استفاده شده که به لحاظ فنی کپی رایتینگ محسوب می شود.

بعد از آن باید بگوییم اولین کپی رایتینگ ها تبلیغ نویسی روی پوسترهای کاغذی بزرگ بود که با جوهر روی آنها نوشته می شد.این پوسترها تنها یک نسخه بود و باید هر بار با زحمت و صرف زمان تهیه می شدند در نهایت زمانی که صنعت چاپ رایج شد این پوسترها به جزوه ها و بروشورها تبدیل شدند.حدود سال 1605 چاپ انبوه شکل گرفته بود که روزنامه ها تولید می شدند و منبع ارائه متن های کپی رایترها بودند.

در سال 1664 آگهی های تبلیغاتی در حدی گسترش پیدا کرده بود که یک صفحه از روزنامه به یک آگهی اختصاص می یافت.

اولین کپی رایتر حرفه ای به نقل از منابع مختلف آقای جان اموری پاورز است که از سالهای 1837 تا 1919 زندگی کرده او اولین فردی بود که این شغل را به عنوان شغلی تمام وقت انجام می داد.کار او کپی رایتینگ مستقیم بود که در ادامه مقاله در انواع کپی رایتینگ آن را توضیح می دهیم او در هفته ،شش تبلیغ نویسی انجام می داد و برای فروشگاه های بزرگ مشخصی کار می کرد حتی بعضی گفته اند او پدر تبلیغات خلاقانه است.

بعد ها او به صورت مستقل و فریلنسری کار خود را ادامه داد.می توان گفت در دهه 1800 بود که ارزش شغل کپی رایتینگ شناخته شد.

انواع کپی رایتینگ:

انواع تبلیغ نویسی_انواع کپی رایتینگ

  • کپی رایتینگ (B2B):

این نوع تبلیغ نویسی به کسب و کارها کمک می کند تا محصولات و خدمات خود را برای سایر بیزینس ها و کسب و کارها بازاریابی کنند.قطعا وقتی مخاطب شما بیزینس دیگری است و نه مصرف کننده نهایی قلق نوشتن آن متفاوت است.

  • کپی رایتینگ برند:

هدف نهایی آن “افزایش آگاهی از برند” است بنابراین بازدهی فوری و قابل اندازه گیری نخواهد داشت.

کاری که کوکاکولا در تبلیغات و کمپین های بازاریابی خود انجام داده تا ذهنیت مثبتی از برند خود ایجاد کند که همه با آن آشنا هستند همان کپی رایتینگ آگاهی از برند است که شاید به جرات بتوان گفت در نوع خود موفق ترین بوده ست.

  • کپی رایتینگ با پاسخ مستقیم:

وقتی شما با تبلیغ نویسی یا کپی رایتینگ سعی می کنید مصرف کننده نهایی بالقوه را قانع کنید تا در حال حاضر کاری که شما می خواهید(خرید) را انجام دهند دارید کپی رایتینگ مستقیم انجام می دهید که رایج ترین نوع آن است.

  • کپی رایتینگ ایمیل:

نوعی  کپی رایتینگ با پاسخ مستقیم است. بسیار کار سختی است افراد را وادار کنید ایمیل ارسال شده را باز کنند.پس باید به مرور با تجربه و مطالعه نکات ریز لازم را یاد بگیرید تا بتوانید با تبلیغ نویسی ایمیل به نتیجه دلخواهتان برسید.

  • کپی رایتینگ روابط عمومی:

کسی که کپی رایتینگ روابط عمومی را انجام می دهد باید اطلاعیه های  اثرگذار بنویسد و آن را به مخاطب هدف برساند.

  • کپی رایتینگ سئو:

این کپی رایترها باید محتوای با کیفیت و ارزشمند تولید کنندکه با اهداف مخاطبینی که در مورد موضوع مورد نظر سرچ می کنند هماهنگی داشته باشد تا نوشته ها تا حد امکان در موتورهای جستجو رتبه خوبی بگیرند.

  • کپی رایتینگ در شبکه های اجتماعی:

این تبلیغ نویس ها کارشان ترکیبی از چند نوع کپی رایتینگ است گاهی لازم است هم افراد را به صفحه فروش هدایت کنند(کاری که کپی رایتینگ با پاسخ مستقیم انجام می دهد) و در عین حال آگاهی از برند(کاری که کپی رایتینگ برند انجام می دهد) هم انجام دهند.

این تبلیغ نویس ها معمولا از لحن محاوره ای و دوستانه استفاده می کنند.مهم ترین چالش آنها این است که باید در زمان کوتاهی اثرگذاری خود را انجام دهند. از آنجایی که رویه های موجود در شبکه های اجتماعی عمر کوتاهی دارند و دائما در حال تغییرند،تبلیغ نویس شبکه های اجتماعی باید در صنعت خود دائما اطلاعات و مهارت های خود را به روز کند.

  • کپی رایتینگ فنی:

یکی از چالشی ترین کپی رایتینگ هاست و در واقع تبلیغ نویسی در زمینه علم و فناوری است.این تبلیغ نویس ها باید بر صنعت خود مسلط باشند تا بتوانند اصطلاحات فنی را با عبارات ساده به مخاطب توضیح دهند.

  • کپی رایتینگ تجربه کاربری:

کپی رایتینگ تجربه کاربری در واقع کپی رایتینگ وب سایت است که کل تجربه کاربری مشتری را ازابتدا تا انتها شامل می شود. اینکه افراد روی لینک های مورد نظر شما کلیک کنند و فرایند خرید را تکمیل کنند بستگی به این دارد که از وب سایت شما چه حسی گرفتند و چقدر اعتماد کردند.در واقع برای بررسی نتیجه کار خوب است که این سوالها را از خود بپرسید:

  • چقدر برای افراد آسان بود که آنچه را نیاز داشتند در سایت پیدا کنند؟
  • صفحه چقدر سریع بازگذاری شد؟
  • آیا دستورالعمل های فرایند خرید واضح بود؟
  • گرافیک سایت چه حسی به افراد می دهد؟

در واقع اینکه افراد تعامل راحتی با سایت شما داشتند یا نه.

تبلیغ نویسی (کپی رایتینگ) در چه جاهایی استفاده می شود؟

  • پکیج یا برچسب محصول
  • تبلیغات محصول در سایت ها و شبکه های اجتماعی مختلف
  • تبلیغات محصول در نشریات،روزنامه ها،کتابها
  • بروشورهای محصولات و خدمات
  • نسخه های نمایشی محصول
  • مقالات ،مطالعات موردی و گزارشات مختلفی که پیرامون محصول و خدمات تهیه و تولید می شوند
  • ایمیل ها و پیامک های تبلیغاتی
  • بیلبوردهای تبلیغاتی
  • مطالب وبسایت شرکت
  • مطالب کمپین های بازاریابی
  • نامه های جذب سرمایه
  • ….

کپی رایتینگ_تبلیغ نویسی

چه چیزی تبلیغ نویسی را از نوشته عادی جدا می کند؟

تفاوتشان کمتر از آن چیزی که تصور می کنید. اکثر افراد فکر می کنند تبلیغ نویسی نوع دیگری از تفکر و نویسندگی است. به خاطر الگوهای خاصش بسیار متمایز است.بعضی وقت ها حق با این افراد است. بعضی وقت ها هم کاملا در اشتباه اند. بهترین تبلیغ نویسی متنی است چنان جذاب که مردم اصلا متوجه نمی شوند متن تبلیغاتی است.

چه چیزی باعث می شود مردم توجهشان جلب شود؟ یا بهتر است بگویم چه چیزی سبب می شود مردم متنی را بخوانند و به پیام فروش نهفته در آن فکر نکنند؟

اگر متن شما این ویژگی ها را داشته باشد موفق می شوید توجه مخاطب را جلب کنید بدون آنکه متوجه شوند دارید تبلیغ می کنید:

  • محتوای شما ترس های آنها را نشانه می گیرد.
  • مطابق با خواسته های آنها صحبت می کند.
  • از واژه های آنها استفاده می کند.
  • انگار که گفتگویی بین آنها و یک دوست یا مشاور مورد اعتماد است.

برای آشنای بیشتر با تبلیغات و بازاریابی مقاله زیر را بخوانید:

بازاریابی چیست؟- تعریف برندینگ+ 9 بعد اصلی مارکتینگ

بسیاری از افراد باور دارند که متن تبلیغاتی چیزی است که مردم را سحر می کند تا کاری را انجام دهند که در اصل نمی خواهند. واقعیت این است که مردم عاشق خریدن هستند. یک اصل قدیمی هست که می گوید:” مردم عاشق خریدن هستند اما از اینکه به آنها چیزی فروخته شود متنفرند.

“مردم زمانی چیزی را می خرند که احساس کنند با آن حالشان بهتر می شود یا کمکشان می کند به آنچه می خواهند برسند.پس باز هم چون متن تبلیغاتی از واژه های آشنا و راحت استفاده می کند مثل مکالمه ای با یک دوست یا مشاور مورد اعتماد است.

کپی رایترهای حرفه ای چه تحصیلاتی دارند؟

اگر به مقوله های بازاریابی، برندسازی ، تجارت و … علاقه مندید و می توانید جملات پرمعنا اما ساده ای بنویسید که در ذهن ها باقی بماند می توانید با شرکت در دوره های آموزشی و مطالعه حرفه ای رشته های مورد نیاز وارد این حرفه شوید اما تا کنون تجربه نشان داده تبلیغ نویس های موفق در داخل و خارج از کشورفارغ التحصیل رشته هایی مثل زبان انگلیسی،ارتباطات،بازاریابی،روزنامه نگاری،بازرگانی و … بوده اند.

کپی رایترها به چه مهارتهایی نیاز دارند؟

  • قدرت نویسندگی بالا
  • مهارت تحقیق و سرچ
  • خلاقیت
  • آشنایی با سئو
  • آشنایی با مفاهیم بازاریابی و برندینگ
  • قدرت تحلیل

بازارکار کپی رایتینگ_محتوا نویسی

 

موقعیت های شغلی یک کپی رایتر(تبلیغ نویس):

اگر این شغل را برای خودتان در نظر دارید کار شما به سه صورت می تواند باشد. هر کدام از این سه موقعیت شغلی معایب و مزایای خودش را دارد و این به روحیات و شخصیت شما بستگی دارد که کدامیک برای شما مناسب تر است.

ممکن است برای شما ارتباط با افراد مختلف دشوار باشد و تمایل داشته باشید تنها با یک صاحبکار در ارتباط باشید پس کپی رایترفریلنسری برای شما مناسب نیست چون در آن نیاز به ارتباط مستقیم و گرفتن سفارش از افراد مختلف دارید.

برای اینکه ببینید کدام موقعیت شغلی برای شما مناسب تر است می توانید مقالات خودشناسی و مسیر شغلی و رفتارشناسی را مطالعه کنید که در آن به تیپ های مختلف شخصیتی،شناخت اهداف و علاقه مندی های فردی اشاره کرده ایم.

  • کپی رایتر در آژانس های تبلیغاتی:

اگر بخواهید برای آژانس های تبلیغاتی کار کنید احتمالا کار شما تمام وقت خواهد بود از اینکه در هر ماه برایتان سفارشات جدید وجود داشته باشد خیالتان راحت است شما مستقیما مسئول جذب سفارش نیستید

البته که اگر کیفیت کارتان مناسب نباشد احتمالا مسئول شما سفارش های کم اهمیت تری به شما خواهد داد اما خیالتان راحت است که این آژانس تبلیغاتی خودش یک برند است و بازاریابانی دارد و اگر تلاشتان را بکنید هر ماه مطالبی را به شما سفارش می دهند.

از سوی دیگر یک آژانس تبلیغاتی با کسب و کارها و برندهای مختلف همکاری می کند ممکن است یک روز درباره محصولات نوشت افزار سفارش داشته باشید روز دیگر درباره محصولات پلاستیکی پس تنوع کار بالاست و قطعا باید مطالعه زیادی داشته باشید.شما مستقیما از افراد سفارش نمی گیرید پس هزینه ای که بابت مطالب شما پرداخت می شود درصدی به شما پرداخت می شود و درصدی حق آژانس تبلیغاتی است که سفارش و مشتری را جذب کرده است.

  • کپی رایتر در کارخانه ها و شرکتها:

در این نوع کپی رایتر بودن هم کار شما تمام وقت و حضوری محسوب می شود البته ذات کار کپی رایتینگ کاری است که می توان به صورت دورکاری و آن لاین هم انجام  دارد بستگی دارد به کار شرکت مورد نظر، ممکن است حجم کار یک شرکت بالا باشد و حضور شما الزامی باشد ممکن است مدیر شما صلاح ببیند که شما در کارخانه حضور داشته باشید تا فضای محیط کار را بشناسید تا در نوشته های خود بتوانید به درستی آن را انعکاس دهید.

احتمال بیشتری دارد که در همکاری با یک شرکت یا کارخانه ، حقوق ثابت داشته باشید.نکته مهم این موقعیت شغلی این است که شما تنها با یک مجموعه محصولات/خدمات سروکاردارید و همیشه باید برای آن بنویسید. این بسته به شخصیت شما می تواند حسن باشد یا ایراد. شاید شما علاقه به تنوع در کار داشته باشید شاید با محصول/ خدمات مورد نظر نتوانید ارتباط برقرار کنید و به آن علاقه ای نداشته باشید اینها مواردی است که باید در نظر بگیرید.

  • کپی رایتر فریلنسر:

اگر بخواهید یک کپی رایتر فریلنسر باشید به مهارت های ارتباطی و گوش دادن موثر بیش از کپی رایترهای دیگر نیاز دارید چرا که صفر تا صد کار با خودتان است. باید خودتان مشتری پیدا کنید،قرارداد ببندید و کار را آماده کنید و تحویل دهید. اما خوبی های خودش را هم دارد مثلا اگر بتوانید سوابق و نمونه کارهای خوبی برای خودتان فراهم کنید می توانید چندین برابر یک حقوق ثابت درآمد داشته باشید.

تفاوت کپی رایتینگ با محتوا نویسی چیست؟

کپی رایتر ها و تولید کنندگان محتوا هر دو برای کسب و کارها مطلب تهیه می کنند اما نتیجه کار آنها و نوع نوشته آنها با هم متفاوت است چون مواردی مثل اهداف،لحن بیان،مقدار مطلب،تایم و محیط کار آنها متفاوت است.

  • کپی رایترها می خواهند از طریق مطالب خود مشتریان را قانع کنند اما تولیدکنندگان محتوا هدفشان اطلاع رسانی،آگاه سازی و آموزش است برای اینکه مخاطبان مجددا به سایت این کسب و کار برگردند ونوعی وفاداری ایجاد کنند.
  • مطالبی که تولیدکنندگان محتوا می نویسند معمولا بلندتر و طولانی تر است چون می خواهد موضوعی را آموزش دهد اما مطالب کپی رایترها کوتاه و موجز است.
  • کپی رایترها در کسب و کارها معولا وظیفه دیگری جز تبلیغ نویسی ندارند اما تولیدکننده محتوا ممکن است خودش مثلا مدیر سایت باشد یا وظایف دیگری هم داشته باشد.
  • لحن نوشتن کپی رایترها محاوره ای است و حالت گفتگو دارد اما تولیدکنندگان محتوا در بسیاری از موارد لحن رسمی دارند.
  • کپی رایترها معمولا برای آژانس های تبلیغاتی برای بازاریابی شرکتها کار می کنند اما نویسندگان محتوا می توانند به صورت مستقل،دورکاری و با واسطه با شرکتها کار کنند یا مستقیما در شرکت مستقر باشند.
  • کپی رایترها چون می خواهند مشتری اقدامی مثل خرید انجام دهد در پایان مخاطب را به یک لینک یا فرایند کار هدایت می کنند و محدودیت زمانی دارند.

با این رازها یک کپی رایتر حرفه ای شو!!!

اگر در نوشته هایتان به عنوان کپی رایتر یا تبلیغ نویس این اصول را رعایت کنید به موفقیت در این شغل نزدیک و نزدیک تر می شوید:

نویسندگی_کپی رایتینگ

  • مخاطبان خود را شناسایی کرده و به آنها گوش دهید:

وقتی به عنوان یک کپی رایتر استخدام می شوید کسب و کار مورد نظر از شما انتظار دارد متن هایی برای وب سایت بنویسید که بر مخاطبان و در واقع مشتریان هدف این کسب و کار تاثیر بگذارد وقتی می خواهیم بر کسی تاثیر  بگذاریم چه کار می کنیم؟

بله درست گفتید، بستگی به شخص مورد نظر داره. پس اساسی ترین کاری که به عنوان تبلیغ نویس یک شرکت باید انجام دهید این است که مخاطبان و مشتریان هدف را بشناسید تا خواسته های آنها را بدانید و موثرترین راه شناخت مشتریان گوش دادن به آنهاست

پس تا دیر نشده مقاله “مهارت های ارتباطی چیست؟” رو بخون که درباره گوش دادن موثر صحبت کردیم و بهت یاد میده برای اینکه واقعا شنونده باشی چه نکاتی رو باید رعایت کنی.

  • در نوشته های خود از یک عنوان قانع کننده و چند زیرعنوان یا عنوان های فرعی استفاده کنید:

خودتان را به جای خوانندگان متن تان بگذارید تا حالا شده وقتی وارد یک سایت می شوید همه صفحات سایت را ریز به ریز با دقت تمام بخوانید؟انصافا نه، این واقعیت را در نظر بگیرید چون متن شما قرار است در دنیای حقیقی برای افرادی مثل خودتان موثر واقع شود.

پس عنوان های جذاب بنویسید تا در چند ثانیه ای که مخاطب دارد سایت را بالا و پایین می کند بتوانید توجه و نگاه او را با قلاب عنوان های خوب خود شکار کنید (البته این شکار به نفع خود اوست چون قرار است با خواندن مطالب شما به سمت خرید محصولات و خدمات با کیفیت مورد نیازش هدایت شود).

در نوشتن عنوان ها، عباراتی که در آن موضوع، زیاد جستجو و سرچ می شود را لحاظ کنید. خودمانی بخواهم بگویم مطلب شما در صورتی خوب است که وقتی مخاطب آن را خواند بتواند بگوید چه چیزی یاد گرفتم یا چه چیزی دستگیرم شد.

با این دید یک دور مطلب اخیر خود را بخوانید به نظرتان توانسته اید احساسات مخاطب را جلب کنید؟ به خودتان چه امتیازی دهید؟ نگران نباشید شما در حال یادگیری هستید و قرار است هر روز امتیاز بالاتری کسب کنید.

پس یک عنوان عالی با متن ضعیف بهتر از یک متن عالی با عنوانی ضعیف است. درصد کمی از افرادی که عنوان های شما را می خوانند همه متن شما را خواهند خواند.اگر عنوان شما توجه مخاطب را جلب نکند فرایند فروش شروع نخواهد شد چون آنها روی متن و لینکهای شما تامل و کلیک نخواهند کرد و این یعنی مرگ یک کسب و کار.

  • کپی رایتر عزیز از بالای منبر تشریف بیار پایین!!!

شاید در موضوع مورد نظرتان مطالب بسیاری برای گفتن داشته باشید اما حواستان باشد پاراگراف های کوتاه بنویسید تا خواندن و درک نکات آن برای مخاطب راحت تر باشد. یادت باشد ما در عصر تکنولوژی زندگی می کنیم،عصری که افراد به دنبال نکات کوتاه و یادگیری در زمان کم هستند. خوب یا بد اینها واقعیت هایی هستند که باید رعایت کنی تا مدیر کسب و کارت احساس کند یک تبلیغ نویس فوق العاده هستی… .

  • یک تبلیغ نویس خوب،مثبت حرف می زند…

شما به عنوان تبلیغ نویس یا کپی رایتر سازمان خودتان جایگاه بسیار حساسی دارید چرا که نوشته های شما صدای برند آن سازمان هستند. صدای برند باید مثبت باشد تا به مخاطبان خود بگوید که این محصول/خدمات قابل اعتماد است و مشکل مشتری را حل می کند.

البته قبول دارم ممکن است محصول/خدمات شما چیزی باشد که نیاز داشته باشید احساس فوریت یا ترس را به مخاطب القا کنید اما این مثل لبه تیز چاقو حساس است، مراقب باشید از تکنیک ایجاد احساس ترس یا فوریت به اندازه استفاده کنید.

در کنار لحن مثبت در کلام و نوشته هایتان ، استفاده از لحن محاوره هم بسیار کار راه انداز و مثمرثمر است اماااا یک قدم به عقب برگردید و به این فکر کنید که برای چه محصول/خدماتی می نویسید؟ مثلا اگر برای یک شرکت حقوقی کار می کنید احتمالا گزینه محاوره سخن گفتن به کارتان نمی آید.

  • فیس تو فیس با مخاطب:

برای اینکه مخاطب با نوشته شما ارتباط برقرار کند از ضمایر دوم شخص استفاده کنید (مانند شما،خودتان،تو)انگار مخاطب روبروی شماست و دارید به او مشاوره می دهید.

  • احساسات مخاطب را جلب کنید.

متن شما باید بتواند احساساتی مانند تمایل،دلخوری و … را به خوبی به خواننده منتقل کند البته حواستان باشد از جلب احساسات منفی مثل حسادت،خشم و … خودداری کنید.

  • آرزوها،ترس ها،رویاها و خواسته های مردم آنها را برمی انگیزانند تا خرید کنند. پس در تبلیغ نویسی خود یکی از این موارد را قلقلک دهید.
  • کلید طلایی که قفل در خرید را به روی شما باز می کند این است که مخاطب از متن شما به این درک برسد که محصول/خدمات شما مشکلی از مشکلات او را حل می کند و برای او مفید است.

پس در نوشته های خود به جای آنکه ویژگی های محصول/خدمات خود را بیان کنید،بگویید که این محصول / خدمات چه کارکردهایی برای مشتری دارد.

  • اعداد، پادشاه نوشته های شما هستند:
  • شما خودتان به عنوان مصرف کننده و مشتری محصولات و خدمات مختلف فکر کنید چه زمانی با رغبت محصول/خدمتی را خریداری کرده اید؟ زمانی که قانع شده اید این محصول/خدمت زندگی شما را بهبود می دهد،زمانی که قانع شده اید این محصول با کیفیت است،زمانی که قانع شده اید این محصول نسبت به رقبایش بهتر است و … پس برای اینکه یک کپی رایتر موفق باشی چیزی بنویس که مخاطبت قانع بشه.

از نظر روانی اعداد و ارقام متقاعدکننده هستند، در متن خود از آمار و ارقام استفاده کنید.آمار و ارقام اعتماد مخاطب را جلب می کنند و می دانید که اعتماد سرمایه ای است که نمی توان روی آن قیمت گذاشت.

  • علاوه بر ارقام چیز دیگری که اعتماد مشتری و مخاطب را جلب می کند نظرات سایر مشتریان است.
  • کلمه اضافی ممنوع!!!

کوتاه سخن بگویید و از عبارات ساده استفاده کنید. متن خود را بازبینی کنید هر کلمه در صورتی باید باقی بماند که ارزشی ایجاد کرده باشد و ضروری باشد. کلمات غیرضروری را حذف کنید.

  • لینک بده:

اگر داخل متن خود به سایر مطالب وب سایت لینک دهید به مخاطب کمک می کنید پیرامون موضوع مورد نظر خود اطلاعات کامل تری پیدا کند و همینطور احتمال بیرون رفتن از مطلب قبل از مطالعه کامل را کمتر می کند.البته حتما و حتما موقع لینک دادن مخاطب را در نظر بگیرید و خود را به جای او بگذارید آیا این لینک مفید است؟آیا کمک کننده است؟

  • سئوی عزیز:

به عنوان یک کپی رایتر می دانید که الگوریتم های موتورهای جستجو باید در متن شما رعایت شود اما قطعا به این معنی نیست که متن تان صرفا با کلمات کلیدی پر شود. اگر متن شما پاسخی به کلمات کلیدی باشد که مخاطبان سرچ می کنند می توانید از سئو شدن متن تان به شیوه صحیح مطمئن باشید.

  • تحقیق کن:

هرگر بدون تحقیق متن تبلیغاتی ننویسید.انجام تحقیق کلمات و اطلاعاتی که برای نوشتن متن بهتر نیاز دارید را در اختیارتان می گذارد.یک راست سراغ صفحه کلید رفتن بدون اینکه برای نوشتن آماده باشید اشتباه مهلکی اس.

  • متن شما پیش از نوشتن به یک رسپی نیاز دارد:

قبل از اینکه انگشتان خود را روی صفحه کلید بگذارید تا جریان اطلاعات از مغزتان روی صفحه مانیتور ظاهر شود باید برای متن تان یک رسپی داشته باشید همانطور که رسپی غذاکمک می کند نمک فلفل غذایتان به اندازه باشد و هیچ مواد اولیه ای از قلم نیفتد یک تبلیغ نویس حرفه ای ابتدا لیستی از الزامات را برای خود یادداشت می کند تا در متن از قلم نیفتند. قبل از نوشتن متن خود این موارد را بررسی کرده و در نظر بگیرید:

  • بیانیه ماموریت برند
  • هدف پروژه
  • هویت نام تجاری
  • مخاطب هدف
  • اعداد و آمارهای مهم
  • ملاحظات فنی سئو

 

چگونه کپی رایترها مشتریان را برای خرید قانع می کنند؟

به آنها می گویند چرا باید این محصول یا خدمات را خریداری کنند. یک کپی رایتر خوب با نوشته های خود فرایند خرید مشتری را قطعی می کند برای اینکه باعث خرید مشتری شوید باید با نوشته های خود یک “چرایی” یا “توجیه” به او بدهید.

درسته که انسان ها نیازهای مختلف و زیادی دارند اما ریشه این نیازها را می توان در ده دسته تقسیم بندی کرد. به خریدهای دو ماه گذشته خود فکر کنید مثل سلسله مراتب نیازهای مازلو که نیازهای انسانی را طبقه بندی کرده است شما هم اگر به خریدهای دو ماه گذشته خود فکر کنید می بینید که دلیل خرید این موارد را می توان در چند دسته جای داد مثلا غذا ، دارو،لوازم بهداشتی،ورزشی و … خریدید برای حفظ سلامتی تان.

اشتراک فیلم و کتابهای جدید برای سرگرمی تان،کت شلوار جدید و ادوکلن جدید برای حفظ شان اجتماعی و احساس خوب نسبت به خودتان و … . شما به عنوان یک کپی رایتر باید از خریدار و فروشنده یک قدم عقب تر بایستید و بدانید که به چه دلیل این خرید صورت خواهد گرفت. مشتری محصول یا خدمات شرکت شما را می خرد تا کدامیک از نیازهای خود را برطرف کند.

استیوجابز، بنیانگذار اپل وقتی می خواست محصول جدیدی را معرفی و رونمایی کند ابتدا به آن بخش از نیازهای مخاطبین که این محصول آن را برطرف می کرد می پرداخت و روی آن مانور می داد و درباره اش صحبت می کرد.

چگونه کپی رایتر ها مشتریان را برای خرید قانع میکنند؟

بعد که احساس نیاز در مخاطب ایجاد می شد از محصول جدید اپل رونمایی می کرد بنابراین مشتریان و مخاطبان با جان و دل احساس می کردند این محصول همان است که به هر نحو شده باید آن را داشته باشند تا لحظاتشان غنی تر و لذتبخش تر باشد. پس اکثرنیازهایی که منجر به خرید می شوند را اینجا برایتان معرفی می کنیم تا در متن های کپی رایتینگ و تبلیغ نویسی خود آنها را مدنظر داشته باشید:

مشتریان معمولا به این دلایل خرید می کنند:

  • صرفه جویی در وقت
  • کم کردن رنج روحی و جسمی خود
  • بدست آوردن راحتی بیشتر
  • تحسین شدن
  • بالا بردن جایگاه اجتماعی
  • پول درآوردن
  • پس انداز کردن
  • حفظ سلامتی و بهداشت
  • دیده شدن و دریافت کردن عشق و احترام از دیگران
  • کم کردن زحمت خود

نبایدهای طلایی:

کپی رایترهای موفق می دانند که باید به مخاطب خود حس خوب منتقل کنند. در مقالات بازاریابی و فروش بارها گفته شده که احساس افراد در تصمیم خرید بسیار مهم است پس شما به عنوان کپی رایتر حرفه ای باید در نوشته های خود از کارهایی که حس بد منتقل می کنند اجتناب کنید برخی از این موارد را برایتان لیست کرده ام:

  • اگر باعث شوید کسی احساس حماقت کند، او از شما خرید نمی کند.
  • اگر کسی احساس کند که او را دست می اندازید یا از بالا به پایین به او نگاه می کنید از شما خرید نخواهد کرد.
  • گر کسی احساس کند که شما بسیار باهوش تر از او هستید و حرف های شما برایش قابل درک نباشد از شما خرید نمی کند.مهم نیست که شما چقدر باهوشید مهم این است که چقدر می توانید به آنها کمک کنید.
  • اگر حرفهایتان کسی را سردرگم و گیج کند، او از شما خرید نمی کند. یادتان باشد پاسخ ذهن گیج شده به خرید همیشه “خیر” است.
  • یک راهکار خوب و ساده: برای اینکه مطمئن شوید متن شما ساده و قابل درک است می توانید از کسی که در رشته مربوط به آن محصول و خدمات تحصیل نکرده و اطلاعاتی درباره آن ندارد کمک بگیرید از او بخواهید متن شما را بخواند و نظر دهد.

جمع بندی:

  • نوشتن متن تبلیغاتی از الگوهایی پیروی می کند که می توانید آنها را بیاموزید.
  • تبلیغ نویسی یعنی هرچیزی با هدف متقاعد کردن خواننده،بیننده یا شنونده مورد نظر است تا اقدام خاصی انجام دهد.
  • در سال 1477 مطالب چاپی برای فروش کتاب دعا استفاده شده که به لحاظ فنی کپی رایتینگ محسوب می شود.
  • اولین کپی رایتر حرفه ای به نقل از منابع مختلف آقای جان اموری پاورز است که از سالهای 1837 تا 1919 زندگی کرده او اولین فردی بود که این شغل را به عنوان شغلی تمام وقت انجام می داد.
  • انواع کپی رایتینگ:
  • کپی رایتینگ (B2B): این نوع تبلیغ نویسی به کسب و کارها کمک می کند تا محصولات و خدمات خود را برای سایر بیزینس ها و کسب و کارها بازاریابی کنند.
  • کپی رایتینگ برند: هدف نهایی آن “افزایش آگاهی از برند” است.
  • کپی رایتینگ با پاسخ مستقیم: این کپی رایتینگ سعی می کند مصرف کننده نهایی بالقوه را قانع کند تا کاری (خرید) را انجام دهد.
  • کپی رایتینگ ایمیل: نوعی  کپی رایتینگ با پاسخ مستقیم است.
  • کپی رایتینگ روابط عمومی: کپی رایتینگ روابط عمومی را انجام می دهد.
  • کپی رایتینگ سئو: این کپی رایترها محتوای ارزشمند تولید می کنند تا در حد امکان در موتورهای جستجو رتبه خوبی بگیرند.
  • کپی رایتینگ در شبکه های اجتماعی: این تبلیغ نویس ها کارشان ترکیبی از چند نوع کپی رایتینگ است گاهی لازم است هم افراد را به صفحه فروش هدایت کنند و در عین حال آگاهی از برند هم انجام دهند.
  • کپی رایتینگ فنی: در واقع تبلیغ نویسی در زمینه علم و فناوری است .
  • و کپی رایتینگ تجربه کاربری: کپی رایتینگ تجربه کاربری در واقع کپی رایتینگ وب سایت است.
  • برخی موارد استفاده کپی رایتینگ:
  • ایمیل ها و پیامک های تبلیغاتی
  • بیلبوردهای تبلیغاتی
  • مطالب وبسایت شرکت
  • مطالب کمپین های بازاریابی
  • نامه های جذب سرمایه
  • کپی رایتر ها و تولید کنندگان محتوا هر دو برای کسب و کارها مطلب تهیه می کنند اما نتیجه کار آنها و نوع نوشته آنها با هم متفاوت است چون مواردی مثل اهداف،لحن بیان،مقدار مطلب،تایم و محیط کار آنها متفاوتی دارند.
  • مواردی که یک کپی رایتر در مطالب خود باید رعایت کند:
  • مخاطبان خود را شناسایی کرده و به آنها گوش دهید.
  • در نوشته های خود از یک عنوان قانع کننده و چند زیرعنوان یا عنوان های فرعی استفاده کنید.
  • در متن خود از آمار و ارقام استفاده کنید.
  • کوتاه سخن بگویید و از عبارات ساده استفاده کنید.
  • در نوشته های خود به جای آنکه ویژگی های محصول/خدمات خود را بیان کنید،بگویید که این محصول / خدمات چه کارکردهایی برای مشتری دارد.
  • هرگر بدون تحقیق متن تبلیغاتی ننویسید.
  • در کنار لحن مثبت در کلام و نوشته هایتان ، از لحن محاوره استفاده کنید.
  • یک کپی رایتر خوب با نوشته های خود فرایند خرید مشتری را قطعی می کند برای اینکه باعث خرید مشتری شوید باید با نوشته های خود یک “چرایی” یا “توجیه” به او بدهید.
  • مشتریان معمولا به این دلایل خرید می کنند:صرفه جویی در وقت ،کم کردن رنج روحی و جسمی خود، بدست آوردن راحتی بیشتر،تحسین شدن ،بالا بردن جایگاه اجتماعی و … .
  • یک کپی رایتر قبل از نوشتن مطالب خود این موارد را بررسی و مشخص می کند: – بیانیه ماموریت برند
  • هدف پروژه
  • هویت نام تجاری
  • مخاطب هدف
  • اعداد و آمارهای مهم
  • ملاحظات فنی سئو
  • کپی رایترها به سه صورت کار می کنند:
  • کپی رایتر در آژانس های تبلیغاتی
  • کپی رایتر در شرکت ها و کارخانجات
  • کپی رایتر فریلنسر

این مطلب برای شما مفید بود ؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید!

میانگین امتیاز / 5. تعداد آرا :

اولین نفری باشید که امتیاز میدهید

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها