اغلب دشوارترین کار برای هر مسئله مطرح شده، تحلیل درست و مناسب ایده های حل است. پیروی کردن از یک استراتژی ارزیابی و تحلیل ایده میتونه میلیونها و شاید میلیاردها تومان در مفروضات نادرست صرفهجویی کنه. در اینجا هشت ابزار برتر رو میگیم که میتونه به اعتبار محصول بعدی شما کمک کنه.
این مقاله رو بعد از مقاله 9 گام راه اندازی استارتاپ به زبان ساده بخونید، در واقع این مقاله کمک میکنه گام اول رو درست بردارید، وقت و انرژی تون رو سر ایده های بد هدر ندید
آگاهیسنجی، امتحان کردن، در دسترس بودن و تکرار خرید
این در تمام مراحل توسعه محصول مورد استفاده قرار میگیره و برای تخمین بازار یه محصول قبل از عرضه مناسبترینه.
در این روش تحلیل ایده چهار تا سوال وجود داره که به تعیین خوب بودن ایده پیشنهادی شما کمک میکنه:
- آگاهی: چه کسی در حال حاضر از محصول پیشنهادی شما آگاهه؟
- آزمایش: چه کسی علاقهمند به امتحان کردن محصول شماست؟
- در دسترس بودن: چه کسی به صورت بالقوه به محصول شما دسترسی داره؟
- تکرار: چه کسی مایل به خرید مکرر محصول شماست؟
ارزیابی چک لیست ایده
این روشیه که برای ارزیابی یه ایده از طریق چک لیستی از سوالات خاصِ مرتبط با ایده و بازار استفاده میشه. برای ایجاد یه چک لیست عالی برای ملاحظات محصولات جدید، ما چک لیست تحقیقات مرکز خلاقیت پرینستون Princeton Creative Research رو پیشنهاد می کنیم.
مرکز خلاقیت پرینستون، یک چکلیست از شاخص های ارزیابی ایده که به طور خاص برای کارآفرینها بهینه شده رو آماده کرده. سوالات زیر رو زمانی که یک ایده رو برای کسب و کار یا محصولتون میخواین تحلیل کنین، از خودتون بپرسید.
- آیا همه مزایا و نکات مثبت ایده رو در نظر گرفتید؟ آیا نیاز واقعی بهش هست؟
- آیا به طور دقیق مشکلات و سختی هایی که قراره ایده شما اونا رو حل کنه رو مشخص کردید؟
- آیا ایده شما بی همتاست؟ یک مفهوم جدید؟ یا ترکیبی جدید یا الهام گیری از ایده های دیگه است؟
- چه دستاوردهای آنی یا کوتاه مدتی رو میشه انتظار داشت؟ آیا بازگشتی های پروژه قابل قبول هستن؟ آیا فاکتورهای ریسک قابل پذیرش هستن؟
- چه مزایای بلندمدتی رو میشه انتظار داشت؟
- آیا خطاها یا محدودیت های ایده تون رو چک کردید؟
- ایده شما چه مشکلاتی ور ممکنه ایجاد کنه؟ شما رو با چه تغییراتی مواجه میکنه؟
- اجرا یا پیاده سازی ایده چقدر ساده یا پیچیده است؟
- می تونید گونه های مختلفی از اون ایده رو ارائه بدید؟ آیا ایده جایگزین دارید؟
- آیا ایده شما برای فروش مناسبه؟ آیا بازار براش آماده است؟ آیا مشتریها میتونن هزینه اش رو بدن؟ میخرنش؟ یا وابسته به زمان هست؟
- آیا رقابتی تو این حوزه برای شما وجود داره؟ شرکت شما میتونه رقابت کنه؟
- آیا احتمال مقاومت کاربر یا سختی های بازار رو در نظر گرفتید؟
- آیا ایده شما یک نیاز واقعی رو برطرف میکنه یا باید این نیاز از طریق تلاش های تبلیغاتی و پروموشن ها ایجاد بشه؟
- آیا میتونید این ایده رو به زودی اجراییش کنید؟
نقشهبرداری کامل
این مرحله با هدف ارائه یه ایده و مستندسازی تمام فعالیتها، امکانات و پیشنهادات هر مشتری بالقوه برای اون ایدهاس. توسعهدهنده محصول همه ایدهها رو ادغام میکنه و وظایف و محدودیتهای زمانی رو برای کمک به تعریف بهترین ایدهها مشخص میکنه.
می تونید آموزش کامل این تکنیک رو در سایت Mycoted بخونید.
تکنیک تحلیل ایده PMI
Plus, Minus, Interesting که حروف اولشون PMI رو تشکیل میده یک روش ساده و جذاب برای تحلیل سریع ایده شماست. می تونید از تکنیک به صورت انفرادی یا گروهی استفاده کنید. تو این تکنیک باید تو سه بخش ایده رو تحلیل کنید:
- نکات مثبت ایده
- نکات منفی ایده
- جالب میشد اگر…
این تکنیک تو این موارد به شما کمک میکنه:
- توفان ایده
- بررسی نقاط قوت و ضعف ایده
- بررسی یک پروژه یا محصول هنگام تکمیل
- شناخت ضعف ها و قوت های تیم
- ایجاد یک گفتمان راحت بین افراد تیم
تکنیک دلفی و تاثیرش در تحلیل ایده
این یه روش پیشبینی سیستماتیکه که برای تعیین اعتبار یک ایده به نظر کارشناسان وابسته است. اغلب از این تکنیک تحلیل ایده برای تشخیص خوب بودن آن پیشنهادی در یه بازار خاص استفاده می شود. این نوع تخصص مستقل برای مخترعی که به دنبال تأیید اعتبار محصولش در بازاره بسیار ارزشمنده.
هدف اصلی تکنیک دلفی دستیابی به اجماع گروهی از خبرگان است بدون آنکه خبرگان از وجود هم اطلاع داشته باشند. پژوهشگران مدیریت بطور خاص از این تکنیک برای اعتبارسنجی شاخصهای تصمیمگیری استفاده میکنند. بنابراین با وجود اینکه این روش یک روش تصمیمگیری چندمعیاره نیست اما در بسیاری موارد قبل از بکارگیری تکنیکهای تصمیمگیری چندمعیاره از این تکنیک برای غربال شاخصها یا رسیدن به یک توافق در زمینه اهمیت شاخصهای تصمیمگیری استفاده میشود.
- غربالگری و اعتبارسنجی شاخصها
- پیشبنی آینده
مراحل انجام روش دلفی به صورت زیر است:
- انتخاب نمونهای از خبرگان (نمونه گیری در پژوهشهای کیفی)
- تنظیم پرسشنامه دلفی و ارسال آن برای خبرگان
- گردآوری دیدگاه خبرگان و محاسبه میانگین دیدگاه آنها
- تعیین شدت آستانه و حذف و اضافه شاخصها
- تنظیم پرسشنامه راند دوم و افزودن میانگین نتایج راند نخست
- گردآوری پرسشنامهها، تحلیل و ادامه راندها
- انتخاب سازوکاری پایان راندهای دلفی
تجزیه و تحلیل سود
این تکنیک دیگهایه که من اغلب با افرادی که چندین ایده رو در نظر داشتن استفاده کردم. این یه تجزیهوتحلیل از مجموع تمام هزینههای احتمالیه برای تعیین اینکه آیا این ایده باید به جلو حرکت کنه یا خیر.
در روش تجزیه و تحلیل ایده ها، هزینههای توسعهی نمونه اولیه، حفاظت از پتنت، مسئولیت محصول، ساخت، توزیع و ورود به بازار رو بررسی میکنیم. این استراتژی میتونه به تشخیص بهترین ایدهای که برای اولین بار میخواد وارد بازار بشه با تمرکز دقیق بر بار مالی محصول کمک کنه.
طرفدار ایده
ضرب المثل “دو تا سر بهتر از یکیه” اساس این روش تحلیل ایده است. شما ایدههای مختلفی رو به گروههای مختلف ارائه میدین و به گروهها اجازه میدین تا بهترین ایدهها رو بر اساس ویژگیها و علایق خاص انتخاب کنن. این استراتژی زمانی که چندین ایده دارین که میخواین برای یه گروه متمرکز مطرح کنین تا درک و علاقه اونا رو جلب کنین، میتونه عالی باشه.
اخیراً، این استراتژی برای شرکتی مورد استفاده قرار گرفت که در حال توسعه چندین برنامه کاربردی برای مشاغل کوچک بود. توسعهدهنده محصول، ایدههای مختلفی رو مطرح کرد که میتوان اونها رو در یه برنامه کاربردی گنجوند تا حس علاقه و نیاز رو مستقیماً از سوی مشتریان به دست آورد.
درخت تصمیم
این ابزاریه که برای گراف کردن تصمیمات و پیامدهای احتمالی بین اقدامات مختلف استفاده میشه که بهترین شانس موفقیت رو بر اساس منابع، هزینهها و زمان موجود نشون میده.
زمانی که یه شرکت در تلاش بود تجزیه و تحلیل کنه که آیا بهتره برای محصولش مجوز تولید کنه یا نه من از این استراتژی در دهه گذشته به طور مداوم استفاده کردم. وقتی که یه مسیر عملیاتی مشخص شد، میشه اهداف خاصی رو توسعه داد.
نتیجهگیری
تمرکز بر علم انجام تجزیه و تحلیل کامل از یه محصول پیشنهادی و بعد نوع ابزار واقعیای که مورد استفاده قرار میگیره، خیلی مهمه.
هرچقدر که بشه یه ایده رو قبل از تجاریسازی تحلیلش کرد، احتمال پذیرشش در بازار بیشتر میشه.