ورود | ثبت نام

کارابیز

0 تا 100 تست های شخصیت شناسی + رفتارشناسی مدل دیسکDISC

زمان مطالعه: 14 دقیقه
رفتارشناسی_تست های شخصیت شناسی

قیمت هر کدام از دروس کارابیز ۵۰۰،۰۰۰ تومان

همه ما منحصربفرد خلق شده ایم. حتما شنیده اید که می گویند خودت باش،بهترین خودت باش … این جملات همگی به منحصربفرد بودن ما و اهمیت شخصیت شناسی اشاره دارند. افراد مختلف به روش های مختلف تصمیم می گیرند،به شیوه های مختلف منظور خود را بیان می کنند و تمایلات و علاقه مندی های مختلفی دارند. این تفاوت ها باعث می شود هر یک از ما در رشته تحصیلی، شغل و موقعیت های متفاوتی بتوانیم خوش بدرخشیم.

ممکن است شغلی که مورد علاقه من است و در آن به خوبی انجام وظیفه می کنم از نظر شما کسل کننده باشد. شاید برایتان پیش آمده باشد فردی را می بینید که به ورزش یا هنر خاصی علاقه دارد و سالهاست برای یادگیری آن وقت و هزینه و انرژی صرف می کند اما شما از تصور انجام آن هم خسته می شوید این همان تنوع شخصیت افراد است.

با خودتان فکر می کنید چقدر عالی می شد اگر که شخصیت خود را بشناسید تا بتوانید در هر برهه از زندگی در مسیر صحیح گام بردارید؟ در این مقاله می خواهیم شما را در رسیدن به این هدف یاری کنیم.

اهمیت شخصیت شناسی چیست؟

  • انتخاب صحیح شغل :

یکی از فایده های شناخت تیپ شخصیتی خود در انتخاب شغل مناسب است. افرادی که شخصیت خود را می شناسند شغل خود را آگاهانه با توجه به ویژگی های شخصیتی خود انتخاب می کنند پس در انجام وظایف شغلی خود موفق تر هستند که به آن تناسب شخصیت با شغل گفته می شود.برخی مشاغل برای افراد درون گرا و برخی دیگر برای افراد برون گرا مناسبند.همان طور که افراد دارای ویژگی های شخصیتی متفاوتی هستند مشاغل نیز ویژگی های خاص خود را دارند.

پیشنهاد ما به شما درس مبانی مسیر شغلی کارابیزه که با گذروندن اون میتونین شغل هایی که مناسب خودتونه و حالتون باهاش خوبه رو پیدا کنین.

افرادی که می خواهند برای خود شغل انتخاب کنند باید ابتدا نسبت به ویژگی های شخصیتی خودشان اطلاعات و آگاهی مناسبی پیدا کنند سپس به دنبال شغل مناسب با شخصیت خود بروند.مثلا شخصی که درونگراست و بیشتر دوست دارد در محیط خلوت باشد نباید شغلی انتخاب کند که یک محیط کاری شلوغ داشته باشد و در انجام وظایف خود نیازمند ارتباط با افراد مختلف باشد.

وقتی نسبت به رفتار و شخصیت خود شناخت کافی داشته باشید در انتخاب رشته،شغل فقط به امرار معاش فکر نمی کنید و با میل باطنی کارهای خود را انجام می دهید.

کسانی که شغل مناسب با شخصیت خود انتخاب می کنند، عملکرد شغلی موفق تری دارند و در زندگی شغلی خود احساس آرامش بیشتری دارند. اگر به شغلی که انتخاب می کنید علاقه مند نباشید و فقط به این دلیل که در دسترس بوده است آن را انتخاب کنید احتمالا بعد از مدتی برایتان خسته کننده خواهد بود. علاوه بر این اگر شما نیاز به نیروی انسانی دارید و به دنبال جذب همکار جدید هستید می توانید از آزمون های شخصیت کمک بگیرید.

ثابت شده است که اگر ویژگی های شخصیتی و رفتاری فرد با شغل او متناسب باشد شاهد بهره وری بیشتر و انگیزه کاری بیشتری از سوی او هستیم.

 

  • پرورش استعدادهای فردی:

از آنجایی که انسان ها در ابعاد مختلف تفاوت هایی دارند و این تفاوت ها در توانایی ها، استعدادها،رغبت ها و سرانجام در شخصیت آنها دیده می شود،شناخت ویژگی های شخصیتی و هدایت آنها این امکان را فراهم می کند تا آنها با شناخت و آگاهی از توانایی ها و مهارت های خود بتوانند استعدادهای واقعی خود را پرورش دهند.

  • مسیر تحصیلی صحیح:

کسانی که ویژگی های رفتاری و شخصیتی خود را به خوبی می شناسند در انتخاب رشته و مسیر تحصیلی خود گزینه های پیش رو را با علایق و صلاحیت های خود تطبیق می دهند و زمینه تحصیلی متناسب با ویژگیهای رفتاری و شخصیتی خود انتخاب می کنند در نتیجه موفقیت خود را تا حدی تضمین می کنند.

  • ارتباطات با چالش کمتر:

وقتی شخصیت خود را می شناسید نقاط ضعف و قوت خود را یاد می گیرید پس از این به بعد می دانید چرا در ارتباط با برخی افراد مثل همسر،دوست یا همکار خود دچار چالش می شوید.ممکن است در تست های شخصیت شناسی به این نکته برسید که در بیان احساسات و افکار خود به دیگران ضعف دارید پس در ارتباطات شخصی و کاری خود سعی می کنید این مورد را در نظر بگیرید در نتیجه کمتر از قبل با دیگران دچار اصطکاک می شوید.

  • پس پیشنهاد می کنیم قبل از انتخاب شغل یا حتی اگر شاغل هستید از یکی از تست های شخصیتی که در ادامه مقاله آنها را معرفی کردیم به خصوص تست discکمک بگیرید مدرسه کسب و کار کارابیز کارگاه آشنایی با تست رفتارشناسی DISC را برگزار می کند که قطعا در شناخت خودتان و در نتیجه موفقیت در زندگی شخصی و شغلی شما تاثیر قابل توجهی دارد.

هر شخصی زمان خود را به شیوه ای منحصربفرد مدیریت می کند:

دلایل بسیاری وجود دارد که چرا افراد مختلف با شیوه های مختلفی زمان شان را مدیریت می کنند.یکی از عواملی که به عنوان عاملی قوی در بروز این تفاوت ها شناخته می شود، تیپ های شخصیتی متفاوت افراد مختلف است.بر اساس تئوری تیپ های شخصیتی، این یک موضوع طبیعی است که اشخاص کارها را به شیوه های مختلف انجام دهند، مثل مدیریت زمان و انجام وظایف محوله.

تیپ شخصیتی روان شناختی ما می تواند تاثیرات مختلفی روی نحوه انجام کارهای مان بگذارد.

مثلا این که چگونه برنامه ریزی می کنیم،منابع مورد نیازمان را چگونه سازماندهی می کنیم، در مقابل زمان نهایی که برای تحویل پروژه های مان تعیین شده چگونه رفتار می کنیم کی و چگونه با دیگران در انجام کارها مشارکت می کنیم، سرعت انجام کارهای مان،نحوه برخوردمان با حوادث و اتفاقات غیرمنتظره و این که در انجام کارها ترجیح می دهیم از روش های از پیش امتحان شده استفاده کنیم یا به دنبال راه حل های نوآورانه هستیم،همه و همه مواردی هستند که از تیپ شخصیتی ما سرچشمه می گیرند.

مطالعات روانشناسی انجام گرفته نشان داده است که تکنیک ها و روش های سنتی مدیریت زمان برای بعضی از افراد با تیپ های شخصیتی خاصی مناسب تر هستند.

به عنوان مثال افرادی که دارای گرایش شخصیتی قضاوتی هستند بهتر می توانند این روشها را به کار بگیرند تا افراد ادراکی. در ضمن افرادی که درون گرا،حسی و منطقی هستند هم در به کار گیری این روشها موفق تر از افراد برو گرا،شهودی و احساسی هستند ولی در عین حال باید به خاطر داشت که هر کدام از این موارد جنبه خاصی از شخصیت یک فرد را توصیف می کنند و نمی توانند کاملا توضیح دهند که او چگونه آدمی است.

بررسی تیپ های شخصیتی مختلف می تواند به خوبی به ما نشان دهد که چرا بعضی از افراد به راحتی می توانند از این روش ها برای مدیریت زمان شان استفاده کنند و بعضی دیگر با دشواری های زیادی برای مدیریت زمان روبرو می شوند.”جودی پرست” دیدگاه جدیدی را درباره مدیریت زمان مطرح کرد.او معتقد بود که نیاز نیست حتما روش خاصی را برای مدیریت زمان الزامی بدانیم بلکه مدیریت زمان در واقع به معنی “مسئولیت پذیری در استفاده از زمان در زندگی” است.

اگر چنین دیدگاهی را بپذیریم پس مدیریت زمان موثر در واقع به کار گیری روش هایی است که به بهترین نحو بتواند به ما کمک کند تا بتوانیم به اهدافی که برای مان مهم هستند، دست پیدا کنیم و الزاما نیازی نیست همه با وجود تیپ های شخصیتی متفاوت از یک روش پیروی کنیم.

شناخت تیپ های شخصیتی می تواند به ما کمک کند تا خود واقعی مان را بشناسیم و به آن احترام بگذاریم.

آزمون های شخصیت شناسی_تست رفتار شناسی

انواع آزمون های شخصیت شناسی :

طی سالیان متمادی روان شناسان به منظور طبقه بندی شخصیت افراد به انواع تیپ های شخصیتی روش های بسیاری را تجربه و مطرح کرده اند که نتیجه هر روش نوعی طبقه بندی از افراد است.از معتبرترین این آزمون ها می توان به این موارد اشاره کرد:

  • شاخص تیپ مایرز-بریگز (Meyers-Briggs Type Indicator):

این آزمون به تیپ شناسی یونگ و به نام علائم تجاری MBTI نیز معروف است.اساس این آزمون بر مبنای چهار ویژگی درون گرایی در مقابل برون گرایی (روابط اجتماعی)،شهودی در مقابل حسی(گردآوری اطلاعات)،احساسی در مقابل منطقی(تصمیم گیری) و ادراک در مقابل قضاوت،در مجموع شانزده تیپ شخصیتی را معرفی می کند.

برای بیشتر دونستن در مورد آزمون مایرز بریگز یا همون MBTI حتما مقاله ی خودشناسی رو بخونین.

  • پروفایل شخصیت DISC:

از قوی ترین ابزارهای سنجش شخصیت بوده و بر اساس چهار ویژگی غالب برتری طلبی،تاثیرگذاری،ثبات و تطابق پانزده تیپ شخصیتی را معرفی می کند.در این آزمون سوالات برای سنجش صفات طراحی شده و هر سوال دارای چهار گزینه بوده که ارزیابی شونده باید بیشترین و کمترین صفات متناسب با خود را انتخاب کند.

نتایج حاصل بیانگر ویژگی های شخصیتی، اولویت ها و انگیزه های ارزیابی شونده است.تفسیر کامل ارائه شده در این آزمون ضمن ارائه راهکارهای عملی برای بهبود فرایند رشد حرفه ای، حاوی نکات بسیار ارزشمند رفتاری در بهبود مهارت های زندگی فردی هم هست.

  • تئوری انیاگرام(Enneagram of Personality):

این تئوری در ایران خیلی شناخته شده نیست و گورجیف دانشمند و عارف روسی آن را معرفی کرده است.در این تئوری که ترکیبی از عرفان شرقی و روان شناسی مدرن است،نه تیپ شخصیتی را معرفی می کند.این تئوری فرض می کند همانگونه که هر فرد یک گروه خونی دارد،دارای یکی از تیپ های شخصیتی نه گانه نیز هست.

  • آزمون شخصیتی پنج عاملی(Five-Factor Model or FFM):

این آزمون از جامع ترین آزمونهای شخصیت شناسی در ارتقای رشد حرفه ای افراد است.این آزمون تفاوت های بین افراد نرمال را در پنج عامل اصلی شخصیت شامل روان رنجوری،برون گرایی،استقبال از تجربه،پذیرا بودن و وظیفه شناسی می سنجد.وضعیت افراد در هر یک از عوامل پنج گانه می تواند به خوبی میزان تناسب شغل با شاغل را پیش بینی کند.

علاوه بر این موارد آزمون های متعدد دیگری هم در زمینه تیپ شناسی وجود دارد که در آزمون های استخدامی یا ارزیابی های دوره ای استفاده می شود.نتایج حاصل از این آزمون ها بیانگر بهترین و بدترین گزینه ها نبوده بلکه گزینه های مطلوب و متناسب با مشاغل مدنظر را پیشنهاد می دهد.

آزمون های رفتارشناسی و شخصیت شناسی که نوع استعداد شما را مشخص می کنند:

در این مقاله تمرکز ما روی بحث رفتارشناسی است و آزمون هایی را معرفی کردیم که تیپ شخصیتی افراد را مشخص می کنند اما خوب است بدانید آزمون هایی هم هستند که بخشی از شخصیت هر فرد مثلا نوع استعداد افراد را مشخص می کنند و اساس شناختی که بر اساس آن حاصل می شود پاسخ به سوالاتی است که از رفتار شما می پرسد از جمله:

  • آزمون هوش گاردنر(Howard Earl Gardner):

یک آزمون خودسنجی است که با سنجش هشت نوع هوش در افراد،می تواند مشخص کند که افراد دقیقا در چه موضوعاتی استعداد دارند.در واقع آزمون هوش گاردنر اولین گام در شناسایی استعدادها می باشد.

  • آزمون هوش ریون(Raven Progressive Matrices):

هوش ریون که یکی از آزمون های سنجش هوش است و دو جنبه از هوش را مدنظر قرار می دهد یکی هوش تصویری و یگری هوش ریاضی یا منطقی.بر اساس نتایج حاصل از انجام این آزمون نمره ای برای بهره هوشی افراد مشخص می گردد که افراد را به هفت دسته طبقه بندی می کند.

  • آزمون هوش هیجانی بار-آن(Bar-on-EQ):

یکی از پرکاربردترین ابزارهای روان سنجی است.این آزمون میزان توانایی و مهارت شما در شناخت احساسات خودتان،بروز احساسات،مدیریت احساسات خودتان،میزان همدلی با دیگران و مواردی از این دست را بررسی می کند. مهارت هوش هیجانی علاوه بر زندگی شخصی در موفقیت شما در زندگی شغلی بسیار اهمیت دارد.

آزمون های رفتارشناسی و شخصیت شناسی در حوزه شغلی و سازمانی:

به دلیل تاثیری که رفتار و شخصیت افراد در موفقیت شغلی دارد آزمون های مختلفی وجود دارند که مخصوص حوزه های سازمانی و شغلی طراحی شده اند از جمله این آزمونها:

  • آزمون هالند(Thomas Stanley Holland):

در این آزمون میزان علاقه و تمایل افراد به هر یک از این تیپ های شغلی با استفاده از سوالات مشخصی مورد سنجش قرار می گیرد.خروجی این آزمون به شما لیستی از مشاغل و رشته های تحصیلی را پیشنهاد خواهد کرد که بیشترین تناسب را با علایق و تمایلات شما دارد.طبق این آزمون افرادی که تصمیم می گیرند در محیطی متناسب با شخصیت خود کار کنند احتمال موفقیت و رضایت بیشتری دارند.

  • آزمون ابعاد موفقیت پارکر و کازمایر:

این آزمون به شناسایی شش بعد اصلی موفقیت در زندگی می پردازد. در این آزمون ابعاد دست یابی به مقام و ثروت،کمک به جامعه،روابط خوب خانوادگی،موفقیت شخصی،موفقیت حرفه ای و امنیت مورد سنجش قرار می گیرند و مشخص می شود که کدامیک از آنها در زندگی برای شما اولویت دارند.با توجه به نتایج این آزمون می توانید برای زندگی خود برنامه ریزی کنید و سریع تربه موفقیت برسید.

  • آزمون سنجش سبک تعارضTKI:

شامل یک پرسشنامه خوداظهاری است و برای سنجش چگونگی برخورد با تعارض بین فردی طراحی شده است.ابزار TKI شامل پنج حالت مختلف درگیری است و به شما کمک می کند تا متوجه شوید از کدام حالت در زمان بروز تعارضات بیشتر استفاده می کنید.این اطلاعات در هر دو محیط شخصی و کاری مفید است.

تست رفتارشناسی دیسک DISC:

این مدل برای رمزگشایی از رفتار افراد است و برای اولین بار در سال 1928 میلادی توسط ویلیام مولتون مارستون(William Moulton Marston معرفی شده است.این پژوهشگر اعتقاد داشت همواره چهار سبک رفتاری وجود دارد که می توان افراد را براساس آن طبقه بندی کرد. این مدل از چهار حرف انگلیسی به این ترتیب تشکیل شده است: D.I.S.C

  • D: مخفف کلمه DOMINANCE به معنای تسلط یا نفوذ.
  • I: مخفف کلمه INFLUENCE به معنای تاثیرگذاری است.
  • S: مخفف کلمه STEADINESS به معنای داشتن ثبات است.
  • C: مخفف کلمه CONSCIENTIOUS به معنای وظیفه شناسی است.تست دیسک_رفتارشناسی DISC_آزمون دیسک

اکنون با بیش از 40 سال اعتبار و بیش از 40 میلیون استفاده کننده در سراسر دنیا،مدل DISC به عنون یکی از معتبرترین ابزارهای خودشناسی و دیگرشناسی شناخته شده است. اگرچه این مدل اوایل برای تحلیل رفتارهای افراد در محیط های کاری طراحی شده است اما در حوزه هایی مانند روانشناسی، روان سنجی،روابط خانوادگی،ارتباطات اجتماعی و روابط معلمین و مربیان با شاگردان نیزقابل استفاده است.

از کاربردهای این مدل در حوزه ای سازمانی می توان به بهبود روابط درون سازمانی مانند:

روابط مدیر- کارمند یا کارمند- کارمند ،روابط فروشنده-مشتری ،روابط درون تیمی، مذاکرات،مدیریت و حل تعارضات بین فردی،مصاحبه های استخدامی،ارزیابی،بهبود و توسعه سرمایه های انسانیتوسعه فرهنگ سازمانی، افزایش بهره وری کارکنان،توسعه مهارت های کلیدی مدیریت و رهبری سازمانی،آموزش مربی گری، طراحی و ایجاد تیم های کاری موفق،بهبود کیفیت محیط کار،کاهش استرس در محیط کار و بسیاری از مقاصد فردی و سازمانی دیگر اشاره نمود.

بنابراین با شناخت سبک غالب رفتاری کارکنان و سازگاری آنها با رفتار مدیران،می توان در اکثر ارتباطاتی که برقرار می شود،موفق بود و بهره وری را افزایش داد. همچنین شناخت تیپ شخصیتی کمک می کند مقبول باشیم و بر دیگران تاثیر مثبت داشته باشیم.

 

رفتار در مدل DISC:

رفتار عبارت است از کلیه عمل و عکس العمل های قابل مشاهده از یک فرد در موقعیت ها و شرایط متفاوت که در این مدل به چهار نوع مجزا تقسیم بندی می شود:

  • تسلط(Dominance)

این افراد تمایل دارند بر محیط و افراد تسلط و کنترل داشته باشند و بر دست یابی به نتایج تاکید دارند.معمولا با اعتماد به نفس هستند.

  • نفوذ(Influence)

این افراد تمایل دارند از طریق نفوذ و تاثیر گذاری بر دیگران یا متقاعد کردن آنها بر محیط اطراف خود تاثیر گذار باشند.معمولا افرادی اجتماعی هستند.

  • نفوذ(Steadiness)

این افرادتمایل دارند از طریق همکاری و مشارکت با دیگران کار خود را جلو ببرند. معمولا افرادی قابل اتکا و خدمتگزار هستند.

  • موشکافی(Conscientiousness)

این افراد تمایل دارند طبق استاندارد ها عمل کنند تا کیفیت و دقت کار تضمین شود. معمولا بر تخصص و شایستگی تاکید می کنند.

همه ما به نسبت های متفاوت از همه این تمایلات رفتاری برخوردار هستیم اما همواره میزان یک یا دو تمایل رفتاری در ما بیشترین است که به آنها”سبک های غالب رفتاری” گفته می شود.

پس از شرکت در آزمون DISC و مشخص شدن دو سبک غالب رفتاری، کلیه خصوصیات و تمایلات رفتاری در قالب گزارش های متنوع و با جزئیات کامل در اختیار فرد قرار می گیرند.دقت داشته باشید هیچ شخصی به طور کامل D،I،S،C نیست بلکه هر فردی ترکیبی از این چهار بعد را کم و بیش دارد.بعد اصلی رفتاری فرد،بعدی است که میزان آن از بقیه بیشتر بوده و با یکی از این چهار حرف شناخته می شود اما ممکن است سایر ابعاد را نیز بالاتر از حد متوسط داشته باشد.

0 تا 100 تست های شخصیت شناسی + رفتارشناسی مدل دیسکDISC

نتایج به دست آمده از تفسیر تست رفتارشناسی دیسکDISC در چه حیطه هایی کاربرد دارد؟

مدل مدیریتی دیسک به عنوان مثال راهکاری مناسب برای بهبود عملکرد سازمان در جهت جذب،حفظ و نگهداری نیروهای کارآمد و توسعه رهبری در سازمان است.بنابراین حیطه ها بسیار گسترده است.

اما مهم ترین کاربرد آن برای مدیران به ویژه مدیران سرمایه های انسانی در هر سازمان،کمک به توسعه فردی کارکنان وافزایش رضایت شغلی آنان است.برای درک این موضوع باید توجه داشته باشیم انسان ها در شخصیت و رفتار بسیار تنوع دارند و عدم توجه به این مساله آسیب های فراوانی را در فرایندهای شغلی به ویژه بهره وری وارد می سازد.

افراد هر کدام از دسته بندی های مدل دیسک عموما چه رفتاری دارند:

گروه D:

  • سعی می کند کنترل را به دست گیرد،همه جا و هر کجا که ببیند امکانی هست.
  • از اینکه حرف و اقدامات دیگران را قطع کند ملاحظه و ابائی ندارد.
  • بی قرار و ناشکیباست،نتیجه را همان لحظه می خواهد.
  • نظر می دهد ، به افراد اشاره می کند.
با این افراد چطور باید رفتار کنیم؟
  • بگذاریم خودشان کشف کنند.
  • حرفهایمان با آنها بر کار و تجارت تمرکز داشته باشد،حاشیه نرویم.
  • در مورد شواهد و دلایل با آنها صحبت نماییم،نه بر اساس احساسات.
  • با آنها مذاکره کنیم.
با این گروه چطور رفتار نکنیم؟
  • به آنها امرونهی نکنیم،به آنها نگوییم چکار کنند.
  • آنها را با انبوه جزئیات و دستورالعمل ها فلج نکنیم.
  • در برآوردن خواسته ها و انتظارات آنها،زیاد زمان صرف نکنیم.

گروه I:

  • بسیار شوق آفرین هستند.کاری را که توضیح می دهند شما دلتان می خواهد که انجام دهید.
  • دوست مسلک هستند و زود صمیمی می شوند.
  • دائم با دستشان صحبت می کنند و دستهایشان را تکان می دهند.
  • داستان و خاطره تعریف می کنند.
با این گروه چطور رفتار کنیم؟
  • در مورد عقیده ها و ایده ها با آنهاصحبت کنیم.
  • از احساسشان در مورد موضوعات مختلف بپرسیم.
  • توافقمان را به طور خلاصه مکتوب کنیم.
  • به ایده هایشان توجه نشان دهیم.
  • با آنها ارتباط بسازیم و بگذاریم حس کنند با ما رابطه برقرار کرده اند.
چطور رفتار نکنیم؟
  • با آنها بحث و جدل نکنیم.
  • بدون آنکه به احساسات توجه کنیم. در مورد شواهد و دلایل با آنها بحث نکنیم.
  • نگذاریم ارزش خود و احترامشان را از دست بدهند.

گروه S:

  • خوب گوش می دهند.
  • آرام و مهربان هستند.
  • در برابر تغییر مقاومت نشان می دهند.
  • پرخاشگر نیستند.
با این گروه چطور رفتار کنیم؟
  • سرعت را در هر زمینه دنبال کنیم.
  • سوال بپرسیم و به جوابشان گوش کنیم.
  • به آنها به عنوان یک فرد،یک شخص،توجه نشان دهیم و به رسمیت بشناسیم.
  • از ایده های آنها حمایت کنیم.
  • برای آنها ضمانت و امنیت تامین کنیم.
با این گروه چطور رفتار نکنیم؟
  • آنها را در معرض تغییرات سریع قرار ندهیم.
  • محیط یا روالهای کاری آنها را ناگهانی عوض نکنیم. آنها زمان و توضیحات می خواهند.
  • آنها را وادار به عجله نکنیم.

گروه C:

  • همه چیز را با یادداشت منعکس می کنند.
  • زیاد دقیق هستند.
  • در بیان احساسات محتاط هستند.
  • برای دریافت اطلاعات و جزئیات اقدام می کنند.
با این گروه چطور رفتار کنیم؟
  • با آنها سیستماتیک و نظام یافته مواجه شویم.
  • در هر بررسی،فهرستی از نکات مثبت و منفی ارائه کنید.
  • با آنها کتبی تعامل کنیم،یادداشت بدهیم و یادداشت بگیریم.
  • برای هر مورد و ادعائی،به آنها شاهد و دلیل ارائه کنیم.
با این گروه چطور رفتار نکنیم؟
  • در تصمیم گیری،آنها را وادار به عجله نکنیم. بگذارید فکر کنند و به جمع بندی برسند و قانع شوند.
  • تغییر ناگهانی ایجاد نکنیم.
  • جزئیات را بی اهمیت ندانیم و در بحثها به جزئیات بپردازیم.
  • کلی گویی نکنیم.

رفتارشناسی در محیط کار_شخصیت شناسی شغلی

جمع بندی:

  • یکی از فایده های شناخت تیپ شخصیتی خود در انتخاب شغل مناسب است. افرادی که شخصیت خود را می شناسند شغل خود را آگاهانه با توجه به ویژگی های شخصیتی خود انتخاب می کنند.
  • شناخت ویژگی های شخصیتی و هدایت آنها این امکان را فراهم می کند تا استعدادهای واقعی خود را پرورش دهیم.
  • کسانی که ویژگی های رفتاری و شخصیتی خود را به خوبی می شناسند زمینه تحصیلی متناسب با ویژگیهای رفتاری و شخصیتی خود انتخاب می کنند .
  • مطالعات روانشناسی انجام گرفته نشان داده است که تکنیک ها و روش های سنتی مدیریت زمان برای بعضی از افراد با تیپ های شخصیتی خاصی مناسب تر هستند.
  • شاخص تیپ مایرز-بریگز: به تیپ شناسی یانگ و به نام علائم تجاری MBTI نیز معروف است. بر مبنای چهار ویژگی درون گرایی در مقابل برون گرایی ،شهودی در مقابل حسی،احساسی در مقابل منطقی و ادراک در مقابل قضاوت،در مجموع شانزده تیپ شخصیتی را معرفی می کند.
  • پروفایل شخصیت DISC: از قوی ترین ابزارهای سنجش شخصیت بوده و بر اساس چهار ویژگی غالب برتری طلبی،تاثیرگذاری،ثبات و تطابق پانزده تیپ شخصیتی را معرفی می کند.
  • تئوری انیاگرام: در ایران خیلی شناخته شده نیست، گورجیف دانشمند و عارف روسی آن را معرفی کرده است. ترکیبی از عرفان شرقی و روان شناسی مدرن است،نه تیپ شخصیتی را معرفی می کند.
  • آزمون شخصیتی پنج عاملی: از جامع ترین آزمونهای شخصیت شناسی در ارتقای رشد حرفه ای افراد است. تفاوت های بین افراد نرمال را در پنج عامل اصلی شخصیت شامل روان رنجوری،برون گرایی،استقبال از تجربه،پذیرا بودن و وظیفه شناسی می سنجد.
  • آزمون هوش گاردنر:یک آزمون خودسنجی است که با سنجش هشت نوع هوش در افراد،می تواند مشخص کند که افراد دقیقا در چه موضوعاتی استعداد دارند.
  • آزمون هوش ریون: دو جنبه از هوش را مدنظر قرار می دهد .هوش تصویری و هوش ریاضی یا منطقی. افراد را به هفت دسته طبقه بندی می کند.
  • آزمون هوش هیجانی بار-آن:یکی از پرکاربردترین ابزارهای روان سنجی است.این آزمون میزان توانایی و مهارت شما در شناخت احساسات خودتان،بروز احساسات،مدیریت احساسات خودتان،میزان همدلی با دیگران و … را بررسی می کند
  • آزمون هالند:خروجی این آزمون به شما لیستی از مشاغل و رشته های تحصیلی را پیشنهاد خواهد کرد که بیشترین تناسب را با علایق و تمایلات شما دارد.
  • آزمون ابعاد موفقیت پارکر و کازمایر:به شناسایی شش بعد اصلی موفقیت در زندگی می پردازد.
  • آزمون سنجش سبک تعارض:به شما کمک می کند تا متوجه شوید از کدام حالت در زمان بروز تعارضات بیشتر استفاده می کنید.
  • DISC به عنون یکی از معتبرترین ابزارهای خودشناسی و دیگرشناسی شناخته شده است.این آزمون می گوید همواره چهار سبک رفتاری وجود دارد که می توان افراد را براساس آن طبقه بندی کرد. دقت داشته باشید هیچ شخصی به طور کامل D،I،S،C نیست بلکه هر فردی ترکیبی از این چهار بعد را کم و بیش دارد.

 

 

این مطلب برای شما مفید بود ؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید!

میانگین امتیاز / 5. تعداد آرا :

اولین نفری باشید که امتیاز میدهید

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها