ورود | ثبت نام

کارابیز

سئو SEO چیست؟ بهینه سازی موتورهای جستجو + تکنیک های سئو

زمان مطالعه: 17 دقیقه
سئو چیست؟

می‌دونستی فقط با 600/000 تومان می‌تونی به یک مهارت کاربردی مسلط بشی؟

سئو فرایندی بسیار گسترده است این گستردگی باعث می شود نتوان تعریف یا برنامه ی دقیقی برای آن ارائه داد.هر متخصص و کارشناس سئو می تواند با توجه به تجربه ی شخصی خود تعریف یا برنامه ی اجرایی متفاوتی ارائه دهد.

امروزه تقریبا همه کسب و کارها برای شکوفایی خود به سئو یا بهینه سازی موتور جستجو نیاز دارند چرا که این روش یکی از بادوام ترین و در بسیاری از موارد در بلندمدت، مقرون به صرفه ترین شیوه برای جذب مشتریان جدید و جلب توجه آنهاست.

اهمیت سئو در کسب و کارهای آنلاین و تجارت الکترونیک بر کسی پوشیده نیست و روز به روز اهمیت آن بیشتر هم می شود.

چون با افزایش شدید حضور کسب و کارها در فضای آنلاین، دیده شدن و در معرض دید قرار گرفتن به یک نیاز جدی تبدیل شده است. در کنار افزایش ترافیک مرتبط برای سایت ها، افزایش اعتمادبازدیدکنندگان باعث اثرگذاری بیشتر بر مخاطبان نسبت به سایر ابزارهای دیجیتال می شود بنابراین در این مقاله درباره ابزار سئو، نحوه کار گوگل ،اهمیت کلمات کلیدی در سئو، تکنیک کلاه سیاه و سفید و … صحبت می کنیم.

سئو چیست؟

سئو مجموعه اقداماتی است که برای کسب رتبه های برتر در نتایج جستجو انجام می شود. بیش از 200پارامتر هنگام رتبه بندی وب سایت ها توسط موتور های جستجو مورد ارزیابی قرار می گیرند. اصلی ترین وظیفه ما شناسایی این پارامترها و بهینه سازی وب سایتمان بر اساس آنهاست.

حالا که با تعریف سئو آشنا شدیم می توانیم حدس بزنیم چرا سئو می تواند درآمد ما از وب سایتمان را تا چندین برابر افزایش دهد.

وقتی که وب سایت ما در رتبه های اول نتایج جستجو قرار داشته باشد کاربران زیادی از طریق جستجو در گوگل وارد وب سایت ما شده و احتمالا از محصولات/خدمات ما استفاده می کنند. در این صورت به جای محدود شدن به مشتریان قدیمی و کسانی که از طریق تبلیغات محیطی با ما آشنا می شوند می توانیم در دسترس میلیون ها کاربری که از سراسر جهان به اینترنت دسترسی دارند قرار بگیریم.

چه کارهایی سئو است؟

برای اینکه بدانیم به چه کارهایی سئو گفته می شود بهتر است ابتدا با وظایف اصلی موتورهای جستجو آشنا شویم. موتور های جستجو دو وظیفه اصلی دارند:

  • جستجو بین صفحات وب سایت ها و ثبت اطلاعات آنها
  • نمایش بهترین نتایج به کاربر هنگام جستجوی یک عبارت خاص

موتورهای جستجو برای اینکه وظیفه اول خود را به درستی انجام دهند قوانین و استانداردهایی برای مدیران وب سایت ها تعریف کرده اند که بهتر است آنها را در وب سایتشان رعایت کنند.هرچه این قوانین بیشتر رعایت شوند موتورهای جستجو امتیاز بالاتری برای آن وب سایت در نظر گرفته و احتمال اینکه وب سایت مورد نظر را در رتبه های بالاتری قرار دهند افزایش می یابد.

البته قضیه به این سادگی هم نیست، اگر این امکان وجود داشت که صرفا با رعایت قوانین اعلام شده از سوی موتورهای جستجو به رتبه های اول برسیم، بسیاری از وب سایت ها در صفحه اول نتایج قرار داشتند در صورتی که صفحه اول نتایج گوگل فقط برای ده وب سایت جا دارد و مابقی وب سایت ها در صفحات بعدی نمایش داده می شوند.

چه کارهایی سئو نیست؟

یک مدیر خوب دائما در حال کار بر روی وب سایت خود است تا بتواند با انتشار محتوای مفید، تبلیغات، بازاریابی آنلاین و … به جذب مخاطبان بیشتر و در نتیجه افزایش فروش بپردازد. اما سوالی که ممکن است برای شما پیش بیاید این است که : آیا به تمام فعالیت هایی که مدیر یک وب سایت بر روی سایت خود انجام می دهد تا بازدیدکنندگان بیشتری جذب کند سئو گفته می شود؟  قطعا خیر.

مدیر یک وب سایت ممکن است از روش های مختلفی برای جذب بازدیدکننده استفاده کند ممکن است در وب سایت های مختلفی تبلیغات کند با استفاده از ایمیل مارکتینگ سعی در جذب بازدیدکننده از طریق ارسال ایمیل به کاربران را داشته باشد و یا با استفاده از سرویس تبلیغات گوگل ، تبلیغات کلیکی خریداری کند.

قطعا هیچ کدام از موارد بالا تاثیر مستقیمی بر روی سئوی وب سایت مورد نظر نخواهند داشت و تنها می توانند به افزایش بازدید کمک کنند.

در واقع سئو صرفا به اقداماتی گفته می شود که باعث جذب بازدید طبیعی از موتورهای جستجو شود. سایر اقداماتی که برای جذب بازدیدکننده و افزایش فروش انجام می شود را می توان در دسته بندی بازاریابی اینترنتی قرار داد.

سئو فقط مختص گوگل است؟

یکی از سوالاتی که ممکن است برای بسیاری از کاربرانی که به تازگی با مباحث سئو آشنا شده اند ایجاد شود این است که آیا سئو فقط مختص به موتور جستجوی گوگل است؟

از آنجایی که گوگل محبوب ترین و پراستفاده ترین موتور جستجو در بیشتر کشورهای جهان از جمله ایران است، معمولا مدیران وب سایت ها و همین طور متخصصان سئو تلاش می کنند وب سایتشان در رتبه های اول گوگل قرار بگیرد اما قطعا به این معنا نیست که سایر موتورهای جستجو بی اهمیت هستند.

فراموش نکنید هنوز هم موتورهای جستجوی دیگری مانند یاهو و بینگ ، کاربران خود را دارند و تا جایی که می توانیم باید سعی کنیم بازار این مخاطبان را نیز از دست ندهیم.

البته بد نیست بدانید که بسیاری از قوانین موتورهای جستجو با یکدیگر همپوشانی دارند یعنی هنگامی که وب سایت خود را برای گوگل بهینه می کنید به صورت خودکار رتبه های خوبی در سایر موتورهای جستجو نیز دریافت می کنید.

چرا سئو برای گوگل تا این حد مهم است؟

گوگل پر استفاده ترین و محبوب ترین موتور جستجو در بسیاری از کشورها از جمله کشور ما ایران است. به دلیل تعداد بسیار زیاد کاربران گوگل در کشورمان، هنگامی که وب سایت شما در رتبه ی اول گوگل در کلمات کلیدی مربوط به کسب و کارتان قرار داشته باشد، شانس این را دارید که تعداد بسیار زیادی کاربر وارد وب سایتتان شده و از محصولات/خدمات شما استفاده کنند.

جالب است بدانید که طبق آمار Google Trends ، کاربران ایرانی در رتبه ی پنجم استفاده از گوگل در جهان قرار دارند و اگر نسبت تعداد کاربران اینترنت به جمعیت کل کشور را محاسبه کنیم متوجه خواهیم شد که ایران در رتبه اول استفاده از گوگل قرار دارد.

این آمار نشان می دهد که کاربران ایرانی وابستگی زیادی به موتور جستجوی گوگل دارند و اگر می خواهیم بهترین بازدهی را از فرایند سئو داشته باشیم باید برای رسیدن به رتبه اول گوگل در کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کارمان تمرکز کنیم.

اهمیت گوگل در سئو

کدام وب سایت ها به سئو نیاز دارند؟

روش های مختلفی برای افزایش بازدید یک وب سایت وجود دارد. برخی از این روش ها هزینه ی زیادی دارند و به صورت مقطعی بازدید وب سایت شما را افزایش می دهند اما این بازدیدها معمولا بازدید موثر نیستند.

به این دلیل که در بسیاری از مواقع کاربر به صورت ناخواسته و یا با فریب تبلیغاتی وارد وب سایت شما می شود و به محض اینکه متوجه شود وب سایت شما برای او مفید نیست فورا آن را ترک می کند.

کاری که سئو انجام می دهد افزایش بازدید موثر از موتورهای جستجو و در نتیجه افزایش فروش محصولات/خدمات از طریق وب سایت است.

بازدید موثر از موتورهای جستجو به این معناست که کاربر کلمه ای را جستجو می کند که به آن نیاز دارد و وقتی وب سایت شما در آن کلمه در رتبه ی اول گوگل قرار داشته باشد، کاربر وارد وب سایت شما شده و احتمال استفاده از محصولات/خدمات شما افزایش می یابد.

دقت کنید مهم ترین مزیت بازدیدهایی که از موتورهای جستجو وارد وب سایتتان می شوند این است که کاربر به دنبال محصولات/خدمات ارائه شده توسط شما بوده و با جستجوی کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کارتان وارد وب سایت شما شده است.

در واقع کاربر به خدمات ارائه شده توسط شما نیاز دارد و این شما هستید که باید کاربر وارد شده به وب سایتتان را به خریدار تبدیل کنید.

در نهایت فراموش نکنید که هر موقع وب سایتی راه اندازی می شود نیاز به مخاطب دارد. مهم نیست که زمینه ی فعالیت آن وب سایت چیست ،هر وب سایتی که در اینترنت وجود دارد برای رسیدن به اهداف خود که ممکن است تجاری یا غیرتجاری باشند نیاز به بازدیدکننده دارد. پس در یک کلام می توانیم بگوییم که تمامی وب سایت ها به سئو نیاز دارند.

سئو بهترین روش برای افزایش بازدید سایت:

به جز سئو روش هایی که یک مدیر وب سایت تصمیم می گیرد برای جذب بازدیدکننده برای وب سایت خود استفاده کند عبارتند از:

  • تبلیغات بنری و متنی در وب سایت های دیگر
  • درج آگهی در وب سایت های نیازمندی
  • ارسال ایمیل تبلیغاتی (ایمیل مارکتینگ)
  • تبلیغات در شبکه های اجتماعی
  • استفاده از سیستم تبلیغاتی گوگل (Adwords)
  • تبلیغات محیطی مانند پخش تراکت و …
  • تبلیغات در رسانه ها مانند رادیو، تلوزیون و مطبوعات
  • برگزاری مسابقات آنلاین
  • بازاریابی مستقیم

هر کدام از این روش ها می توانند کاربران بسیاری را وارد وب سایت شما کرده و به طور مستقیم باعث افزایش فروش محصولات/خدمات شما شوند. اما چرا سئو بهترین روش است؟

اگر روش هایی که بالاتر گفته شد را بررسی کنید متوجه خواهید شد که این روش ها علاوه بر هزینه نسبتا زیاد، صرفا به صورت مقطعی پاسخگو هستند یعنی تا زمانی که تبلیغات ادامه پیدا کند فروش ادامه خواهد داشت و به محض متوقف کردن تبلیغات، فروش نیز کاهش خواهد یافت.

اما در سئو بحث کاملا متفاوت است شما مدت زمانی را صرف کار بر روی وب سایت خود می کنید و در عوض پس از رسیدن به رتبه اول در کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کارتان می توانید با خیال آسوده به فروش محصولات/خدماتتان بپردازید.

مزیت دیگر این است که بازدهی بسیار بالاتری نسبت به سایر روش های تبلیغاتی دارد. زیرا بازدیدکنندگان از طریق گوگل و با جستجوی عبارتی که به آن نیاز دارند وارد وب سایت شما شده و احتمال خرید در این حالت بسیار بیشتر از سایر روش های تبلیغاتی است.

سئو نسبت به سایر روش های بازاریابی هزینه بسیار کمتر و بازدهی بیشتری دارد.

نحوه عملکرد گوگل

در روزهای ابتدایی فعالیت گوگل، تقریبا بیش از بیست سال پیش ، این شرکت موتور جست و جوی هوشمندی را برای گشت و گذار در شبکه ی جهانی وب راه اندازی کرد. با ارائه نتایج جست و جوی مرتبط، گوگل به عهد خود وفا کرد.

با گذشت زمان ، کاربران اینترنت متوجه شدند که به جای جست و جو در صدها صفحه، می توانند به راحتی موضوع مدنظر خود را در گوگل و بینگ تایپ کرده و بهترین نتیجه را بگیرند. این اتفاق باعث رشد و افزایش تعداد کاربران گوگل شد. طولی نکشید که وب مستران باهوش توانستند با هک های کوچک و زیرکانه،به رتبه های برتر در نتایج گوگل دست یابند.

وب مستران یعنی مدیران سایت های اینترنتی با قراردادن کلمه های کلیدی در صفحه می توانستند کاری کنند که سایتشان تقریبا برای هر کلمه یا عبارتی در رتبه بندی های گوگل ظاهر شود. این موضوع باعث شد تا افراد تلاش کنند تا جایی که می توانند برای سایت خود کلمه ی کلیدی بیابند.

صفحه ای که بیشترین کلمه های کلیدی را تکرار کرده بود برنده می شد و به سرعت در بالای نتایج جست و جو قرار می گرفت.

به طور طبیعی اسپمرها یا هرزنامه نگاران بیشتری به این موضوع پی بردند و وعده ی گوگل به عنوان “مرتبط ترین موتور جست و جو” به چالش کشیده شد. وب مستران و اسپمرهای دود چراغ خورده، روش های زیرکانه ای برای تکرار صدها کلمه ی کلیدی در صفحه و پنهان کردن آنها از چشم کاربران یافتند و ناگهان کاربر از همه جا بی خبر که به دنبال موضوع ” تعطیلات در فلان شهر” است با سایتی در مورد مسائل غیراخلاقی مواجه می شود!

گوگل چگونه می تواند جایگاه خود را به عنوان مرتبط ترین موتور جست و جو حفظ کند، در حالی که افراد همچنان صفحات با نتایج ناخواسته را اسپم می کنند و نتایج مرتبط را در پایین ترین رتبه قرار می دهند؟

اولین به روزرسانی گسترده گوگل با نام رمز فلوریدا در نوامبر 2003 منتشر شد و به طور موثر اسپمرها را در مسیر خود متوقف کرد. این به روزرسانی استفاده از کلمه های کلیدی بیشتر را کاری بی فایده کرد.

تاریخچه طولانی به روزرسانی های گوگل آغاز شد و بازی با سیستم را برای اسپمرها دشوار کرد، همچنین رتبه بندی در گوگل هم برای همه کمی پیچیده تر شد.

بیست سال به سرعت گذشت و رتبه بندی در گوگل به موضوعی کاملا رقابتی و پیچیده تبدیل شد. به زبان ساده تر، همه می خواهند در بالاترین رتبه ی نتایج گوگل قرار بگیرند. در مقابل گوگل برای حفظ موتور جست و جوی مرتبط خود می جنگد و می خواهد نتایجی مرتبط با جست و جوی کاربران ارائه دهد. این موضوع خیلی هم آسان نبوده است دقیقا مثل پرکردن کلمه های کلیدی.

روش دیگری کشف شد اینکه هرچه بیشتر به صفحات خودتان لینک بدهید هر چه در یک صفحه لینک های داخلی و خارجی بیشتری داشته باشد ، شانس بیشتری دارد که در نتایج جست و جوی گوگل رتبه ی بهتری داشته باشد. این شیوه روزنه ای دیگر ایجاد کرد که اسپمرها از آن سوء استفاده کنند. همراه با این مساله ، به روزرسانی جدید گوگل در سال 2012،به نام پنگوئن ارائه شد.

به روزرسانی پنگوئن گوگل، سایت هایی با پیوندهای مشکوک با یک آنکرتکست مشابه را که به یک صفحه اشاره داشتند ، جریمه و به طور کامل از فهرست نتایج گوگل حذف کرد. بسیاری از کسب و کارهای متکی به ترافیک های جست و جو یک شبه همه ی فروش خود را از دست دادند، فقط به این دلیل که گوگل بر این باور است سایت هایی با صدها پیوند که فقط حاوی یک عبارتند پیوندهای خود را به طور طبیعی به دست نمی آورند.

گوگل معتقد بود که تعداد این پبوند ها شاخص خوبی برای تشخیص این موضوع است که آیا صاحب سایت قصد بازی با سیستم را دارد یا خیر. تاریخچه ی کوتاه به روزرسانی های مهم گوگل این نکته کارآمد را به ما می گوید، اینکه: ” اگر می خواهید در رتبه ی برتر گوگل بمانید هرگز به یک روش اعتماد نکنید همیشه اطمینان حاصل کنید که استراتژی های بهینه سازی برای موتور جست و جو شما به بهترین روش های سئو متکی اند.”

چهار استراتژی قدرتمند سئو

الگوریتم گوگل پیچیده است برای فهم نحوه عملکرد گوگل، کافی است با این چهار اصل آشنا باشید:

  • اعتماد

در این سالها اعتماد هسته ی اصلی تغییرات و به روزرسانی های مهم گوگل بوده است. گوگل می خواهد سایت های بی کیفیت و نامطمئن را از دسترس خارج کند و سایت های باکیفیت را در صدر جستجو ها نگه دارد. اگر سایت شما دارای محتوای باکیفیت و بک لینک هایی از منابع معتبر باشد،به احتمال زیاد به عنوان منبعی معتبر در نظر گرفته می شود و در نتایج جستجو رتبه ی برتری کسب می کند.

اگر آدرس کسب وکارتان، اطلاعات تماس و افراد در صفحه شما واقعی هستند به احتمال زیاد صفحه ی شما قابل اعتماد است و به احتمال خیلی زیاد در نتایج جست و جو در رتبه ی بالاتری قرار می گیرید.

  • اعتبار

اعتبار که پیش از این محبوب ترین استراتژی سئو بود و همچنان هم قدرتمند است اکنون به بهترین شکل با دو اصل دیگر استفاده می شود. قدرت تقریبا بازی بااعداد است. برای مثال اگر سایت شما در شبکه های اجتماعی هزار دنبال کننده و بک لینک داشته باشند احتمالا سایت شما در رتبه ی بالاتری قرار می گیرد.

  • ارتباط

گوگل ارتباط متنی سایت ها را بررسی می کند و به سایت های مرتبط با رتبه های بالاتر پاداش می دهد. این کار وضعیت را تا حدی برابر می کند و ممکن است بتواند توضیح دهد که چرا یک سایت تخصصی در یک حوزه ی مشخص یا کسب و کار محلی می تواند از یک مقاله در ویکی پدیا بالاتر قرار بگیرد.

با انبوه سازی محتوای مرتبط می توانید سایت خود را پر کنید و از این مورد به نفع خود بهره ببرید و از تکنیک های “سئو در صفحه”  استفاده کنید تا گوگل متوجه مرتبط بودن سایت شما شود. با تمرکز بر ایجاد پیوند های اصولی می توانید نسبت به سایت های مرتبط با پیوندهای کمتر،رتبه ی بالاتری داشته باشید.

  • رفتارکاربر

آیا کاربران مثل چسب به محتوای شما چسبیده اند یا فقط وارد سایتتان می شوند و به سرعت از آن خارج می شوند؟ در واقع رفتار و عملکرد کاربران در سایت شما، در حال حاضر قوی ترین عامل در الگوریتم گوگل است. شما می توانید با بهبود تجربه ی کاربری از این مزیت استفاده کنید.

نحوه ی رفتار کاربران در سایت شما به گوگل می گوید که تجربه ی کاربری مثبتی دارند یا خیر. خیلی ساده است گوگل سایت هایی را می خواهد که در رتبه بندی بالای صفحه نتایج، تجربه ی کاربری مثبت ارائه دهند.

رفتار کاربر و تجربه ی کاربر در حال حاضر یکی از قوی ترین عوامل در الگوریتم گوگل است.

چهار استراتژی قدرتمند سئو

گوگل چطور سایت ها را رتبه بندی می کند؟

ده عامل برتر برای رتبه بندی گوگل مشخص شده است. برخی از متخصصان حوزه ی سئو به طور منظم، یافته های خود را منتشر می کنند. با این داده ها می توانید دانش عملی مورد نیاز خود درباره ی معیارهای گوگل برای رتبه بندی سایت را به دست آورید.

بر اساس مطالعات اخیر فهرست کوتاهی از ده عامل موثر در نتایج برتر جستجو آورده شده است شامل:

  • بازدید مستقیم از وب سایت
  • نرخ کلیک
  • تعامل کاربر(زمان ماندن در سایت – میانگین تعداد صفحات مشاهده شده ونرخ پرش)
  • تعداد و کیفیت بک لینک ها
  • استفاده از پروتکل امنیتی (اچ تی تی پی اس)
  • سرعت بارگذاری صفحه
  • ارتباط محتوای کلی و استفاده از کلمه های کلیدی
  • قدرت برند
  • اندازه فونت بخش های اصلی سایت (احتمالا مراجعان به سایت، فونت های بزرگ تر را بیشتر پیدا می کنند)
  • تعداد تصاویر

هر چقدر شما یا رقبایتان عوامل بیشتری از این فهرست را داشته باشید، در رتبه بندی گوگل بالاتر قرار خواهید گرفت.

اهمیت کلمات کلیدی در سئو

چرا جست و جوی کلمات کلیدی بسیار مهم است؟ به دو دلیل:

  • برای کشف کلمات کلیدی دارای ترافیک: اگر این کار را به خوبی انجام ندهید ممکن است زمان و تلاش زیادی را برای رتبه بندی کلمه های کلیدی هدر دهید که هیچ ترافیکی ایجاد نمی کنند.
  • برای یافتن کلمه های کلیدی آسان برای رتبه بندی در نتایج جست و جو: اگر میزان رقابت کلمات کلیدی را بررسی نکنید احتمالا زمان و تلاش بسیاری را صرف کلمه ی کلیدی خواهید کرد که پیدا کردن آن برای قرار گرفتن در رتبه بندی در صفحه ی اول کار دشواری است.

این دو هدف ، مشخصه های اصلی در موفقیت پروژه سئو هستند. پس بیاید با هم ببینیم که اصلا منظور از کلمه کلیدی چیه؟

اگر در سئو تازه کار هستید احتمالا این پرسش براتون پیش میاد که کلمه ی کلیدی یعنی چی؟ در حقیقت کلمه کلیدی هر عبارتی است که دوست دارید سایت شما در آن عبارات در جست و جوهای مردم دارای جایگاه در نتایج جست و جو باشد. کلمه ی کلیدی می تواند یک کلمه یا ترکیبی از کلمه ها باشد. اگر می خواهید فقط یک کلمه را هدف قرار دهید مراقب باشید چون کار دشواری در پیش دارید.

کلمه های کلیدی تک کلمه ای بسیار رقابتی اند و در نتیجه، رتبه بندی آنها در نتایج جست و جو بسیار دشوار خواهد بود.

انواع مختلف کلمه های کلیدی

  • کلمه های کلیدی Head-Team

کلمه های کلیدی با یک یا دو کلمه. برای مثال فیلم های کلاسیک.

  • کلمه های کلیدی Long –Tail

کلمه های کلیدی با سه عبارت یا بیشتر، برای مثال فیلم های کلاسیک آسیای شرقی.

  • کلمه های کلیدی Navigational

کلمه های کلیدی استفاده شده برای قرار دادن نام تجاری یا وب سایت، برای مثال فیسبوک، یوتیوب و جیمیل.

  • کلمه های کلیدی اطلاعاتی

کلمه های کلیدی استفاده شده برای یافتن اطلاعات در موضوعی خاص که شامل کلمه های کلیدی است که با “چگونه” یا “بهترین ها کدامند؟” آغاز می شوند.

  • کلمه های کلیدی عملیاتی:کلمه های کلیدی جست و جو شده از سوی مشتریان برای اقدامی تجاری، برای مثال خرید آنلاین لباس.

در بیشتر موارد ،هدف قرار دادن کلمه های کلیدی Navigational  یا Head –Term برای برندهای دیگر کاملا رقابتی است و به هیچ وجه ارزش صرف زمان و تلاش ندارد. با وجود ترافیک زیاد، استفاده از این کلمه ها منجر به فروش نخواهد شد.از سوی دیگر کلمه های کلیدی Long-Tail و عملیاتی، کلمه های کلیدی خوبی برای پروژه های سئو هستند. این کلمه ها مشتری بیشتری ایجاد می کنند.

چطور فهرستی از کلمه های کلیدی آماده کنیم؟

روش های بسیاری برای ایجاد کلمه های کلیدی وجود دارد.این موضوع برای یافتن کلمه های کلیدی مناسب نیز صدق می کند. قبل از اینکه بتوانید کلمه های کلیدی با تعداد زیادی ترافیک را در گوگل بیابید ابتدا باید فهرستی از کلمه های کلیدی بالقوه مرتبط با کسب و کارتان را تهیه کنید.

مرتبط بودن کلمه های کلیدی با کسب و کارتان بسیار مهم است. مثلا اگر خرده فروشی آنلاین لباس ورزشی در تبریزهستید نمونه هایی از کلمه های مرتبط برای شما می تواند این موارد باشد:

  • خرید لباس ورزشی
  • خرید آنلاین لباس ورزشی
  • فروشگاه آنلاین لباس ورزشی تبریز

کلمه های کلیدی غیرمرتبط هم می توانند این موارد باشند:

  • چطور تولید کننده لباس ورزشی شویم؟
  • تولیدکنندگان لباس ورزشی
  • نحوه طراحی لباس ورزشی

همانطور که ملاحظه می کنید گروه نخست کلمه های کلیدی ،بیشترین ارتباط را با مخاطب خرده فروشی لباس ورزشی و گروه دوم این کلمه ها با وجود ارتباط معنایی نمی توانند منجر به جلب مشتری و فروش شوند.

با توجه به ارتباط معنایی ، باید فهرستی از ترکیب کلمه های کلیدی بالقوه به عنوان منبع تهیه کنید، پس از آن می توانید بهترین کلمه های کلیدی با میزان مناسب ترافیک ماهانه در گوگل را کشف کنید.

در ادامه دو استراتژی کاربردی آورده شده است که می توانید برای ایجاد این فهرست استفاده کنید:

  • کلمه های کلیدی را از رقبا بربایید.

اگر کمی زیرک باشید اجازه می دهید رقبا مسیر را برای شما هموار کنند و شما کلمه های کلیدی را از سایتشان سرقت کنید.

ابزارهای زیادی با این هدف ایجاد شده اند ابزاری ساده و رایگان به نام Keyword Density Checker . اگر صفحه ای را در این ابزار وارد کنید در عرض چند ثانیه فهرستی از کلمه های کلیدی که رقیب شما برای سایتش بهینه سازی کرده را نشان می دهد. پس می توانید از این فهرست به عنوان منبع کلمه های کلیدی خود استفاده کنید.

www.seoreviewtools.com/keyword-density-checker

اما ابزار ساده و قدرتمند دیگری به نام گزارشگر کلمه های کلیدی Ahrefs وجود دارد. این ابزار کلمه های کلیدی را که بیشترین میزان بازدید را به وب سایت های رقیب ارسال می کنند تخمین می زند. برآوردها نسبتا دقیق هستند و می توانند منبع ارزشمندی برای کامل کردن فهرست کلمه های کلیدی شما باشند.

با اینکه گزارشات Ahrefs کاربردی اند اما هزینه هم دارند. این ابزار یک دوره ی آزمایشی با مبلغ کمتر به شما خدمات می دهد بعد از پایان هفت روز باید صورتحساب ماهانه با مبلغ بیشتری بخرید.

با این حال ، Ahrefs برای سئوکاران متوسط تا پیشرفته سئو ، بازاریاب ها و آژانس های سئو بهترین گزینه است. www.ahrefs.com

  • برای ایجاد فهرست اصلی خود طوفان فکری کنید:

فرض اینکه رقبا در جست و جوهای خود دقیق بوده اند همیشه بهترین استراتژی نیست با استفاده از طوفان فکری از ترکیب کلمه های کلیدی ، می توانید فهرست بزرگی از کلمه های کلیدی بالقوه ایجاد کنید.

ابتدا مجموعه ای از کلمه هایی را که فکر می کنید شاید مشتری ها جستجو کنند آماده کنید. کلمه ها را به پیشوندها و پسوندهای مختلف تقسیم کنید. در مرحله بعدی آنها را با ابزار رایگان ادغام کننده کلمه ها در یک فهرست بزرگ ترکیب کنید. با استفاده از این استراتژی می توانید به سرعت و به راحتی فهرستی بلندبالا از کلمه های کلیدی مرتبط بسازید.

 

تکنیک سئو کلاه سفید و سئو کلاه سیاه

خیلی مواقع در موضوعات مختلف از رنگ سفید برای نشان دادن خوبی و ویژگی مثبت و در مقابلش از رنگ مشکی برای نشان دادن یک ویژگی منفی استفاده می کنند. این نکته کمکتون می کنه مفاهیم این دو تکنیک رو فراموش نکنید.

تکنیک کلاه سفید در سئوبه استراتژی ها و راهکارهایی اشاره داره که شما به صورت قانونی و از راه درست می تونید سئو سایتتون رو انجام بدید و رتبه خوبی در سرچ گوگل بگیرید. پس تکنیک کلاه سفید روش هایی رو شامل میشه که این سه معیار رو دارن:

  • پیرو دستورالعملهای موتور جستجو هستند.
  • تمرکز خاصی روی بازدیدکنندگان سایت دارند(همان مفید بودن سایت برای مخاطبان)
  • این تکیک زمان بر است.

اما تکنیک کلاه سیاه علی رغم اینکه مشکی رنگ عشقه، در این جا منظورش روش ها و راهکارهاییه که از راه قانونی با روش های صحیح شما می تونید رتبه ی خوبی در سرچ گوگل بگیرید . پس تکنیک کلاه سیاه در واقع به زیرآبی رفتن ها در سئو اشاره داره.

سایت هایی که از تکنیک کلاه سیاه استفاده می کنند بعد از به روزرسانی گوگل رتبه ی خوب خود را از دست می دهند. چون برای گوگل مهم است که سایت هایی رتبه بالا داشته باشند که قانونی کار می کنند ، برای مخاطب مفیدند و … .

در هر به روزرسانی ، گوگل سعی می کند الگوریتم خود را به گونه ای تغییر دهد که به این نتیجه منتهی شود پس افرادی که به شیوه های ناصحیح رتبه های خوب به دست آورده اند بعد از به روزرسانی ها موفقیت کوتاه خود را از دست می دهند.

 پس تکنیک کلاه سیاه شامل این موارد است:

  • دستورالعمل های موتور جستجو را نقض می کند.
  • به روش های دستکاری در الگوریتم گوگل متکی هستند.
  • تمرکز آن روی موفقیت های سریع است.

برخی روش های کلاه سیاه که باید از آنها اجتناب کنید:

  • انتشار مقالات کپی شده
  • مشارکت در طرح های خرید لینک
  • ایجاد صفحات با محتوای کم یا بدون محتوای اصلی برای لینک دادن
  • مخفی کردن متن ها و لینک ها
  • بارگذاری صفحه با کلمات کلیدی غیرمرتبط
  • ایجاد کامنت های فیک در مقالات سایتتکنیک سئو کلاه سفید و سئو کلاه سیاه

جمع بندی

سئو مجموعه اقداماتی است که برای کسب رتبه های برتر در نتایج جستجو انجام می شود. در واقع سئو صرفا به اقداماتی گفته می شود که باعث جذب بازدید طبیعی از موتورهای جستجو شود. سایر اقداماتی که برای جذب بازدیدکننده و افزایش فروش انجام می شود را می توان در دسته بندی بازاریابی اینترنتی قرار داد.

  • بیش از 200پارامتر هنگام رتبه بندی وب سایت ها توسط موتور های جستجو مورد ارزیابی قرار می گیرند.
  • وقتی که وب سایت ما در رتبه های اول نتایج جستجو قرار داشته باشد کاربران زیادی از طریق جستجو در گوگل وارد وب سایت ما شده و احتمالا از محصولات / خدمات ما استفاده می کنند. در این صورت به جای محدود شدن به مشتریان قدیمی و کسانی که از طریق تبلیغات محیطی با ما آشنا می شوند می توانیم در دسترس ملیون ها کاربری که از سراسر جهان به اینترنت دسترسی دارند قرار بگیریم.
  • از آنجایی که گوگل محبوب ترین و پراستفاده ترین موتور جستجو در بیشتر کشورهای جهان از جمله ایران است، معمولا مدیران وب سایت ها و همین طور متخصصان سئو تلاش می کنند وب سایتشان در رتبه های اول گوگل قرار بگیرد اما قطعا به این معنا نیست که سایر موتورهای جستجو بی اهمیت هستند.
  • در یک کلام می توانیم بگوییم که تمامی وب سایت ها به سئو نیاز دارند.
  • سایر روش ها برای جذب بازدیدکننده وب سایت:
  • تبلیغات بنری و متنی در وب سایت های دیگر
  • درج آگهی در وب سایت های نیازمندی
  • ارسال ایمیل تبلیغاتی (ایمیل مارکتینگ)
  • تبلیغات در شبکه های اجتماعی
  • استفاده از سیستم تبلیغاتی گوگل (Adwords)
  • تبلیغات محیطی مانند پخش تراکت و …
  • تبلیغات در رسانه ها مانند رادیو، تلوزیون و مطبوعات
  • برگزاری مسابقات آنلاین
  • بازاریابی مستقیم
  • تاریخچه ی کوتاه به روزرسانی های مهم گوگل این نکته کارآمد را به ما می گوید که: ” اگر می خواهید در رتبه ی برتر گوگل بمانید هرگز به یک روش اعتماد نکنید همیشه اطمینان حاصل کنید که استراتژی های بهینه سازی برای موتور جست و جو شما به بهترین روش های سسئو متکی اند.”
  • ده عامل برتر برای رتبه بندی سایت ها توسط گوگل:

–        بازدید مستقیم از وب سایت

–        نرخ کلیک

–        تعامل کاربر(زمان ماندن در سایت- میانگین تعداد صفحات مشاهده شده ونرخ پرش)

–        تعداد وکیفیت بک لینک ها

–        استفاده از پروتکل امنیتی (اچ تی تی پی اس)

–        سرعت بارگذاری صفحه

–        ارتباط محتوای کلی و استفاده از کلمه های کلیدی

–        قدرت برند

–        اندازه فونت بخش های اصلی سایت (احتمالا مراجعان به سایت، فونت های بزرگ تر را بیشتر پیدا می کنند)

–       تعداد تصاویر

  • تکنیک کلاه سفید در سئوبه استراتژی ها و راهکارهایی اشاره داره که شما به صورت قانونی و از راه درست می تونید سئو سایتتون رو انجام بدید و رتبه خوبی در سرچ گوگل بگیرید.
  • برخی روش های کلاه سیاه که باید از آنها اجتناب کنید:
  • مخفی کردن متن ها و لینک ها
  • بارگذاری صفحه با کلمات کلیدی غیرمرتبط
  • ایجاد کامنت های فیک در مقالات سایت
  • تکنیک کلاه سیاه در واقع به زیرآبی رفتن ها در سئو اشاره داره.سایت هایی که از تکنیک کلاه سیاه استفاده می کنند بعد از به روزرسانی گوگل رتبه خوب خود را از دست می دهند.

 

این مطلب برای شما مفید بود ؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید!

میانگین امتیاز / 5. تعداد آرا :

اولین نفری باشید که امتیاز میدهید

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها