ورود | ثبت نام

کارابیز

اصول نوشتن رزومه کاری

زمان مطالعه: 5 دقیقه
اصول رزومه نویسی - مدرسه کسب و کار کارابیز

می‌دونستی فقط با 600/000 تومان می‌تونی به یک مهارت کاربردی مسلط بشی؟

نوشتن رزومه فقط آماده کردن یک کاغذ نیست، شما باید با نمایش مهارت های خود به بهترین شیوه، کارفرما را متقاعد کنید که مناسب ترین فرد برای شغل مدنظر هستید.

رزومه خوب نه تنها به استخدام شما کمک می کند، بلکه می تواند برگ برنده شما برای مذاکرات در مورد حقوق و مزایا هم باشد. در این مقاله میخواهیم نکات جذابی را با هم یاد بگیریم که کمک میکند بهترین رزومه ممکن برای شما را آماده کنید.

هنر رزومه نویسی: بایدها و نباید های رزومه حرفه ای

برای فهم بیشتر و خواندن راهنمای کامل روزمه نویسی و انواع آن کلیک کنید

رزومه اختصاصی چیست؟

رزومه یک سند تخصصی است که در آن شما با نمایش صحیح توانمندی ها و مهارت های خود، کارفرما را برای انتخاب شما در لیست اولیه مصاحبه شغلی توجیه می کنید. طول یک رزومه خوب بهتر است حداکثر 2 صفحه باشد. اما بعضی شرکت ها ممکن است متناسب با موقعیت شغلی خاصی، از شما درخواست CV (curriculum vitae) یا پورتفولیو کنند که می تواند طولانی تر باشد.

گام های نوشتن رزومه موفق

مراحل نوشتن رزومه را میتوان به چند گام تقسیم کرد که ابتدا برای شما آنها را نام برده و در ادامه هر کدام را توضیح میدهیم.

تحقیق در مورد شغل و شرکت

شاید این گام برای شما کمی عجیب باشد، احتمالا با خودتان می گویید که من در این شغل تجربه دارم و می دانم چه باید انجام دهم. اما در هر شرکتی، خواسته های متفاوتی از یک موقعیت شغلی انتظار می رود. پس بهتر است پیش از ارسال رزومه، در مورد مهارت های مورد نیاز در آن شرکت، افرادی که پیش از شما آن شغل را داشته اند، نیازهای احتمالی آینده شغل و مسیر پیشرفت شغلی خود تحیق کنید.

برای مثال اگر میخواهید به عنوان طراح گرافیک در شرکتی استخدام شوید، باید راجع به نرم افزارهای مورد قبول شرکت، مسیر تولید محتوا در شرکت، مدیوم های مورد استفاده در شرکت، ذائقه محتوایی و برندبوک شرکت و همینطور دیگر افراد تیم تولید محتوا از ایده تا انتشار اطلاعات داشته باشید.

همچنین بهتر است در مورد میانگین زمان حضور افراد در شرکت، بازه حقوقی افراد هم سطح شما و مزایایی که شرکت به شما ارائه میدهد تحقیق کنید.

یکی از سایت های خوب خارجی برای کسب اینگونه اطلاعات Glassdoor است که متاسفانه نمونه داخلی ندارد و کار شما برای گردآوری این اطلاعات سخت تر است. اما نا امید نشوید، امروزه شرکت ها و کارمندان آنها ردپای دیجیتالی بزرگتری نسبت به قبل دارند که قابل بررسی و تحلیل است.

انتخاب قالب مناسب برای رزومه

فرمتی که رزومه خود را در آن می سازید  و ارسال می کنید مهم است. علاوه بر این، متناسب با شغلی که درخواست آن را دارید، ترتیب چینش محتوا و اهمیت آنها متفاوت خواهد بود. از ارسال فایل ورد یا مشابه آن بپرهیزید و حتما از خروجی PDF استفاده کنید.

سایت های رزومه ساز و کاریابی می توانند راهنمای مناسبی برای انتخاب قالب مناسب باشند. از نمونه های خارجی و داخلی این سایت ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

قالب رزومه خوب در مقابل قالب رزومه نامناسب | مدرسه کسب و کار کاربیز

نوشتن رزومه حرفه ای

خب، تا این مرحله شما در مورد شرکت، موارد مورد نیاز برای شغل، حقوق، قالب ها و بخش های رزومه اطلاعات کسب کردید و اکنون به مرحله جذاب نگارش آن رسیده ایم.

نمونه رزومه کاری خوب با قالب ساده

انتخاب عکس حرفه ای

استفاده از عکس مناسب می تواند شانس شما را افزایش دهد. به نکات زیر هنگام انتخاب عکس دقت کنید.

اصول نوشتن رزومه کاری
اصول نوشتن رزومه کاری

استفاده از مدیا های مختلف

امروزه رزومه شما نباید محدود به یک متن نوشته شده باشد. می توانید از نمودارها برای نشان دادن توانایی خود بهره ببرید. همچنین می توانید یک فایل صوتی برای معرفی خود آماده کنید.

ویدئو معرفی شما و توانایی هایتان نیز یکی از ترندهای جدید است. در ضمن اگر نمونه کارهای پیشین شما مهم هستند می توانید آنها را نیز به رزومه خود الصاق Attach کنید. 

ارسال و انتشار رزومه کاری

برای ارسال رزومه کاری حتما با ایمیل رسمی خود با واحد مدیریت منابع انسانی یا استخدام شرکت مدنظرتان ارتباط برقرار کنید.

در تیتر ایمیل حتما ذکر کنید که محتوای ایمیل و رزومه برای کدام موقعیت شغلی ارسال شده و قواعد نوشتن ایمیل رسمی را نیز رعایت کنید. در صورت ضمیمه کردن فایل رزومه به ایمیل، در متن ایمیل از آنها نام ببرید.

همچنین شما می توانید با قراردادن رزومه خود در سایت های کاریابی و استخدام و پرکردن فیلد های مرتبط، احتمال یافتن رزومه خود را برای کارفرمایان بیشتر کنید. حتما از ایمیل و شماره تماسی استفاده کنید که مرتب آنها را چک میکنید، دیر پاسخ دادن به ایمیل ها اصلا حرفه ای نیست.

مدرسه کسب و کار کارابیز چطوری به پیشرفت رزومه کاری شما کمک میکنه؟ هر چی بیشتر رزومه آدمهای موفق رو بررسی کنید(پروفایل لینکدین یه منبع خیلی خوبه)، میبینید مهارت هایی رو نوشتن که احتمالا جاشون تو رزومه شما خالیه، استارت باکس کارابیز خیلی از اون مهارت ها رو به شما یاد میده تا بتونید حرفه ای تر باشید و ارزش خودتون رو تو محیط کار بیشتر کنید.

این مطلب برای شما مفید بود ؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید!

میانگین امتیاز / 5. تعداد آرا :

اولین نفری باشید که امتیاز میدهید

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها