ورود | ثبت نام

کارابیز

صفر تا صد راه اندازی گلخانه ای موفق در ایران+آموزش های مرتبط

زمان مطالعه: 14 دقیقه
راه اندازی گلخانه_صفر تا صد گلخانه-گلخانه

با دوره راه اندازی گلخانه بیشتر آشنا شو...

احداث اولین گلخانه در ایران به حدود 80 سال قبل برمی گردد که هدف از احداث آنها سرگرمی بود. شاید در آن زمان کسی فکر نمی کرد که گلخانه به یک کسب و کار سودآور و مهم کشاورزی تبدیل شود.

در ایران کشت گلخانه ای محصولات به صورت تجاری تقریبا حرفه ای نوپاست و با توجه به شرایط حال و آینده می توان گفت این کسب و کار جای رشد بسیار و بازار اشباع نشده ای دارد دلایل آن را می توان به شرایط آب و هوایی، اجتماعی و جغرفیایی ایران دانست.

در این مقاله نکات کاربردی برای علاقه مندان به کسب و کار گلخانه از جمله هزینه و سرمایه لازم برای احداث گلخانه، انواع گلخانه ها،نکات انتخاب محل مناسب احداث گلخانه، دلایل به صرفه بودن کسب و کار گلخانه و… آورده شده است.

کسب و کار گلخانه

یکی از محدودیت های تولید گلخانه ای در دنیا کمبود نور است. در کشورهای اروپایی برای رفع آن از نور مصنوعی استفاده می شود که هزینه تولید را بسیار بالا می برد. خوشبختانه کشور ما با بیش از 300 روز آفتابی در سال در بیشتر مناطق، مشکلی از این بابت ندارد و تولید گلخانه ای را از نظر اقتصادی توجیه پذیر می کند.

همچنین قرار گرفتن ایران در همسایگی کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس و آسیای مرکزی که بازار مناسبی برای محصولات هستند، می تواند انگیزه تولید گلخانه ای را افزایش دهد.

قبل از هر چیز بهتون پیشنهاد میکنم تجربه کارآفرینی این دو بانوی ایرانی در کسب و کار گلخانه رو ببینین:

مهم ترین نکته برای صرفه اقتصادی گلخانه مدیریت مناسب برای به حداکثر رساندن تولید است که نیازمند دانش فنی در مورد گلخانه است دانش در این زمینه به طور مداوم به روز می شود پس بسیار مهم است که اگر در این کسب و کار فعال هستید یا به آن علاقه دارید اطلاعات خود را در مورد گلخانه به روز کنید.مدرسه کسب و کار کارابیز دوره آموزشی فوق العاده ای در مورد کسب و کار گلخانه فراهم کرده است.

گلخانه چیست؟

گلخانه Greenhouse محلی محفوظ است برای کشت گیاهان که به وسیله پوشش های شفاف پوشیده شده است.پوشش شفاف گلخانه علاوه بر ایجاد شرایط نوری مساعد برای کشت گیاه،باعث ایجاد اثر گلخانه ای و محبوس شدن انرژی خورشیدی درون گلخانه می شود به همین دلیل دمای کافی برای رشد گیاه در فصول سرد سال را نیز فراهم می کند.

گلخانه ها گیاهان را از سرمای بیش از حد زمستان یا گرمای بیش از حد تابستان حفظ می کنند و شرایط مطلوبی برای تولید محصول در تمام فصول سال را فراهم می کنند.

 

شرایط کار در گلخانه

شرایط کار گلخانه به عوامل مختلفی از جمله نوع محصول، اندازه گلخانه، تجهیزات و امکانات موجود، و همچنین فصل کار بستگی دارد. به طور کلی، کارگران گلخانه ای با فعالیت های مختلفی مانند کاشت، داشت، برداشت، و بسته بندی محصولات کشاورزی سروکار دارند. این فعالیت ها می تواند شامل کارهای فیزیکی سنگین مانند حمل و نقل محصولات، کاشت بذر، و هرس گیاهان باشد. همچنین، کارگران گلخانه ای باید با استفاده از تجهیزات و ماشین آلات کشاورزی آشنا باشند.

در برخی گلخانه ها، کارگران به صورت تمام وقت و در طول سال کار می کنند. در سایر گلخانه ها، کارگران به صورت فصلی و در زمان برداشت محصولات مشغول به کار هستند. شرایط کاری در گلخانه ها می تواند گرم و مرطوب باشد. همچنین، کارگران گلخانه ای در معرض آفت کش ها و سایر مواد شیمیایی قرار می گیرند.

در ادامه به برخی از شرایط کار در گلخانه اشاره می کنیم:

  • ساعات کاری: ساعات کاری در گلخانه ها می تواند متفاوت باشد. برخی از گلخانه ها به صورت 24 ساعته و در تمام طول هفته کار می کنند. در سایر گلخانه ها، کارگران به صورت شیفتی و در ساعات اداری کار می کنند.
  • حقوق و مزایا: حقوق و مزایای کارگران گلخانه ای به عوامل مختلفی از جمله تجربه، مهارت، و نوع محصول بستگی دارد. .

ایمنی: کارگران گلخانه ای باید از تجهیزات ایمنی مانند دستکش، کلاه، و عینک ایمنی استفاده کنند. همچنین، کارگران باید از دستورالعمل های ایمنی مربوط به استفاده از تجهیزات و ماشین آلات کشاورزی پیروی کنند.
صفر تا صد راه اندازی گلخانه ای موفق در ایران+آموزش های مرتبط

انواع گلخانه ها

انواع گلخانه ها بر اساس نوع کاربرد،شکل،نوع پوشش و بستر کشت تقسیم بندی می شوند. از لحاظ نوع کاربرد نیز تقسیم بندی های متنوعی وجود دارد که عبارتند از:

تابستانه و زمستانه،تحقیقاتی،آموزشی و تجاری.

و بر اساس نوع کشت: سبزی و صیفی، گل شاخه بریده و غیره.

در گلخانه کلیه عوامل رشد از جمله عوامل محیطی،خاکی و آبی قابل کنترل است، دما، رطوبت و شدت نور محیط،شرایط فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی خاک و کیفیت علف های هرز در محیط گلخانه کنترل می شود تا شرایط مطلوب رشد برای گیاهان تامین شود.

علاوه بر این کنترل آفات، بیماری ها نسبت به محیط های باز امکان پذیرتر است. این ویژگی ها این کسب و کار را به یک کسب و کار سودآور اقتصادی تبدیل کرده است.

از یک منظر دیگر گلخانه ها را به دو دسته دائمی و موقت تقسیم بندی می کنند.

گلخانه های دائمی

گلخانه هایی هستند که دارای تاسیسات دائمی مانند سامانه حرارت مرکزی،سامانه آبیاری، سامانه تهویه و غیره هستند. در این گلخانه ها برای بستر کشت از آب، هوا، پیت اسفنجی،پشم سنگ، شن و ماسه، خاک اره و غیره استفاده می کنند. زیرا استفاده از خاک معمولی در کشت مداوم یک یا چند محصول گلخانه ای باعث بروز آلودگی در خاک گلخانه می شود.

گلخانه های موقت

نوع دیگر گلخانه ها، گلخانه های موقت هستند که به آنها تونل های مرتفع نیز گفته می شود. این  گلخانه ها معمولا از سازه ساده و سبک ساخته می شود تا در صورت نیاز در فصول گرم بتوان آنها را جمع آوری و در فصل سرما، مجدا برپا کرد. در این گلخانه ها امکان نصب و راه اندازی سامانه های حرارتی و رطوبتی وجود دارد اما از سامانه حرارت مرکزی استفاده نمی شود.

کسب و کار گلخانه-راه اندازی گلخانه-کار گلخانه

چرا کار گلخانه، کسب وکاری آینده دار است؟

در سالهای اخیر توجه ویژه ای به توسعه گلخانه ها شده است از دلایل توسعه گلخانه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش جمعیت و لزوم غذای بیشتر (در واقع باید گفت افزایش تقاضا)
  • بهره وری پایین تولید در محیط های باز با توجه به محدودیت های فصلی( مشکلات کشاورزی سنتی)
  • تغییرات اقلیم و تاثیر ناخوشایند خشکسالی، سرمازدگی و دیگر مخاطرات زمین بر امنیت غذایی
  • افزایش سطح رفاه و لزوم دسترسی به تنوع مواد غذایی خارج از فصل
  • نوسان قیمت مواد غذایی در طول سال و لزوم ایجاد ثبات در بازار در طول سال
  • نیاز به بهره گیری از فناوری های پیشرفته،کاهش سختی کار،هزینه و احتمال خطای نیروی انسانی در کشاورزی سنتی
  • نیاز به قرنطینه مطمئن برای برخی از گیاهان زراعی و زینتی

درآمد گلخانه: دلایل اقتصادی برای سودآور بودن کسب و کار گلخانه

ازمهم ترین دلایل اقتصادی برای سودآور بودن کشت گلخانه می توان به این موارد اشاره کرد:

  • افزایش تعداد برداشت ها در سال
  • افزایش برداشت محصول نسبت به سطح زیر کشت
  • تعیین زمان بهره برداری محصول
  • کاهش تعداد کارگران

مهم ترین مزیت تولیدات گلخانه ای نسبت به تولید در فضای باز عبارتند از:

  • اشتغالزایی بالا
  • مصرف آب کم
  • افزایش تولید در واحد سطح

این جدول عملکرد تعدادی از محصولات گلخانه ای را نشان می دهد:

 

ردیف نوع محصول تعداد دوره کشت در سال عملکرد سالانه در 1000 متر مربع
خیار 2 25-30تن
گوجه فرنگی 1 15-20تن
فلفل 1 15-20تن
طالبی 1 17-22 تن
توت فرنگی گیاه دائمی چهار ساله 12-18 تن
گل رز گیاه دائمی 6ساله 150-180 هزار شاخه
ژربرا گیاه دائمی 3 ساله 180-200هزار شاخه
آلسترومریا گیاه دائمی 6 ساله 200-220هزار شاخه
لیسیانتوس یک ساله 200-250 هزار شاخه
قارچ صدفی 10-8 دوره 60 تن
قارچ دکمه ای 4-6 دوره 100تن

نکات مهم در طراحی گلخانه ها

  • شرایط آب و هوایی و اقلیم منطقه مورد نظر برای ساخت گلخانه
  • استانداردهای عمومی طراحی گلخانه(در صورت موجود بودن)
  • وسایل مورد نیاز برای کنترل شرایط آب و هوایی و آفات
  • وجود وسایل مورد نیاز در منطقه با قیمت مناسب
  • تکنولوژی و وسایل مورد نیاز برای تولید و حفاظت یکپارچه محصول گلخانه ای

به منظور ساخت گلخانه در نقاط مختلف و با اهداف مشخص،احتیاج به ساختارهای متفاوت است.به عنوان مثال از گلخانه های کوچک در روستاها به منظور افزایش میزان تولید،به طور عمده در تجمع های خانوادگی استفاده می شود که این واحدهای کوچک گلخانه ای از موارد بسیار ارزان قیمت ولی درعین حال مفید بهره می برند.

این در حالی است که از واحدهای بزرگ گلخانه ای در حاشیه شهرهای بزرگ و پرجمعیت، بیشتر به عنوان منبع درآمد به کار می روند که احتیاج به سرمایه گذاری بیشتری دارند و به صورت یک واحد تجاری گلخانه ای معرفی می شوند.

به طور عمده تمامی مصرف کنندگان محصولات کشاورزی تمایل دارند تولیدات کشاورزی را در تمام طول سال و به صورت تازه خریداری کنند اما در بسیاری از مناطق نیمه گرمسیری امکان کشت سبزیجات در فصل گرم تابستان به دلیل نبود تکنولوژی های مناسب وجود ندارند.

در گذشته ساکنان مناطق نیمه گرمسیری و مدیترانه ای به جای استفاده از گلخانه های با ساختار مناسب و کشت محصولات با کیفیت،سالم و عملکرد بالا،محصولات خود را با توجه به شرایط آب و هوایی هر فصل کشت می کردند.

به منظور یافتن بهترین،اقتصادی ترین و با دوام ترین تکنولوژی ها بسیار تلاش شده است. گلخانه های زیادی به گونه ای ساده از یک پوشش پلاستیکی یا شیشه ای ساخته شده و همچنین برخی از آنها به صورت تجاری و چند تکه مجهز به تمامی وسایل لازم برای کنترل شرایط محیطی بهره برداری شده اند.

اگر برخی قوانین اساسی در طراحی و کنترل شرایط آب و هوایی یک گلخانه در حین ساخت رعایت شود می توان از یک گلخانه ساده ولی باطراحی مناسب و منطبق با شرایط آب و هوایی که از مواد ارزان قیمت استفاده کرده است،انتظار داشت در عمل در بحث هزینه فایده با یک گلخانه پیشرفته و تمام اتوماتیک رقابت کند.البته این رقابت در شرایط ایده آل محیطی و نداشتن آب وهوایی طوفانی و هجوم آفات و بیماری ها مورد بحث است.

در شرایط غیرمتعارف،احتیاج به دقت بیشتر و تجهیز گلخانه به وسایلی همچون سیستم تهویه کارآمد،خنک سازی و کنترل آفات از طریق روش های فیزیکی و تله های نوری است.

محصولات گلخانه ای

  • بیشترین گونه محصولات کشاورزی که در گلخانه مورد کشت قرار می گیرند سبزیجاتی هستند که نیاز حرارتی میانه ای (متوسط) در طول سال دارند مانند: گوجه فرنگی،خیار، فلفل، خربزه،هندوانه،بادمجان،لوبیا سبز و … . هدف اصلی کشت این محصولات، افزایش دامنه تولید این محصولات بیشتر از مزارع و در نتیجه افزایش میزان سود است.
  • گل ها و گیاهان زینتی: یکی از مهم ترین بخش های صادرات غیرنفتی گل ها و گیاهان زینتی هستند. با توجه به موقعیت طبیعی ایران به دلیل تنوع اقلیمی و آفتاب مناسب، گل ها و گیاهان زینتی از محصولاتی هستند که در اکثر نقاط ایران قابل تولید بوده و حتی قابل رقابت در عرصه های جهانی هستند همچنین پتانسیل خوبی در کسب درآمد ارزی از صادرات دارند.

حقیقت این است که ایران،این کشور چهار فصل تنها بر روی دریای سیاهی از نفت نیارمیده است،بلکه تابش خورشید بر فراز اقلیم پهناور، فرصت مغتنمی برای کسب و کار گلخانه و صادرات این محصولات فراهم کرده است.

هزینه گلخانه-هزینه راه اندازی گلخانه-کار در گلخانه-

هزینه گلخانه و سرمایه مورد نیاز احداث گلخانه

برخی هزینه راه اندازی گلخانه قبل از شروع کارباید انجام شوند از جمله:

  • هزینه خرید یا اجاره زمین

حداقل سطح اقتصادی یک گلخانه 2500 متر مربع می باشد که نیاز به 3000 متر مربع زمین مناسب جهت احداث گلخانه دارد همین طور گفته می شود برای کشت گلخانه مساحت 5000 متر زمین مساحت خوبی است تا بتوانید 3000 متر آن را گلخانه بسازید. اگر توان خرید زمین را در ابتدای کار ندارید می توانید به ازای پرداخت ماهیانه زمین اجاره کنید.

  • هزینه دریافت مجوز

اگر اولین بار است که در حوزه کشاورزی فعالیت خود را می خواهید شروع کنید باید هنگام اخذ مجوز هزینه ای بابت کلاس های آموزشی و ارائه مدرک پرداخت کنید.

  • هزینه تهیه بذر،خاک و کود

بعد از احداث سازه های اصلی گلخانه،یکی از اولین چیزهایی که تهیه می کنید بذر و خاک و کود است برخی افراد به جای تهیه خاک از بسترهای کشت استفاده می کنند.

  • هزینه سیستم آبیاری

سیستم آبیاری به دو صورت دستی و هوشمند یا اتوماتیک موجود است. هزینه سیستم دستی کمتر است. برای تصمیم گیری درباره اینکه کدام نوع سیستم آبیاری را تهیه کنید خوب است از افراد مطلع مشاوره بگیرید. مدرسه کسب و کار کارابیز دوره حرفه ای کسب و کار گلخانه را برای علاقه مندان این رشته با کیفیت عالی تهیه کرده است در این دوره آموزشی به پاسخ همه پرسش های ریز و درشت خود درباره احداث گلخانه از جمله سیستم های آبیاری، سرمایشی گرمایشی و … می رسید.

هزینه ساخت گلخانه(اسکلت و تجهیزات)

در این بخش برخی هزینه های تاسیس گلخانه آورده شده اما پرواضح است که این هزینه ها در شهرهای مختلف و با گذشت زمان ممکن است متفاوت باشد.

  • هزینه کل احداث گلخانه های تونلی.
  • هزینه کل احداث گلخانه های ایرانی بعلاوه تاسیسات آن.
  • هزینه کل احداث گلخانه های اسپانیایی با تجهیزات و تاسیسات کامل.
  • هزینه کل احداث گلخانه های شیشه ای با تجهیزات و تاسیسات کامل.

دیگر هزینه های احداث گلخانه

  • آبیاری
  • سیستم برق
  • اتوماسیون
  • بتر کشت(گروبک،گلدان یونولیت، کارتن پلاست)
  • شید ثابت

درآمد گلخانه_گلخانه صنعتی-کسب و کار در زمین ۲۰۰ متری

درآمد کسب و کار گلخانه

درآمد کسب و کار گلخانه به عوامل مختلفی از جمله مساحت گلخانه و محصول تولیدی شما بستگی دارد.

اجازه بدهید بررسی درآمد این کسب و کار را در مورد محصولات رایج تر مثل خیار و گوجه فرنگی انجام دهیم مثلا از هر هزار متر محیط گلخانه ای تا سی تن گوجه فرنگی قابل برداشت است و دوره رشد کامل این محصول سه ماه است و در هر فصل تولید سه بار می توان برداشت انجام داد. یعنی اگر یک گلخانه هزار متری داشته باشید در هر فصل بین سی الی چهل تن گوجه قابل برداشت خواهد بود و در همه فصول سال این محصول متقاضی دارد.

به عنوان  یکی دیگر از محصلات پرطرفدار گلخانه ای خیار را می توان مثال زد. معمولا در هر هزار متر تا بیست تن خیار قابل برداشت است و با توجه به اینکه خیار در یک دوره شش ماهه کاملا رشد می کند و آماده برداشت می شوند بنابراین در یک سال تا چند بار می توان خیار برداشت.

برای سود محصولات گلخانه ای مثل بسیاری از کسب و کارهای دیگر نمی توان یک عدد و رقم دقیق گفت اما تجربه در طی سالیان نشان داده سود این محصول حدود پنجاه درصد از مبلغ فروش است نکته مهم مثل محصول گوجه فرنگی پرتقاضا بودن این محصول در تمام فصول سال است.

پس برای تخمین زدن میزان درآمدکسب و کار گلخانه باید عواملی مثل مساحت گلخانه، میزان تقاضای محصول، تعداد دفعات برداشت محصول در سال و مواردی ازاین دست را در نظر بگیرید.

اگر گلخانه شما پانصد متری باشد باید در نظر بگیرید که محصول زیادی نمی توان از آن برداشت کرد و احتمالا محصول شما به اندازه فروش در بازارهای محلی خواهد بود. همینطور درآمد گلخانه های کوچک خانگی و گلخانه های صد متری بسیار پایین تر از گلخانه های مدرن و صنعتی است . در صد متر فضای گلخانه می توان سیصد بوته خیار کاشت و هر بوته در بهترین حالت ده کیلو خیار تولید می کند.

مزایای کشت گلخانه ای

  • حفاظت گیاه در مقابل بازندگی های سنگین ، شدت بالای تابش خورشید و بادهای شدید
  • حفاظت گیاهان در مقابل آفات از طریق قراردادن صفحات خاص در مقابل سیستم تهویه
  • امکان حفاظت بیولوژیکی گیاهان
  • امکان کوددهی دقیق در حین آبیاری
  • افزایش بازدهی استفاده از کودها و آفت کش ها
  • تبخیر و تعریق کمتر گیاه
  • امکان ذخیره آب باران و افزایش بازدهی آبیاری
  • کشت هایدروپونیک یا بدون خاک
  • برنامه ریزی دقیق برای کاشت و برداشت گیاه و همچنین کشت نهال
  • ایجاد شرایط کاری بهتر از مزرعه

به طور کلی کشت در محیط گلخانه های کنترل شده به افزیش عملکرد و کیفیت محصول منجر می شود و امکان ریسک را در تولید و کیفیت کاهش می دهد، بازه زمانی برداشت محصول را بیشتر کرده و در مصرف آب صرفه جویی خواهد کرد.

انتخاب محل مناسب ساخت گلخانه

احداث گلخانه هایی از جنس پلاستیک در ایران و مناطق مختلف جهان به سرعت زیاد شده است اما ممکن است در این مورد تصمیم نادرست گرفته شود.

انتخاب محل مناسب احداث گلخانه یکی از نکات کلیدی در زمینه تولید محصول مناسب و کشت پایدار در گلخانه است. نکات اساسی در انتخاب محل مناسب احداث گلخانه عبارتند از:

  • هزینه تولید
  • کیفیت محصول تولیدی
  • هزینه حمل و نقل تا بازار فروش محصول

هزینه و کیفیت محصول تولیدی به طور مستقیم با شرایط محیطی محل ساخت گلخانه و نوع پوشش آن در ارتباط است. میزان سرمایه گذاری در بخش های تکنولوژی و مدیریت نیز با شرایط اقلیمی محل ساخت گلخانه ارتباط مستقیم دارد.

در مورد هزینه ها علاوه بر حمل ونقل، بازاریابی(استانداردسازی،بسته بندی و…) نیز هزینه نهایی محصول تولیدی را تحت تاثیر قرار می دهد.

صفر تا صد راه اندازی گلخانه ای موفق در ایران+آموزش های مرتبط

برای ثبت نام و کسب اطلاعات در مورد دوره راه اندازی گلخانه مدرسه کسب و کار کارابیز اینجا کلیک کنید.

محل مناسب ساخت گلخانه

  • توپوگرافی

محل ساخت گلخانه باید در زمینی صاف با شیب صفر تا 5/0 درصد باشد.

  • خرد اقلیم

هوای سرد به دلیل سنگین بودن معمولا به سمت پایین حرکت کرده و اگر هیچ جریان هوایی نباشد در آنجا به حالت سکون باقی می ماند.به همین دلیل توصیه می شود که محل ساخت گلخانه دارای زهکشی مناسب برای رفع جریان هوای سرد و مرطوب شبانه باشد.از ساخت گلخانه در مناطق مه گرفته باید خودداری کرد. مناطق دور از انواع تپه ها و ساختمان های بلند(وجود جریان هوای طبیعی در اطراف گلخانه) مناسب ساخت انواع گلخانه ها هستند.

  • آبیاری

کمیت و کیفیت آب آبیاری در منطقه ساخت گلخانه بسیار مهم است. بسیاری از نواحی مدیترانه ای به دلیل نبود آب به مقدار و کیفیت مساعد متروکه شده اند و امکان کشت هیچ محصولی در آنها وجود ندارد. در ایران نیز مشاهده شده که در بعضی از مناطق که هدایت الکتیریکی آب بالای 6 دسی زیمنس می باشد، گلخانه احداث شده است.گیاهان گلخانه ای نیاز به آب مناسب یعنی زیر 1 دسی زیمنس دارند بنابراین مهم تر از خاک گلخانه،کیفیت آب می باشد.کاهش هدایت الکتریکی آب هزینه بر است.

  • زهکش

زهکش خاک منطقه مورد نظر به ویژه نواحی ای که از بارش های زیاد فصلی برخوردارند باید بسیار خوب باشد.در حالت کلی توصیه می شود گلخانه در مناطق بسیار مرطوب با بارندگی های طولانی ساخته نشود.

  • مشخصات خاک منطقه

خاک منطقه در صورتی که گیاه به طور مستقیم در آن یا در گلدان کشت شود،باید از کیفیت مطلوب برای کشت محصولات کشاورزی برخوردار باشد.

  • آلودگی

میزان آلودگی هوا برای گلخانه هایی که در مناطق شهری واقع شده اند باید همیشه ارزیابی شود.آثار این آلودگی علاوه بر محصول کشت شده می تواند بر میزان نور ورودی به داخل گلخانه (گرد و غبار کارخانه ها مانع عبور نور از پوشش گلخانه می شوند) و همچنین کاهش عمر مفید پوشش نیز تاثیرگذار باشد.

  • فضای در دسترس

داشتن فضای اضافی در کنار ساختمان گلخانه می تواند به منظور نگهداری منابع آب برای جمع آوری آب باران، آبیاری یا ساختن اضافی برای امور پس از برداشت محصول  مفید باشد.

  • دردسترس بودن کارگر

در صورت در دسترس نبودن کارگر به ویژه در فصل برداشت، باید انتظار افزایش قیمت تمام شده محصول در اثر هزینه بالای کارگر را داشت.

  • زیرساخت ها

نزدیک بودن به راه های ارتباطی از جمله جاده های آسفالته،راه آهن و حتی فرودگاه برای صادرات و همچنین دسترسی به ابزارهای ارتباطی از جمله تلفن و اینترنت و منابع انرژی ماند برق و گاز از جمله زیرساخت های لازم در انتخاب محل مناسب ساخت گلخانه محسوب می شوند. به نظرمی رسد ساخت مجتمع های گلخانه ای در نزدیکی مناطق آزاد تجاری به منظور صادرات این محصولات مناسب باشد.

  • جهت قرارگیری

محل قرارگیری گلخانه باید به شکلی انتخاب شود که از ساختمان های بلند یا درختان به اندازه کافی فاصله داشته باشد.شکل و شیب سقف گلخانه باید اول اینکه سبب کاهش شدت جریان باد برخوردکننده به آن شود و دوم اینکه بیشترین میزان تابش نور خورشید را به داخل گلخانه هدایت کند.

سودآورترین محصولات گلخانه ای

از محصولات زیر میتوان به عنوان سودآورترین محصولات گلخانه نام برد:

  • خیار
  • گوجه
  • فلفل دلمه ای
  • توت فرنگی

ده ها محصول دیگر با توجه به اقلیم ایران میتوان کاشت و سودآور شد اما همه ی این ها بستگی به شرایط و اهداف گلخانه دارد. میتوانید تمام این موارد و محصولات پرفروش گلخانه را در دوره راه اندازی گلخانه کارابیز ببینید.

ثبت نام در دوره راه اندازی گلخانه

استراتژی تولیدات گلخانه ای

برای احداث گلخانه در درجه اول باید برای دو سوال زیر جواب مناسب داده شود:

  • محصولات تولیدی در کدام نواحی به فروش می رسند؟(نواحی شهری داخلی یا صادرات به خارج یا هر دو)
  • چه نوع محصولی تولید شود؟(محصولات خوراکی یا تزئینی)

در حالت کلی شرایط محیطی مساعد و تولید با هزینه کم و کیفیت بالا نکات کلیدی در انتخاب محل مناسب برای ساخت گلخانه هستند. در حالتی که بازار فروش از محل تولید دور باشد،هزینه حمل و نقل نیز بر نکات فوق اضافه می شود.

سایر جنبه های تکنولوژیکی و مسائل اجتماعی- اقتصادی از جمله آب و برق در دسترس، وجود کارگر در منطقه و رقابت با سایر واحدهای تولیدی بر هزینه نهایی محصول تولید شده موثرند.امروزه تقاضای انواع محصولات با کیفیت در تمام طول سال از سوی مصرف کنندگان بسیار است.

هزینه احداث گلخانه-هزینه ساخت گلخانه-ساخت گلخانه

افزایش تولید و کیفیت محصولات گلخانه ای به عوامل زیر بستگی دارد

  • مدیریت کارا و موثر
  • دانش کافی در زمینه کشت گلخانه ای و آموزش گلخانه داران
  • اسکلت و ساختار مناسب گلخانه
  • مدیریت مناسب بر نصب، راه اندازی وتعمیرات گلخانه های کشاورزی
  • کنترل مناسب شرایط محیطی در تابستان و زمستان
  • اندازه گیری مناسب میزان تولید و حفاظت محصول

جمع بندی

  • مهم ترین نکته برای صرفه اقتصادی گلخانه مدیریت مناسب برای به حداکثر رساندن تولید است که نیازمند دانش فنی در مورد گلخانه است.
  • پوشش شفاف گلخانه علاوه بر ایجاد شرایط نوری مساعد برای کشت گیاه،باعث ایجاد اثر گلخانه ای و محبوس شدن انرژی خورشیدی درون گلخانه می شود به همین دلیل دمای کافی برای رشد گیاه در فصول سرد سال را نیز فراهم می کند.
  • انواع گلخانه ها بر اساس نوع کاربرد،شکل،نوع پوشش و بستر کشت تقسیم بندی می شوند. از لحاظ نوع کاربرد نیز تقسیم بندی های متنوعی وجود دارد که عبارتند از:

تابستانه و زمستانه،تحقیقاتی،آموزشی و تجاری.

و بر اساس نوع کشت: سبزی و صیفی، گل شاخه بریده و غیره.

  • ازمهم ترین دلایل اقتصادی برای سودآور بودن کشت گلخانه می توان به این موارد اشاره کرد:
  • افزایش تعداد برداشت ها در سال
  • افزایش برداشت محصول نسبت به سطح زیر کشت
  • تعیین زمان بهره برداری محصول
  • کاهش تعداد کارگران
  • برخی هزینه های کسب و کار گلخانه قبل از شروع کارباید انجام شوند از جمله: هزینه خرید یا اجاره زمین. سیستم آبیاری به دو صورت دستی و هوشمند یا اتوماتیک موجود است. هزینه سیستم دستی کمتر است.
  • درآمد کسب و کار گلخانه به عوامل مختلفی از جمله مساحت گلخانه و محصول تولیدی شما بستگی دارد.
  • انتخاب محل مناسب احداث گلخانه یکی از نکات کلیدی در زمینه تولید محصول مناسب و کشت پایدار در گلخانه است.
  • برای احداث گلخانه در درجه اول باید برای دو سوال زیر جواب مناسب داده شود:
  • محصولات تولیدی در کدام نواحی به فروش می رسند؟(نواحی شهری داخلی یا صادرات به خارج یا هر دو)
  • چه نوع محصولی تولید شود؟(محصولات خوراکی یا تزئینی)

 

این مطلب برای شما مفید بود ؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید!

میانگین امتیاز / 5. تعداد آرا :

اولین نفری باشید که امتیاز میدهید

اشتراک در
اطلاع از
guest
6 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محسن

آیا راه اندازی گلخانه در شهر های سرد و پر آب سودآور تره یا نه؟

رضا رضامندی

بهترین شهر برای راه اندازی گلخانه توی ایران کدام است؟

علی محمدی

پرفروش ترین محصول گلخانه چیه؟ میشه توضیح بدین