بازاریابی محتوایی چیست؟+ 7 مزیت بازاریابی محتوایی

زمان مطالعه: 15 دقیقه

بازاریابی محتوایی باعث موفقیت هر نوع کسب و کاری می شود. دقت کنید که گفته شد هر نوع کسب و کاری پس فرقی نمی کند تجارت شما بزرگ است یا کوچک! افراد بسیاری فکر می کنند استراتژی بازاریابی محتوا فقط برای کسب و کارهای بزرگ مفید و برای کسب و کارهای کوچک تاثیرگذار نیست. اما این باور کاملا اشتباه است.

در این بازاریابی نکته این است که تولید محتوا باید انقدر باکیفیت و کامل باشه که بتونه به همه سوالات ذهنی مخاطب یا خریدار بالقوه کسب و کار شما پاسخ بده در این صورت محتوای شما می تونه برند شما رو در خاطر مشتریان ماندگار کنه.

در این مقاله به شما فرمولی میدیم برای اینکه چطور استراتژی بازاریابی محتوایی خود را بچینید ، با هم بررسی می کنیم که مزایا و معایب بازاریابی محتوا چیست و … .

بازاریابی محتوایی یعنی چه؟

مارکتو یکی از شرکت های بزرگ و مطرح بازاریابی محتوا و بازاریابی دیجیتال است که بازاریابی محتوایی را چنین تعریف می کند: ” بازاریابی محتوایی فرایند تولید محتوای باکیفیت و ارزشمند برای جذب مخاطب، اطلاع رسانی و تعامل با اوست.

این در حالی است که در سایه این تعامل برند نیز ترویج پیدا می کند. خریداران و مصرف کنندگان همیشه در ذهن خود سوالاتی دارند که به دنبال محتوایی برای پاسخ به آنها می گردند. تولید محتوای برند شما باید به گونه ای منحصربفرد باشد که پاسخ تمامی این سوالات را به آنها بدهد.

نیل پتل یکی از چهره های شاخص جهان محتواست. او با تولید پادکست و انواع دیگر محتوا سعی دارد بازاریابی محتوا را توسعه دهد. مفهومی که نیل پتل در تعریف بازاریابی محتوا روی آن تاکید می کند ایجاد ارتباط است. تعریف او از بازاریابی محتوا چنین است:

” بازاریابی محتوا استراتژی طولانی مدتی است که روی ساخت رابطه قوی با مخاطب هدف شما تمرکز می کند. به اعتقاد نیل پتل ارائه محتوای با کیفیت، کاربردی و مخاطب پسند پایه اصلی بازاریابی محتواست.”

در مورد بازاریابی محتوا مانند بقیه مفاهیم کسب و کار تعاریف مختلفی ارائه شده اما یه تعریف قشنگ و جامع رو موسسه گارتنر ارائه داده.

گارتنر یکی از شرکت های باسابقه و مطرح در مشاوره مدیریت و تحلیل فضای اطلاعات است. این موسسه ، بازاریابی محتوا را اینطور تعریف می کند: ” بازاریابی محتوایی فرایند ساخت، انتخاب و آماده سازی متن، ویدئو ، تصویر ، گرافیک ، کتاب های الکترونیکی و دیگر دارایی های محتوایی است که از طریق رسانه های مختلف توزیع می شود.

در حقیقت از این دارایی ها استفاده می شود تا داستان یک برند گفته شود. ایجاد محتوای ارزشمند به برندها کمک می کند تا با مشتریان فعلی، مشتریان بالقوه و دیگر مخاطبین هدف ارتباط برقرار کنند و هر روز با خلق و انتشار محتوای ارزشمند این ارتباط را تقویت نمایند. در سایه این ارتباط قوی، درخواست و خریدهای جدید شکل می گیرد و روی ترجیحات مشتری تاثیر می گذارد و وفاداری بوجود می آید.”

اهمیت بازاریابی محتوایی

 

امروزه بیش از 80 درصد کاربران اطلاعات مورد نیاز خود را ز طریق جستجو در اینترنت بدست میارن. در حقیقت افراد با جستجو در وبسایت ها درباره محصول/خدمات مورد نظر خود اطلاعات مفیدی کسب می کنند و با توجه به آن اقدام به خرید می کنند. برخی افراد هم با جستجو در اینترنت دانش خود را بالا برده یا از اخبار مختلف آگاه می شن.

 

در حقیقت می توان گفت محتواهایی که به دست کاربران می رسه در افکار، دیدگاه، سبک زندگی و تصمیمات خرید اونها تاثیر میزاره. یک فروشگاه کوچک در سطح شهر را در نظر بگیرید وقتی که برای خرید وارد آن می شوید به محض برداشتن یک محصول فروشنده اطلاعات دقیقی را درباره نوع ساخت، کشور سازنده، کیفیت آن ، نحوه استفاده محصول و … با شما صحبت می کند.

بعد از اینکه شما به خوبی صحبت های او را شنیدید تصمیم می گیرید که محصول مورد نظر را بخرید یا خیر؟

 

در کسب و کارهای آنلاین تولید محتوا در سایت، وبلاگ، شبکه های اجتماعی ، صفحه محصولات و… انجام می شود. هدف تولید محتوا جذب مشتری بالقوه و تبدیل آن به یک مشتری بالفعل است.

خلق محتوای اینترنتی با کیفیت می تواند جای شما را در فضای آنلاین باز کند و شما را در دسترس مخاطب قرار دهد. ماحصل تولید محتوا سئوست که باعث می شود شما رتبه های برتر را در صفحات اولیه کسب کنید و بیشتر در دید مخاطب هدف خود قرار بگیرید. این موضوع برندتان را نیز در بین کاربران تقویت خواهد کرد.در حقیقت با باز شدن جایگاهتان در صفحه و لینک های برتر، شما در بین رقبای خود حرفی برای گفتن خواهید داشت.

بازاریابی محتوا چطور به موفقیت کسب و کار شما کمک می کند؟

  • برگشت مجدد مخاطب

محتوای با کیفیت درست مانند یک دارایی با ارزش برای کسب و کار شماست. تصور کنید کاربر برای بار اول محتوای شما را مطالعه می کند. اگر این محتوا با ارزش و با کیفیت باشد قطعا برای بار دوم نیز به وبسایت شما مراجعه می کند تا اطلاعات مفیدتر دیگری نیز کسب کند. بازاریابی محتوا باعث تقویت حس مثبت فرد به برند شما می شود. به همین دلیل نرخ تبدیل و بازگشت با وجود یک محتوای بسیار عالی بالا خواهد رفت.

اگر به درک بیشتر فرایند خرید مشتریان علاقه مندید می توانید مقاله “ قیف فروش” را هم مطالعه کنید.

  • آگاهی از برند

دردنیای امروز جنگ بر سر شناساندن برند خود به مخاطبین هدف است. یکی از روش های بسیار موثر برای شناساندن برند به کاربران جدید بازاریابی محتوایی است. صادقانه و بر اساس تجربه می گویم امروزه هیچ کسب و کاری بدون بازاریابی و استراتژی محتوایی به موفقیت نخواهد رسید.

هنگامی که استراتژی بازاریابی محتوایی درست اجرا شود ، ترافیک سایت یا تعداد بازدیدکنندگان شبکه های اجتماعی افزایش پیدا می کند که این امر باعث آگاهی از برند خواهد شد. با افزایش تعداد بازدیدکننده و ترافیک سایت افرادی که هنوز نام کسب و کار شما را نشنیده اند با شما آشنا خواهند شد.

بهترین نوع محتوا که اثربخشی فوق العاده ای بر روی برند دارد ، محتوای ویدئویی است. این نوع محتوا به کاربر این امکان را می دهد تا به راحتی با خدمات و محصولات شما بیشتر آشنا شود.

  • لینک سازی

هنگامی که شما محتوای با کیفیت و عالی خلق کنید، به عنوان یک وبسایت مرجع در حوزه خود شناخته می شوید. از این رو وبسایت های دیگر به محتوای شما لینک می دهند و لینک سازی صورت می گیرد. لینک سازی باعث افزایش ترافیک سایت شده و مخاطبین بیشتری را به سمت وبسایت شما سرازیر می کند. محتوای با کیفیت و ارزشمند در اینجا بسیار مهم است.

  • تمایز تجارت شما نسبت به سایر رقبا

همیشه رقابت در بین رقبا موضوعی است که بین کسب و کارها وجود دارد. شما برای اینکه حرفی بین رقبای خود داشته باشید باید عملکرد بهتری داشته باشید. بازاریابی محتوا دقیقا همان چیزی است که باعث تمایز شما نسبت به رقبا شده و می توانید با استفاده از آن از سایر رقیبان خود پیشی بگیرید.

در طول روز ملیون ها ملیون محتوا در وبسایت ها و سایر رسانه های اجتماعی در حال انتشار و توزیع هستند. پس چگونه می توان به موفقیت رسید؟

شما تنها با خلق محتوای هوشمندانه، باکیفیت ، ارزشمند و خلاق می توانید از آنها پیشی بگیرید فراموش نکنید تمام صفحات موجود در گوگل و سایر شبکه های اجتماعی دارای محتوای مفیدی نیستند، بنابراین اگر شما مطلب مفید و کاربردی در وبسایت یا رسانه های اجتماعی خود ارائه کنید، مطمئنا به موفقیت خواهید رسید.

  • ایجاد محیط تعاملی با کاربران

هدف بسیاری از کسب و کارها ، ارائه خدمات و محصولات به مشتریان بوده که لازمه آن ارتباط با کاربران است. بازاریابی محتوایی فرصت مناسبی است برای ایجاد ارتباط با کاربران از طریق نتایج جست و جو در گوگل، اما آیا کاربر با دیدن شما در صفحه اول گوگل به سرعت ارتباط برقرار می کند؟

در پاسخ باید گفت خیر، برای ارتباط با کاربران باید بتوانید اعتماد او را جلب کنید. چطور؟ تنها راه برای جلب اعتماد مخاطبین هدف، خلق محتوای با کیفیت و تخصصی است.

  • نرخ بازگشت سرمایه

بازاریابی محتوایی جزء روش های بازاریابی کم هزینه محسوب می شود. در حقیقت شما برای این مدل نیاز به هزینه بسیار بالایی ندارید و از طرفی هم نرخ بازگشت سرمایه آن بیشتر است. اگر در شرکت یا سازمان خود باید کسی را برای تولید محتوا استخدام کنید، قطعا این کار را انجام دهید چرا که با سرمایه گذاری بر روی استراتژی بازاریابی محتوایی دارایی های شما افزایش پیدا خواهد کرد.

  • سوخت کمپین تبلیغاتی

بازاریابی محتوا بخشی از بازاریابی دیجیتال است. همچنین بازاریابی دیجیتال در دنیای امروز برای ارتقا و رشد یک کسب و کار امری ضروری است اما زمانی بازاریابی دیجیتال به رشد و ارتقای تجارت کمک می کند که بتواند نتیجه مطلوبی داشته باشد. چطور به نتیجه مطلوب دست پیدا کنیم؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم اگر قصد دارید تمام کمپین های بازاریابی دیجیتال تجارت شما نتیجه خوبی داشته باشند شما نیازمند محتوای با کیفیت و با ارزش هستید.

تاریخچه بازاریابی محتوایی

گاهی اوقات وقتی از بازاریابی محتوایی سخن به میان می آید، پدیده ای جدید و مبتکرانه تصور می شود که مخصوص اینترنت طراحی شده است. اما تاریخ این حرف را تایید نمی کند. بازاریابی محتوایی موفقیتی است که ریشه در گذشته دارد و حرفه تجربه شده ای است که سابقه ای طولانی تر از انتظارات ما دارد.

بازاریابی محتوایی قدمتی 120 ساله دارد و با ماجرای تولیدکننده پودر شروع می شود که کتابی کاربردی و بنیادی در زمینه آشپزی منتشر کرد. اغلب درباره بازاریابی محتوایی یا همان تولید و اشتراک گذاری محتوای رسانه ای و خبری، که شرکت ها برای جذب مشتری انجام می دهند مطالبی می خوانیم و می شنویم طبیعی است که تصور کنیم با پدیده جدیدی مواجه هستیم که مخصوصا برای انتقال پیام از طریق رسانه های اجتماعی طراحی شده است.

بازاریابی محتوایی به هیچ وجه پدیده جدیدی نیست بلکه تاریخچه ای طولانی دارد نوعی راهبرد موثر و مطمئن در بازاریابی است که برندهای متعددی با بهره گیری از آن برای خود اعتبار کسب کرده اند یا اعتبار خود را تثبیت کرده اند.

گرچه نوع محتوایی که امروزه برندها تولید می کنند با آنچه یکصد سال پیش توزیع می شد تفاوت فراوانی دارد مفهوم اصلی ماهیت خود را حفظ کرده است. بیایید برخی از اولین نمونه های بازاریابی محتوایی در دهه های پیش را ببینیم:

سال 1990 شرکت تایرسازی فرانسوی میشلن، اولین کتاب راهنمای خود با عنوان کتاب راهنمای 400 صفحه ای میشلن را منتشر کرد تا به رانندگان کمک کند در حین سفر به فرانسه، خودروی خود را سرویس و مکان های پذیرایی و اقامتی را پیدا کنند.

آدرس جایگاه های سوخت و تعمیرگاه ها و فروشندگان تایر نیز بخشی از مطالب این کتاب راهنما بود: از قرار معلوم هدف ایجاد ارتباط بین تایر و سفر بود. در کل 35 هزار نسخه از اولین ویرایش کتابچه ، رایگان توزیع شد. با افزایش موفقیت این اقدام ابتکاری در طول سالها، شرکت میشلن فروش این کتابها را در سال 1920 شروع کرد.

برادران میشلن ، آندره و ادوارد در پیشگفتار اولین کتاب راهنمای میشلن گفتند: ” این کتاب راهنما با قرن متولد شد و به همان اندازه نیز ماندگار خواهد شد.”

بیش از صد سال بعد، کتاب راهنمای میشلن هنوز مرجعی برای دنیای رستوران و هتل است و امروزه در چهارده سری ، در 23 کشور موجود است و در حدود نود کشور به فروش می رسد. این کتاب سنت کتاب های راهنمای آموزنده و توزیع بازاریابی محتوایی را نیز باب کرد.

بازاریابی محتوایی در نایک، شصت سال قبل

سال 1966 ، بیل باورمن بنیانگذار شرکت نایک، بعد از دیدار از باشگاه دوی آهسته در نیوزیلند، کم کم به ارزش این ورزش به مثابه فعالیت سنتی برای تناسب اندام پی برد، بنابراین کتابچه ای درباره دوی آهسته منتشر کرد که زمینه ساز آشنایی آمریکایی ها با این ورزش شد.

 

بازاریابی محتوایی نایک

 

این کتابچه نوزده صفحه ای با عنوان دوی آهسته را باورمن و یک متخصص قلب با تجربه نوشتند تا به مردم عادی آمریکا کمک کنند با دویدن به تناسب اندام برسند و هدفشان این نبود که کفش های خود را به فروش برسانند. کار باورمن، علاوه بر اینکه بین او با دیگر ورزشکاران حرفه ای ارتباط نزدیکی به وجود آورد، در دهه 1970 چنان رونقی به ورزش دو بخشید که نفع آن آشکارا متوجه شرکت نایک شد.

در کتابچه دوی آهسته هرگز به کفش های نایک اشاره نشده بود. نیازی به این کار نبود چرا که محتوای عالی به تنهایی حرکت های بزرگی می آفریند. محتوا حرکت ایجاد می کند زیرا هدف اصلی آن انتشار ایده و تنظیم رفتار مصرف کننده است.

استراتژی نایک بر نیازی مبتنی بود که احساس شده بود. این نیاز در ابتدا داشتن کفش های بهتر برای دویدن نبود بلکه نیاز اولیه، خود دویدن آهسته بود. با ریشه دار شدن گرایش به دوی آهسته، نیاز هم تغییر کرد و خود ” کفش های دو” به نیاز تبدیل شد. هدف اصلی باورمن ترویج ورزش و ایده ای بود که به آن باور داشت. احتمالا نایک بدون بازاریابی محتوایی چیزی نبود که امروز از آن سراغ داریم.

بازاریابی محتوا چه فایده ای برای کسب و کار شما داره؟

مارکتو که قبلا گفتیم یک شرکت معتبر در زمینه بازاریابی محتواست معتقده که: سرمایه گذاری در بازاریابی محتوا و اینکه شما رویکرد بازاریابی محتوا داشته باشید علاوه بر اینکه نسبت به بقیه رویکردهای بازاریابی کم هزینه تره سه فایده مهم برای کسب و کار شما داره:

  • قدرت بخشیدن به برندآگاهی
  • افزایش ترجیح برند
  • در دسترس بودن بیشتر

به طور کلی بازاریابی محتوایی این مزایا رو داره

  • ایجاد اعتماد در مخاطبان و بازدیدکنندگان

یکی از مزایای بازاریابی محتوایی ، ایجاد اعتماد در مخاطبان و بازدیدکنندگان است. هرچقدر محتوایی که در اختیار مخاطبان قرار می دهید مفید و کاربردی تر باشد، مخاطبین به شما بیشتر اعتماد می کنند. در صورتی که اطلاعات مفیدی درباره محصول یا خدمات خود به مخاطبین ارائه کنید آنها راحت تر می توانند از خدمات یا محصول شما استفاده کنند.

جالب است بدانید محتوای با ارزش ، مفید و خوب نه تنها اعتماد مخاطب را بالا می برد بلکه به مرور زمان علاقه به برند نیز شکل خواهد گرفت. در ایجاد محتوای این بخش با داستان سرایی بیشتر مخاطب را به محتوای خود علاقه مند کنید.

  • آگاهی از برند

هرجا صحبت از برندینگ می شود خلاقیت نیز به دنبالش می آید. برندینگ کار به نسبت سخت و هزینه بری است که نیاز به خلاقیت بسیار بالایی دارد. بازاریابی محتوایی یکی از بهترین شیوه ها برای آگاهی از برند است.

در حقیقت در یک استراتژی بازاریابی محتوایی شما ابتدا محتوای با کیفیت و ارزشمندی خلق می کنید و سپس از طریق آن مخاطبین هدف خود را جذب می کنید و پس از آن عکس العمل مخاطبان را نسبت به محتوا می سنجید.

  • سئو سایت (جایگاه مناسب در گوگل)

تولید محتوای مستمر، کاربردی و ارزشمند و بارگذاری آن در سایت، باعث بازشدن جایگاه شما در گوگل می شود. در نتیجه این امر متوجه رشد مخاطبین خود خواهید شد. در حقیقت محتوای متنی ارزشمند باعث می شود سایت شما در موتورهای جستجو گوگل رتبه بهتری کسب کند.

در صورت وجود محتوای با کیفیت با تغییر الگوریتم های گوگل رتبه سایت شما تغییر آنچنانی نخواهد کرد، زیرا مخاطبینتان همیشه از مطالب سایتتان بازدید می کنند و رضایت دارند. پس فراموش نکنید تولید و آپدیت مستمر محتواها برای کسب رتبه بهتر در سایت بسیار مفید است.

  • کاهش هزینه های انتشار

در گذشت باید برای انتشار و به اشتراک گذاری مطالب مفید خود هزینه ای را به مجلات، روزنامه ها و … پرداخت می کردید. اما امروزه هریک از افراد که دارای کسب و کاری هستند به راحتی می توانند مطالب مفید، اخبار و … خود را به راحتی بدون نیاز به سردبیرو … نشر دهند.

در گذشته علاوه بر هزینه، زمان بسیار زیادی باید سپری می شد تا مطلب شما به چاپ می رسید اما امروزه همه چیز به سرعت فشار دادن یک دکمه منتشر می شود. راه اندازی یک اکانت در شبکه های اجتماعی نه هزینه دارد و نه زمان طولانی از شما می گیرد.

شاید بگویید اما داشتن یک وبسایت نیاز به هزینه دارد بله درست است راه اندازی یک وبسایت بی هزینه نیست اما هزینه آن نسبت به سایر هزینه های اجاره کردن رسانه های سنتی مانند رادیو، تلوزیون، مجله، بیلبورد و … بسیار ارزان تر و مقرون به صرفه تر است.

درباره طراحی وبسایت این مقاله می تواند به شما کمک کند.

اگر ده سال پیش شما هزینه ای را صرف ساخت یک کلیپ تبلیغاتی می کردید تا آن را صدهزار نفر ببینند، امروزه همان کلیپ را با هزینه ای بسیار کمتر می توانید برای همان صدهزار نفر به نمایش بگذارید. هزینه انتشار و توزیع محتوا به  نسبت قبل کاهش پیدا کرده است. البته فراموش نکنید هزینه تولید محتوا با هزینه انتشار و توزیع دو امر کاملا متفاوت است.

  • تبدیل مخاطب به مشتری

هنگامی که شما محتوای باکیفیت و مناسب تولید می کنید و آن را در رسانه های مختلف (وبسایت و رسانه های اجتماعی) توزیع و ترویج می دهید، مخاطبین زیادی را جذب می کنید.

این کاربران از طریق اطلاعات مفیدی که در اختیارشان گذاشتید با شما ارتباط برقرار می کنند و از طریق این تعامل و ارتباط به شما اعتماد بیشتری کرده و به مشتری تبدیل خواهند شد. محصولات شما به فروش می رسد و این چرخه بازاریابی محتوایی سودآور خواهد بود.

  • مزیت رقابتی

بازاریابی محتوایی یک مزیت رقابتی برای کسب و کارها محسوب می شود. هنگامی که با تولید محتوای با ارزش و مفید به صفحات اول گوگل راه پیدا می کنید، می توانید در بین رقبای خود حرفی برای گفتن داشته باشید. مخاطبین هدف بیشتری را به سمت محصول/ خدماتتان جذب می کنید.

  • افزایش دنبال کنندگان

همه چیز سئو سایت و محتوای متنی بر روی وبلاگ نیست. گاهی هدف برخی از کسب و کارها افزایش دنبال کنندگان رسانه های اجتماعی است. یکی دیگر از مزیت های بازاریابی محتوایی افزایش بازدید و دنبال کننده است. با اشتراک گذاری محتوای مناسب و با ارزش در شبکه های اجتماعی پرطرفدار مثل اینستاگرام، امکان دیده شدن برند توسط کاربران افزایش پیدا می کند.

اشتراک گذاری محتوای مناسب و با کیفیت علاوه بر اینکه به فرایند بازاریابی کسب و کار شما کمک می کند، به کاربران این فرصت را می دهد تا در صورت تمایل، محتوای تولید شده شما را با دوستان خود نیز به اشتراک بگذارند.

این کار علاوه بر اینکه بر روی برندینگ شما تاثیر می گذارد به افزایش دنبال کنندگان شبکه های اجتماعی تان منجر می شود. فراموش نکنید افزایش دنبال کننده ( فالوئر بیشتر) موجب فروش بالاتر می شود. در اینجا چرخه بازاریابی محتوایی شما سودآور خواهد بود.

معایب بازاریابی محتوا

شاید با وجود مزایای بی شمار بازاریابی محتوایی تصور کنید هیچ عیب و نقصی وجود ندارد، اما باید بگوییم هیچ کاری بی عیب و نقص نیست. بازاریابی محتوایی نیز در کنار مزیت های بسیار زیاد خود، دارای معایبی نیز است که آگاهی از آنها در این مسیر کمک کننده است، از جمله این موارد:

  • غفلت از کیفیت محتوا و توجه به افزایش تولید و انتشار محتوا

بسیاری از کسب و کارها کیفیت را فدای کمیت می کنند. آنها تصور می کنند هرچقدر تعداد محتوای بیشتری در طی ماه منتشر کنند موفق تر خواهند بود اما این دقیقا یک اشتباه بزرگ است زیرا نباید فراموش کرد که محتوای با کیفیت و باارزش است که مخاطب را به سمت شما جذب می کند و باعث ایجاد ارتباط و تعامل بیشتر می شود نه لزوما تعداد محتوای بیشتر.

  • رقابت سنگین محتوایی در جلب توجه و جذب مخاطب در گوگل و شبکه های اجتماعی

امروزه اکثر کسب و کارها به سمت بازاریابی محتوایی روی آوردند و از آن در تجارت خود استفاده می کنند. تعداد محتواها آنقدر در فضای مجازی و اینترنت زیاد شده که جذب مخاطب در گوگل و شبکه های اجتماعی به کاری دشوار تبدیل شده است. تنها راه جذب و جلب توجه مخاطبین بیشتر خلق محتوای با کیفیت ، خلاقانه ، باارزش و مستمر است.

  • بازدهی در بلندمدت

بازاریابی محتوا، استراتژی یک شبه نیست.افراد بسیاری همیشه به دنبال نتیجه کوتاه مدت از بازاریابی محتوایی هستند. باید گفت بازدهی بازاریابی محتوایی در طولانی مدت یا بلندمدت دیده می شود. شما باید چندین ماه از یک استراتژی درست بازاریابی محتوایی پیروی کنید تا نتیجه و بازدهی مطلوب را دریافت کنید.

  • نیاز به تولید و انتشار مستمر محتوا

تنها با چند محتوا موفق نخواهید بود. همیشه این جمله را به دوستان می گویم که بازاریابی محتوا امری حیاتی برای کسب و کار شماست به شرط آنکه مستمر باشد. در غیر این صورت بهتر است وقت خود را تلف نکنید. اگر به دنبال نتیجه مطلوب، تعامل بیشتر مخاطبین و همچنین فروش بیشتر هستید باید به صورت مستمر محتوای با کیفیت و باارزش خلق کنید و انتشار دهید.

بازاریابی محتوایی چیست؟+ 7 مزیت بازاریابی محتوایی

یک فرمول برای بازاریابی محتوایی

واقعیت این است که حتی بازاریابانی که مشتاق استفاده از بازاریابی محتوایی هستند معتقدند تهیه یک نقشه راه یا یک برنامه راهبری برای بازاریابی محتوایی دشوار است. به همین خاطر می خواهیم یک فرمول به شما پیشنهاد کنیم که نقشه راه بازاریابی محتوایی خود را بر اساس آن بنا کنید.

این فرمول را می توان فرمول  BEST نامید. بله یک فرمول چهار مرحله ای که کلمه بست مخفف نام هر کدام از این چهار مرحله است. این فرمول به شما کمک می کند فرایند فعلی تان را به دقت بررسی کنید و تشخیص دهید که راهی که در حال حاضر می روید برای بازاریابی محتوایی صحیح است یا خیر.

1 Behavior(B) رفتاری هرچیزی که به سمت مشتریان تان مخابره می کنید هدفی دارد. از آنها می خواهید چه کاری انجام دهند؟
2 Essential(E) ضروری اطلاعاتی ارائه دهید که بهترین مشتریان احتمالی تان برای موفقیت در کار یا زندگی به آن نیاز دارند.
3 Sterategy(S) راهبردی فعالیت های بازاریابی محتوایی تان باید جزئی جدایی ناپذیر از راهبرد کلی کسب و کارتان باشد.
4 Target(T) هدف گیری شده باید محتوای تان را به دقت هدف بگیرید تا واقعا به خریدارتان مربوط باشد.

 

از فرمول BEST برای کلیه ارتباطات آنلاین، چاپی و حضوری تان استفاده کنید. این گونه است که می توانید همان نقشی را ایفا کنید که روزنامه ها، مجلات ، تلوزیون ، رادیو ، نشست ها، کارگاه ها و وب سایت ها در گذشته ایفا کرده اند.

اکنون نوبت شماست که به منبع معتبری تبدیل شوید که مشتریان احتمالی و خریداران را ترغیب می کند که به مشتریانی وفادار تبدیل شوند.

جمع بندی

  • افراد بسیاری فکر می کنند استراتژی بازاریابی محتوا فقط برای کسب و کارهای بزرگ مفید و برای کسب و کارهای کوچک تاثیرگذار نیست. اما این باور کاملا اشتباه است.
  • بازاریابی محتوایی فرایند ساخت، انتخاب و آماده سازی متن، ویدئو ، تصویر ، گرافیک ، کتاب های الکترونیکی و دیگر دارایی های محتوایی است که از طریق رسانه های مختلف توزیع می شود. در حقیقت از این دارایی ها استفاده می شود تا داستان یک برند گفته شود.

ایجاد محتوای ارزشمند به برندها کمک می کند تا با مشتریان فعلی، مشتریان بالقوه و دیگر مخاطبین هدف ارتباط برقرار کنند و هر روز با خلق و انتشار محتوای ارزشمند این ارتباط را تقویت نمایند.

در سایه این ارتباط قوی، درخواست و خریدهای جدید شکل می گیرد و روی ترجیحات مشتری تاثیر می گذارد و وفاداری بوجود می آید.

  • بازاریابی محتوا باعث تقویت حس مثبت فرد به برند شما می شود. به همین دلیل نرخ تبدیل و بازگشت با وجود یک محتوای بسیار عالی بالا خواهد رفت.
  • هنگامی که شما محتوای با کیفیت و عالی خلق کنید، به عنوان یک وبسایت مرجع در حوزه خود شناخته می شوید. از این رو وبسایت های دیگر به محتوای شما لینک می دهند و لینک سازی صورت می گیرد. لینک سازی باعث افزایش ترافیک سایت شده و مخاطبین بیشتری را به سمت وبسایت شما سرازیر می کند.
  • رویکرد بازاریابی محتوا علاوه بر اینکه نسبت به بقیه رویکردهای بازاریابی کم هزینه تره سه فایده مهم برای کسب و کار شما داره:
  • قدرت بخشیدن به برندآگاهی
  • افزایش ترجیح برند
  • در دسترس بودن بیشتر
  • گاهی اوقات وقتی از بازاریابی محتوایی سخن به میان می آید، پدیده ای جدید و مبتکرانه تصور می شود که مخصوص اینترنت طراحی شده است. اما تاریخ این حرف را تایید نمی کند. بازاریابی محتوایی موفقیتی است که ریشه در گذشته دارد. بازاریابی محتوایی قدمتی 120 ساله دارد.
  • اگر ده سال پیش شما هزینه ای را صرف ساخت یک کلیپ تبلیغاتی می کردید تا آن را صدهزار نفر ببینند، امروزه همان کلیپ را با هزینه ای بسیار کمتر می توانید برای همان صدهزار نفر به نمایش بگذارید.

هزینه انتشار و توزیع محتوا به نسبت قبل کاهش پیدا کرده است. البته فراموش نکنید هزینه تولید محتوا با هزینه انتشار و توزیع دو امر کاملا متفاوتی است.

  • شاید با وجود مزایای بی شمار بازاریابی محتوایی تصور کنید هیچ عیب و نقصی وجود ندارد، اما باید بگوییم هیچ کاری بی عیب و نقص نیست. امروزه اکثر کسب و کارها به سمت بازاریابی محتوایی روی آوردند و از آن در تجارت خود استفاده می کنند.

تعداد محتواها آنقدر در فضای مجازی و اینترنت زیاد شده که جذب مخاطب در گوگل و شبکه های اجتماعی به کاری دشوار تبدیل شده است. تنها راه جذب و جلب توجه مخاطبین بیشتر خلق محتوای با کیفیت ، خلاقانه ، باارزش و مستمر است.

پیشنهاد کارابیــــــز

ارزش پیشنهادی چیست

ارزش پیشنهادی(Value proposition) چیست؟ + 7 نوع ارزش پیشنهادی

ارزش پیشنهادی یک کارآفرین ، وعده ای است که او با محصول یا خدماتش به مشتریان می…

پرامپت- پرامپت Chatgpt - پرامپت هوش مصنوعی

200 پرامپت Chatgpt که کسب‌وکار شما را متحول می کند

طرز نوشتن پرامپت یا درخواست های ما از هوش مصنوعی (مانند ChatGPT) میتواند پاسخ های خیلی متفاوتی…

پرسنال برندینگ چیست؟ | مدرسه کسب و کار کارابیز

پرسنال برندینگ یا برندسازی شخصی و همه چیز درباره آن

پرسنال برندینگ یکی از مهم‌ترین مهارت‌های نرم در دنیای امروز است. نمی‌گوییم ضروری، اما قطعا یکی از…