اگر تا به حال به شروع استارتاپ فکر نکردین، برای اولین بار میتونه کمی ترسناک باشه. به این دلیل که کار سخت و برنامهریزی زیادی میطلبه. به اضافه اینکه یه کسبوکار 2 تا 3 سال استارتاپ میمونه و بعد از اون باید به یه کسبوکار تبدیل بشه.
این 9 استراتژی به شما در شروع استارتاپ کمک میکنه تا بتونین شرکت خودتون رو راه بندازین و کسبوکار خودتون رو رشد بدین
گام اول: ایده عالی
با یک ایده عالی شروع کنین،اولین قدم برای یادگیری نحوه راهاندازی یه کسبوکار، شناسایی یه مشکل و راهحله. این به این دلیله که استارتاپهای موفق از ایدههای کسبوکاریای شروع میشه که بتونه نیازهای گروهی از مشتریان رو برآورده کنه. اما لازم نیست حتماً ایده شما همیشه ایده جدیدی باشه.
به جاش میتونین محصولات یا خدمات موجود رو به روشی که برای مصرفکننده بهتره به روز کنین. به عنوان مثال:
- تغییر ظاهر محصول
- افزودن ویژگی جدید
- یافتن کاربردی جدید برای محصولی که مشتریان قبلاً اون رو دوست داشتن
به عنوان مثال:
اپل از ایده اولیه استیو جابز برای رایانه شروع کرد و از اون زمان نسخههای پیشرفتهای رو ایجاد کرد که مناسب بازار باشه. اونها همچنین به تکامل محصولات جدیدتر مثل iPhone و iPad ادامه دادن، که با هر به روزرسانی مفیدتر میشن. یه مثال نحوه اضافه کردن صفحه کلید برای آیپده که استفاده از اونها رو مثل لپتاپ آسونتر میکنه. همه این نوآوریهای اپل منجر به ارزش بیش از یک میلیارد دلاری این شرکت در بازار امروز شد.
گام دوم: طرح کسبوکار
طرح کسبوکار شما باید جزئیات محصولات و خدمات شما رو شرح بده. یعنی شامل اطلاعاتی از صنعت حوزه خودتون، فرآیندها، مسائل مالی و آنالیز مارکت و بازارتون باشه. نوشتن یه طرح کسبوکاری همچنین برای تامین مالی استارتاپ شما مهمه.
به احتمال زیاد بانکا به شرکتایی وام میدن که بتونن به وضوح نحوه استفاده از این پول و دلیل نیازشون رو توضیح بدن. اما گام اول نوشتن همچین طرحی، نوشتن یک مدل کسب و کار Business Model یک صفحه ای که بتونه بخش های کسب و کار شما رو کوتاه و دقیق توصیف کنه
گام سوم: تامین مالی مطمئن برای راه اندازی استارتاپ
هزینه ساخت استارتاپ برای هر صاحب کسبوکاری متفاوته. مهم نیست که شما چه هزینههایی دارین، شما میتونین از موارد زیر تامین مالی انجام بدین:
- دوستان و خانواده
- سرمایهگذاران فرشته
- سرمایهگذاران خطرپذیر
- وامهای بانکی
اگر بودجه مناسبی دریافت نکردین یا نمیتونین برای کسبوکار خود پول جمعآوری کنین، ممکنه نتونین هزینههای عملیاتی خودتون رو بپردازین. این ممکنه باعث بشه ناامید بشین و کارتونن رو تعطیل کنین. در حقیقت، تخمین زده میشه که 29 درصد از استارتاپها به دلیل کمبود پول شکست میخورن.
گام چهارم: تیم سازی مناسب
خودتون رو با افراد درست و مناسب احاطه کنین چراکه راه اندازی استارتاپ میتونه ریسکهای زیادی داشته باشه. تو اکوسیستم استارتاپی آمریکا از هر 5 استارتاپ، 4 تا شکست میخورن. به همین دلیل شما به مشاوران کسبوکاری ضروری نیاز دارین تا تو این مسیر شما را راهنمایی کنن، مثل:
- وکلا
- حسابداران رسمی (CPA)
- متخصصان بیمه
- بانکداران
ایجاد تیم درست و خوب در استارتاپ از اهمیت ویژهای در مراحل اولیه کسبوکار شما برخورداره.
این به این معنیه که شما باید در انتخاب موارد زیر توجه کنین:
- بنیانگذاران
- تامینکنندگان
- کارمندان ابتدایی، از جمله نیروهای دورکار
گام پنجم: رعایت مسائل حقوقی کسب و کار
از طراحی محصول تا ایجاد محل کار، شروع استارتاپ رویایی شما میتونه بسیار سرگرمکننده و جذاب باشه. اما قبل اینکه به طور رسمی وارد بازار بشین، باید اقدامات قانونی مناسبی رو انجام بدین تا شانس موفقیت داشته باشین از جمله:
- درخواست مجوز کسبوکار دادن.
- ثبت شرکت کردن (اسم ثبتی).
- اخذ شماره شناسنامه مالیاتی فدرال.
- ثبت لوگوی تجاری.
- ایجاد حساب بانکی جداگانه.
- آشنایی با قوانین صنعتی.
- ایجاد قرارداد برای مشتریان و سایر افرادی که با اونا قصد همکاری دارین.
برای آشنایی با مسائل حقوقی کسب و کار می تونید دوره اش رو تو استارت باکس کارابیز بگذرونید.
گام ششم: ایجاد یک مکان (فیزیکی و آنلاین)
قبل از راه اندازی استارتاپ، تأسیس یه کارخونهی تولید، ایجاد یه دفتر اداری یا باز کردن یه ویترین مغازه، باید تعیین کنین که آیا اجاره یا خرید ملک برای شما مناسبه یا نه؟ در بسیاری از موارد، میتونین برای مدیریت یه فضای تجاری از کسر مالیات برخوردار شین، که این مزیتی برای مالکیت مکان شخصی شماس. همچنین میتونین اون رو اجاره بدین تا درآمد بیشتری کسب کنین.
با این حال، یکی از دلایل اینکه در ابتدا استارتاپها مکانی رو اجاره میکنن اینه که بتونن پول خودشون رو تو جنبههای دیگه شرکت سرمایهگذاری کنن. اجاره کردن همچنین میتونه راهی ارزونتر برای پیشرفت استارتاپ شما باشه. اما در نظر داشته باشین که ممکنه قیمت اجاره به طور غیر منتظرهای افزایش پیدا کنه، که میتونه شما را مجبور به هزینه بیشتر یا نقل مکان کنه.
جایگاه آنلاین کسب و کار
در عصر دیجیتال امروز، ایجاد یه پلتفرم حضور آنلاین و تجارت الکترونیکی مهمه. این امر به این دلیله که مشتریان به طور فزایندهای به صورت آنلاین خرید میکنن و از google برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد محصولات شما استفاده میکنن.
علاوه بر این، وبسایتها مزایایی مثل گزینههای زیر رو دارن:
- باز نگه داشتن فروشگاه آنلاین خود در 24 ساعت شبانهروز، آخر هفتهها و تعطیلات، که باعث افزایش فروش میشه.
- به شما در دستیابی به مشتریان در سراسر جهان کمک میکنه.
- به مشتریان اجازه میده که نظراتی رو درباره محصولات و خدمات شما بخونن که این باعث میشه اعتبار نام تجاری شما بالا بره.
همچنین با طراحی سایت خوب و راه اندازی وبلاگ میتونین حضور آنلاین خودتون رو بیشتر تقویت کنین. این میتونه به شما کمک کنه تا خودتون رو به عنوان یه متخصص در زمینه فعالیتتون معرفی کنین.
همچنین میتونین از بهینهسازی موتورهای جستجو (SEO) برای افزایش دیده شدن برند خودتون در جستجوهای Google استفاده کنین. به علاوه این ایده خوبیه که در شبکه های اجتماعی، جایی که مخاطبان شما مرتباً از اون بازدید میکنن، فعال باشین.
آموزش طراحی سایت
میدونی چجوری وبسایت ایجاد کنی؟ به این فکر کردی چطور میشه بدون کدنویسی با وردپرس وبسایت طراحی کرد؟ از روش های راه اندازی هاست و دامنه چیزی می دونی؟
طراحی وب سایت با محمد گنجی
گام هفتم: بازاریابی
هر استارتاپی احتیاج داره یه میزانی پول و زمانش رو صرف بازاریابی و برندینگ کنه. این هزینه کردن خیلی واجبه، چون به شما تو زمینه های زیر کمک میکنه:
- ایجاد هویت برند
- ایجاد تمایز نسبت به رقبا
- ایجاد روابط با مشتریان و وفاداری
- دیده شدن بیشتر (که باعث جذب مشتریان جدید و بیشتر میشه)
- تقویت اعتبار شرکت
بعضی از فعالیتهای بازاریابی استارتاپی که باید به اونا توجه کنین عبارتند از:
- استفاده از رسانههای اجتماعی برای جلب توجه مشتریان و تبلیغ کردن خودتون و پروژههاتون.
- اعطای پاداش و جوایز برای بیشتر دیده شدن.
- نمونهها یا نسخههای نمایشی رایگانی رو داخل فروشگاه به نمایش بزارین.
- اسپانسر یه سری رویداد شدن برای دیده شدن برند تون در مکانهای عمومی.
گام هشتم: باشگاه مشتریان
برای اینکه بعد از راه اندازی استارتاپ، کسبوکار نوپای شما در درازمدت به موفقیت برسه، ایجاد باشگاه مشتریان خیلی تاثیرگذاره. این مشتریان وفادار میتونن در موارد زیر به شما کمک کنن:
- باعث افزایش فروش شما میشه، چون مایلند پول خودشون رو در فروشگاه شما هزینه کنن.
- فرستادن پیامی به مشتریان جدید مبنی بر اینکه برند شما برندی قابل اعتماده.
- به دست آوردن مراجعین بیشتر، که در وقت و تلاش شما برای پیدا کردن مشتریان جدید صرفهجویی میکنه.
بعضی از راههایی که میتونین مشتریان رو جذب و حفظ کنین:
- ارائه مرتب محصولات یا خدمات عالی.
- راهاندازی برنامههای وفاداریای که ادامه حضور اونها رو تضمین کنه.
- استفاده از بازاریابی مرتبط در رسانههای اجتماعی، که شامل پرداخت پول به افراد تأثیرگذار (اینفلوئنسران) برای تبلیغ محصولات به مخاطبین هدف شما میشه.
- تمرکز بر خدمات عالی به مشتریان.
- از تحقیقات بازار برای درک بهتر انتظارات مشتریان خود استفاده کنین.
- درخواست بازخورد مستقیم از مشتری.
علاوه بر این، شورای بین المللی مراکز خرید (ICSC) دریافت که %92 از مصرفکنندگان وفاداری خود رو به خرده فروشان خاص به دلیل ارائه قیمتهای منصفانه و منطبق با ارزش محصول خود اعلام کردن، در حالی که 79% گفتن که به دلیل کیفیت محصول بوده.
گام نهم: برنامهریزی تغییر
معمولاً استارتاپها در چند سال اول فعالیت خودشون به شدت تغییر میکنن. با این شرایط کلید موفقیت اینه که مدل کسبوکار خودتون رو نسبت به صنعت و بازار خودتون آپدیت و کامل کنین.
بعضی از استراتژیها برای اطمینان از اینکه برای به روز شدن آماده هستید یا خیر:
- استخدام متفکران آیندهنگر تا مطمئن بشین که تیم شما سازگاره.
- گوش دادن به بازخورد مشتریان، تأمینکنندگان و افرادی که با اونها کار میکنین.
- در جریان ترندهای صنعت خود باشین.
به یاد داشته باشین، کسبوکارهایی که مایل به توسعه بر اساس انتظارات مصرفکننده هستن، میتونن در سالهای آینده رشد کنن و بزرگ بشن.