پرسونال برندینگ چیست؟ | 3 قدم تا ساخت برند شخصی

زمان مطالعه: 16 دقیقه

 

هر فردی در طول سالهای زندگی خود در تعاملات و ارتباطات کاری و غیرکاری که دارد در ذهن دیگران تصویری از خود به جای می گذارد. منظور از برندسازی شخصی (Personal Branding)این است که با تلاش های هدفمند و مستمر کاری کنیم که تصویر ما در ذهن دیگران آنگونه باشد که می خواهیم و اینکه تصویرمان در ذهن دیگران پررنگ باشد.

اگرعکاس طبیعت هستید حتما دوست دارید وقتی صحبت از عکاسی در طبیعت می شود مردم شما و آثاری که خلق کردید را به یاد بیاورند اگر سخنران انگیزشی هستید مطمئنا بسیار برایتان سودآور است که سخنران محبوب افراد باشید و همان کسی باشید که وقتی یک نفر می خواهد حال دوستش را خوب کند گوش دادن به پادکست های شما را به او پیشنهاد کند.

اگر بخواهیم خودمانی بگوییم برند شخصی یعنی وقتی شما از در اتاق بیرون می روید بقیه افراد درباره تان چه می گویند.

در این مقاله درباره مراحل برندسازی شخصی ، برندسازی در شبکه های اجتماعی ، برند سازی کارمندان ، پیش نیاز و عوامل موثر بر پرسونال برندینگ و تاریخچه این مفهوم می خوانیم.

مورگان Morgan می گوید : ” ساختن برند شخصی مهم ترین کاری است که هر فرد برای موفقیت باید انجام دهد. وی معتقد است برند شخصی با مجموعه کوشش های مبتنی بر کسب مهارتهای مختلف بوجود می آید که توسعه آنها با داشتن چشم انداز ، حفظ و ارتقاء ارزش های فردی ، منحصربفرد بودن و تصمیم گیری چابک میسر خواهد شد”. محققان دیگر نیز معتقدند ایجاد و توسعه برند شخصی به یک ضرورت برای موفقیت فردی و سازمانی تبدیل شده است.

 

 

مفهوم “برندسازی شخصی” چیست؟

روش و فرایند ایجاد برند برای یک فرد را برندسازی شخصی می گویند. برند شخصی (Personal Brand) ترکیبی از همه انتظارات ، تصویرها و ادراکاتی است که دیگران زمان مواجهه دیداری یا شنیداری افراد با نام آن شخص به ذهن شان خطور می کند. برند شخصی تلاشی دائمی ، بی وقفه و رو به جلوست که در سراسر ادوار زندگی فرد جریان دارد. به موازات رشد تجربه ها ، قابلیت ها ، صفات و مشخصات ظاهری و باطنی در شما، برندتان نیز رشد خواهد کرد.

برند شخصی به صورت هاله ای پیرامون شخصیت فرد ساخته می شود تا با برنامه ریزی مشخص و مدون ، فرایند رشد و ارتقای جایگاه اجتماعی ، سیاسی ، علمی ، ورزشی و … فرد را جهت دستیابی به فرصت های جدید تقویت کند.

برندسازی شخصی یا همان پرسنال برندینگ به عنوان فرایند ساخت هویت شخصی منحصربفرد، توسعه روابط فعال یک برند ، ارزیابی تاثیر آن بر وجهه واصالت فرد و همچنین ابزاری برای تحقق اهداف شخصی و حرفه ای است.

تاریخچه برندسازی شخصی :

اصطلاح برند شخصی اولین بار توسط آقای تام پیترز (Tom Peters) در سال 1997 بیان شد اما ارائه این موضوع توسط ایشان به این معنی نیست که برندینگ شخصی از آن زمان به وجود آمده و پیش از آن وجود نداشته است. در واقع برند شخصی از زمان آفرینش انسان آفریده شده و تا زمانی که انسان بر روی کره زمین زندگی می کند ، وجود خواهد داشت.

می توان گفت برندسازی شخصی مترادف با بازاریابی فرد است که از سال 2000 به بعد به عنوان نوعی رفتار کاری فعال وارد حوزه مطالعات سازمانی و حرفه ای شده است.

اصول پرسونال برندینگ-پرسنال برندینگ به زبان ساده-اهمیت پرسونال برندینگ

برند شخصی هر فرد با تولد او شکل می گیرد اما پس از مرگ او هم ممکن است به حیات خود ادامه دهد.

قدیمی ترین برند شخصی متعلق به حضرت آدم است که پس از گذشت چندین هزار سال همچنان در قلب و ذهن بشریت جای دارد. همان طور که خداوند ماهیت فیزیکی ندارد و از جنس ماده نیست اما اثرات حضور او را در همه جا می توان دید برند شخصی هم فیزیکی نیست و فقط اثرات آن قابل لمس است. مثلا نمی توان گفت که برند شخصی یک فرد ، کت و شلوار اتو کشیده ، کفش واکس زده ، زیبایی چهره ، تناسب اندام یا قدرت جسمانی اوست. نمی توانیم بگوییم برند شخصی ، روابط عمومی بالا و لب خندان است.

نمی توانیم بگوییم برند شخصی ، نحوه راه رفتن ، نشستن و رعایت آداب اجتماعی است.

نمی توانیم بگوییم برند شخصی ، رزومه کاری ما و شرکتی که در حال حاضر در آن مشغول به کار هستیم است.

نمی توانیم بگوییم برند شخصی ، محل زندگی یا مدل ماشین ماست.

نمی توانیم بگوییم برند شخصی ، تعداد هواداران و یا دنبال کنندگان ما در شبکه های اجتماعی است و نمی توانیم بگوییم برند شخصی ، نژاد ، کشور ، مذهب ، اصل و نسب و خانواده ماست.

در واقع برند شخصی ما هیچ یک از موارد ذکر شده نیست و این موارد در بهترین حالت تنها می توانند نتیجه و خروجی برند شخصی ما باشند و به بولد شدن وماندگار شدن برند شخصی ما در ذهن دیگران کمک می کنند. اصل برند شخصی هر یک از ما ، همان هویت درونی ماست.

آن قسمتی از وجود ما که با چشم دیده نمی شود با گوش شنیده نمی شود با بینی استشمام نمی شود و با دست لمس نمی شود.هیچ کس نمی تواند آن را از ما بگیرد.

برند شخصی ، خانه ، اتومبیل و شغل ما نیست که کسی توانایی گرفتن آن را از ما داشته باشد.

زیبایی و تناسب اندام ما نیست که با پیر شدن افول کند. صفحات ما در شبکه های اجتماعی نیست که کسی بتواند آن را هک کند. نژاد و کشور ما نیست که با جبر زمانه و پیش از تولد ما تعیین شده باشد.

هویت درونی ما آن چیزی است که هر روز با آن زندگی می کنیم و خودمان مسئول یکپارچگی یا چند پارگی آن هستیم. خودمان مسئول توجه یا بی توجهی به آن هستیم و هیچ کس را نمی توانیم مسئول عیب و نقص هویتی خود بدانیم.

اگر بی هویت باشیم تنها مقصر خودمان هستیم و اگراصیل باشیم نیز دلیل آن جز خود ما چیزی نیست. در واقع منظور این است که در برندسازی شخصی به افکار، احساسات و ادراکات توجه می شود.

برند سازی شخصی برای چه افرادی مفید و ضروری است ؟

برندسازی شخصی فقط مختص کارآفرینان و مدیران ، سیاستمداران و سلبریتی ها نیست حتی خانمی که بیشتر وقت خود را در خانه سپری می کند و شغلی ندارد برند شخصی خود را دارد بدون آنکه برای آن برنامه ریزی کرده باشد و آگاهانه در راستای آن تلاش کرده باشد. اما برندسازی شخصی برای افرادی چون کارآفرینان ، مدیران ، مشاوران ، سیاسیون و فریلنسرها ، مشاوران و وکلا ، مدرسان و بسیاری مشاغل دیگر بیش از دیگران ضروری و حائز اهمیت است چرا که پرسنال برندینگ به افراد حرفه ای کمک می کند تصویر و وجهه متمایزی برای خود ایجاد کرده و خود را به مخاطبان ، مشتریان و شرکت های مختلف ارائه نمایند.

اگر جزء یکی از گروه های زیر هستید بدین معنی است که باید برند شخصی خود را بازبینی کنید و برای ساخت و توسعه آن تلاش کنید:

  • در حال حاضر شغلی ندارید و نمی دانید به چه کاری علاقه مند هستید .
  • از کاری که در حال حاضر انجام می دهید لذت نمی برید و در ساعات پایانی کار مدام به ساعت خود نگاه می کنید.
  • از این که ریسک کرده و به منظور پرداختن به کار مورد علاقه تان از کار فعلی خود استعفا دهید می ترسید.
  • به کار خود علاقه دارید و در آن مهارت بالایی کسب کرده اید اما درآمدتان کمتر از توانایی تان است.
  • نمی توانید به اندازه کافی برای محصولات یا خدماتی که ارائه می دهید مشتری جذب کنید.

برند سازی شخصی برای کارمندانEmployee personal branding :

در سالهای اخیر مفهومی مطرح شد تحت عنوان “برندسازی کارمند”. این موضوع نشان می دهد که حتی اگر خودتان کارفرما و کارآفرین نیستید و به در سطوح پایین تر سازمان نیز مشغول به کار هستید برندسازی شخصی می تواند برایتان مفید باشد. برندسازی شخصی برای کارمندان موجب موفقیت فردی و سازمانی آنها می شود.

پس این سوال مطرح می شود یک کارمند برای ساخت برندشخصی خود باید از کجا شروع کند؟

کیفیت کاری که کارمند در نقش فعلی خود انجام می دهد ، بهترین کاری است که به واسطه آن می تواند برند شخصی خود را منعکس نماید.

دو پژوهشگر به نام های مایلز و منگولدMiles & Mangold معتقدند که برندسازی شخصی برای هر کارمندی می تواند منبع مزیت رقابتی (Competitive Advantage) او باشد و کارمندی که دنبال برندسازی شخصی است به دنبال روابطی است که در رشد شخصی خود سرمایه گذاری کند.

کارمندی که برند شخصی خوبی دارد به عنوان یک عضو ممتاز در هر سازمان و کسب و کاری اشتیاق به حرکت رو به جلو دارد و در کارهای سازنده پیشرو است.

  • کارمندی که برند شخصی قدرتمندی دارد سهم و نقش مهمی در تصویر و عملکرد شرکت دارد.
  • کارمندانی که می خواهند برند شخصی قوی داشته باشند باید شبکه ای از روابط ایجاد کنند و از فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی (ICT)در فرایند ایجاد روابط حرفه ای خود استفاده کنند.
  • پرسونال برندینگ برای کارمندان به رضایت شغلی بیشتر منجر می شود.
  • پرسونال برندینگ برای کارمندان می تواند یک استراتژی قوی برای موفقیت شغلی باشد.

چطور برند شخصی خودم را بسازم؟

ساخت برند شخصی با شناخت و تعریف خودتان آغاز می شود.

تشخیص اینکه ارزش های فردی ما در زندگی چه چیزهایی هستند و کدام ارزش ها در زندگی ما اولویت بالاتری دارند به ما کمک می کند خودشناسی بهتر وعمیق تری داشته باشیم.

برای آنکه برند شخصی خود را توسعه دهید باید ابتدا آنچه را که برای شما اهمیت بسیار دارد و چیزی که می توانید در آن از دیگران متمایز باشید مشخص کنید . سپس برند شخصی خود را حول آن ارزش ها تعریف کنید.

 

در واقع فرایند برندینگ شخصی سه مرحله اصلی دارد :

  • طراحی برند شخصی

برای طراحی برند شخصی که می خواهیم داشته باشیم باید هویت درونی خود را کشف کنیم. در این مرحله ارزش های پایه ، استعدادها و علایق خود را کشف و بر اساس آن ماموریت و چشم انداز خود را مشخص می کنیم.

پس از شناخت هویت درونی خود به طراحی هویت بیرونی خود می پردازیم که شامل: هویت بصری ، هویت کلامی و هویت حسی است.

هویت بصری : شامل مشخصات ظاهری افراد و ویژگی های دیداری نقاط تماس و راه های ارتباطی آنها با مخاطبان است.

هویت کلامی : ادبیات و لحن سخن گفتن ما در کلام و نوشتار است.

هویت حسی : احساسی است که مخاطبان در مواجهه با ما یا در حضور ما دارند.

پایان مرحله اول برندسازی شخصی این است که سعی کنیم روش های خلاقانه تری جهت ارتباط با مخاطبان هدف خود طراحی کنیم. در این مرحله به این فکر می کنیم که چگونه در دنیای حقیقی و مجازی ، بهترین ارتباط را با مخاطبان برقرار کنیم و با صرف کمترین زمان و هزینه به بالاترین بازدهی برسیم.

برندشخصی-پرسونال برند-پرسنال برند

  • اجرا:

مرحله دوم برندینگ اجراست. تمامی عملکردها و دستاوردهای ما در مرحله اجرا شکل می گیرد. همه ما انرژی و منابع محدودی داریم که در مرحله اجرای پرسونال برندینگ باید مصرف کنیم. اینجاست که تفکر استراتژیک به ما کمک می کند. تفکر استراتژیک به ما کمک می کند منابع محدود خود را به بهترین شکل صرف کنیم. به طوری که باعث شکوفایی برند شخصی ما شود.

بدون استفاده از تفکر استراتژیک ممکن است در زندگی بسیار بیشتر از دیگران زحمت بکشیم اما دستاوردهای بسیار کمتری کسب کنیم و پس از مدتی دچار ناامیدی و سرخوردگی شویم.

تفکر استراتژیک کمک می کند منابع محدود را برای شکوفایی برند شخصی خود به بهترین شکل مصرف کنیم.

  • دریافت بازخورد و اصلاح

مرحله سوم پرسونال برندینگ دریافت بازخورد است. ممکن است بعد از حرکت در مسیر برندینگ، به مرور زمان متوجه نواقصی در کار خود شویم پس لازم است تمام بازخوردها را جمع آوری و بررسی کنیم و از تجربیات و اطلاعات جدیدی که به دست آورده ایم برای انجام اصلاحات و یا طراحی مجدد فرایند استفاده کنیم.

نکته مهم این است که : “مراحل برندینگ به صورت یک چرخه است و این چرخه تا پایان عمر ما ادامه دارد”.

ابعاد برند شخصی :

بعد از اینکه با شناخت عمیق خود دریافتید که چه استعدادها ، توانمندی ها و مهارت هایی دارید و برای خودتان مشخص کردید که می خواهید برند شخصی شما چگونه باشد و چه ویژگی هایی را باید در خود ایجاد کنید و توسعه دهید و بالعکس ، نوبت به ابعاد برند شخصی می رسد . در واقع ابعاد برند شخصی شامل پنج موردی است که به موازات سه مرحله اصلی پرسونال برندینگ که بالاتر آن را توضیح دادیم شامل (طراحی ، اجرا ، بازخورد و اصلاح) از زمان اندیشیدن به برند شخصی تا همیشه باید آنها را رعایت کنیم تا بتوانیم در ساخت و حفظ برند شخصی خود موفق شویم.

ابعاد برند شخصی شامل پنج ” ت” به شرح زیر می باشد:

  • تمرکز:

به معنای تعیین فعالیت تخصصی در یک یا چند موضوع و هدفگذاری برای آن می باشد.

برای ساخت برند شخصی خودتان بعد از اینکه ارزش ها و استعدادهای خودتان را مشخص کردید باید یک یا چند حوزه اصلی که می خواهید در آن فعال باشید را بر اساس ارزش ها و استعدادهایتان مشخص کنید و بر روی آنها تمرکز کنید. تمرکز برای دستیابی به هدف بسیار مهم است. در صنعت بسیاری از برش های سخت از طریق قدرت آب انجام می شود چگونه آب می تواند چیزهایی مثل شیشه یا سنگهای سخت را برش دهد؟ این قدرت حاصل تمرکز است این مثال سمبلیک قدرت تمرکز را نشان می دهد. ممکن است شما فعالیت های بی شماری در طول هفته انجام دهید اما چون این فعالیت ها همراستا و متمرکز بر اهداف اصلی و اولویتهایتان نبوده است علی رغم هزینه مالی و زمانی که انجام دادید و انرژی بسیاری که صرف کردید در انتهای هفته اگر کارهای خود را بازبینی کنید می بینید که متاسفانه قدم مهمی در راستای اهدافتان و رشد برند شخصی تان نبوده اند. پس متمرکز شدن بر اولویت ها را جدی بگیرید .

  • تمایز:

یعنی تفاوت معنادار با دیگران در سبک برند شخصی .

یکی از مهم ترین نکات در پرسونال برندینگ اصالت و منحصربفرد بودن است. انسان ها متفاوت و منحصربفرد آفریده شده اند همانطور که اثر انگشت هیچ دو انسانی یکسان نیست شخصیت هیچ دو انسانی هم کاملا مطابق هم نیست اگرچه می تواند به هم شبیه باشد. در فرایند برندسازی شخصی خودتان سعی نکنید از کسی تقلید کنید و نخواهید که کپی کسی باشید. خود واقعی تان باشید باور داشته باشید که با شناخت خود ، پرورش استعدادها و توانمندی هایتان به اندازه کافی خوب خواهید بود و نیازی نیست سعی کنید کپی کسی باشید. این امر با الگوبرداری متفاوت است قطعا الگو گرفتن از افراد موفق کار درستی است و حتی برخی پژوهشگران و نویسندگان حوزه برندسازی شخصی آن را توصیه می کنند اینکه چرایی موفقیت افراد رشته خودتان را بررسی کنید ، ویژگی ها و موارد مثبت سبک زندگی آنان مانند یادگیری مستمر ، پایبندی به ارزش های اخلاقی و … را سرلوحه کار خود قرار دهید قطعا برای ساخت پرسونال برند خودتان مفید فایده خواهد بود اما توجه کنید که این به معنای تقلید بی چون و چرا نیست.

  • تناسب :

به مفهوم متناسب بودن برند شخصی شما با ویژگی های فردی و استعدادها و قابلیت هایتان می باشد.

اگربخواهید در ساخت برند شخصی خودتان موفق عمل کنید و یک برند ماندگار بسازید باید این برند با استعدادها ، توانمندی ها و علاقه مندی های شما و در یک کلام با خود واقعی شما و همه ابعاد وجودی شما همخوانی داشته باشد. توجه کنید که منظور از برند شخصی تظاهر کردن نیست بلکه قرار است شما بعد از شناخت توانمندی های خود با بولد کردن آنها و معرفی خودتان به دیگران بتوانید جایگاه شغلی و اجتماعی خود را تثبیت کنید پس تناسب نوع برندی که برای خود در نظر می گیرید با شرایط و خود واقعی تان بسیار بسیار حیاتی است.

پرسونال برندینگ چیست؟ | 3 قدم تا ساخت برند شخصی

  • تعامل:

به مفهوم همراستایی ارتباطات ، توسعه شبکه ارتباطات وحضور موثر و مرتبط با نیاز مخاطبان می باشد.

بعد از اینکه در مرحله اول برندسازی شخصی خودشناسی را انجام دادید و برند شخصی خود را طراحی کردید حال وقت آن است که پرسونال برند خود را به خوبی برای افراد پرزنت کنید. بی شک اگر شما پرسونال برند قوی داشته باشید ، مهارت ها و توانمندی های تخصصی ویژه ای را در خود توسعه داده باشید اما این را کسی نداند این توانمندی ها و پرسونال برند برای شما سودی نخواهد داشت. در اینجا ابزارهایی چون شبکه های اجتماعی، شرکت در ایونت ها و مراسم ها به شما کمک می کند که پرسونال برند خود و قابلیت های خود را به خوبی به دیگران بشناسانید.

  • تداوم:

به مفهوم استمرار در برنامه ها و حضور مداوم می باشد.

تداوم رمز رسیدن به موفقیت برای هر هدفی است که برای خود اتخاذ کرده اید. اما پرسونال برندینگ بیش از هر هدف و دستاورد دیگری نیاز به تداوم دارد. پرسونال برندینگ فعالیتی است که شما هیچگاه از آن فارغ نمی شوید اگربا تعاریف متعددی که ابتدای مقاله بیان شد مفهوم پرسونال برند را به خوبی درک کرده باشید برایتان واضح است که پرسونال برندینگ کاری نیست که بتوانید گاهی در آن به خودتان مرخصی بدهید یک فرایند آهسته و پیوسته همیشگی است و هرگاه از آن غافل شوید مطمئنا به پرسونال برندتان لطمه وارد می شود. به عنوان مثال در فعالیت های روزمره با هر کسی که روبرو می شوید و هرجایی که قرار می گیرید باید پرسونال برندی که برای خود تعریف کردید را به یاد داشته باشید و متناسب باآن رفتار کنید نگران نباشید این به این معنا نیست که قرار است سختی بکشید و دائما مراقب خود باشید چرا که گفتیم پرسونال برندینگ یعنی خود واقعی تان باشید اما بهترین خودتان باشید و تظاهر کردن نیست پس از پایبند بودن به آن خسته نمی شوید و برایتان دست و پا گیر نخواهد بود. تداوم یعنی هر روز مراقب تصویر ذهنی که دیگران از ما دارند باشیم . در طول روز در محل کار وقتی با همکاران برخوردهای معمول خود را دارید مثل زمان نهار ، جلسه و … با رفتار و گفتارتان در حال ارسال اطلاعات درباره پرسونال برند خودتان به آنها هستید. هر رفتاری نگرش ها ، ارزش ها و پتانسیل های شما را برای دیگران افشا می کند.

اجازه بدهید برای بهتر روشن شدن موضوع یک مثال بزنم:

وقتی آسانسور خراب شده و شما و همکارتان نتوانستید از آن استفاده کنید اگر بگویید : ” آسانسور لعنتی دوباره خراب شده . کی این لعنتی رو درست میکنن؟ ” این شیوه بیان به همکار شما می گوید که آدم منفی نگر و بداخلاقی هستید و نسبت به سایر اعضای شرکت بی احترام هستید. احتمالا همکار شما با دیدن این نوع برخوردتان از اینکه مجبور باشد با شما در یک اتاق کار کند ناراحت و نگران خواهد شد.  در حالت دیگر شما ممکن است بگویید : ” چیزی نیست بیا از پله بریم یه ورزش هم میشه برامون” این شیوه بیان به همکارتان نشان می دهد که شما آدم صبوری هستید و با هر چیز کوچکی عصبانی نمی شوید و روی مسائل مهم تر مثل کار تمرکز دارید. بسیار واضح است که پاسخ دوم تصویر مثبتی را از شما ارائه می دهد. یک حقیقت ناخوشایند درباره تصویر ذهنی دیگران از شما این است که به سختی و در طول زمان بدست می آید و ساخته می شود اما با چند رفتار اشتباه به سرعت از بین می رود به همین دلیل است که در ساخت و حفظ پرسونال برند “تداوم” بسیار ضروری است.

 استراتژی پرسنال برندینگ-پرسنال برند-برندسازی شخصی

 

مولفه های موثر بر برند شخصی :

ساخت برند شخصی از طریق توسعه مهارت ها، تغییر رفتارها و ایجاد تمایز امکان پذیر می باشد. پژوهش ها نشان می دهند مولفه های اثرگذار بر برندشخصی عمدتا سه حوزه دانش ، مهارت و نگرش سرچشمه می گیرد که این سه به عنوان شایستگی ها نیز مطرح می باشند. از سویی دیگر مجموعه این شایستگی ها ریشه در بنیان های فرهنگی دارند که می تواند تاثیرات مثبتی در ایجاد و توسعه برند شخصی داشته باشد. در زمینه فرهنگ موضوعاتی نظیر ارزش ها، باورها، انگیزش ، سبک زندگی ، ویژگی های شخصیتی ورویه های اثرگذاری و تاثیرپذیری دربرند شخصی شما مهم هستند.

فرهنگ در برگیرنده مفهومی اخلاقی است که برای هر گروه مرز بین درست و غلط و یا خوب و بد را تعیین می کند و به طور کلی فرهنگ بر نحوه تفکر و رفتار فرد اثرمی گذارد. اگر بپذیریم که رفتار انسان را نمی توان از نهادها و سازمان جدا کرد در این صورت باید پذیرفت که مولفه های اجتماعی نیز بر ویژگی های شخصی تاثیرگذارند. از سوی دیگر بدون مهارت های تخصصی افراد نمی توانند برند شخصی سطح بالایی داشته باشند. به عبارت دیگر دارا بودن دانش و مهارت تخصصی در حرفه شخصی از الزامات برند شخصی می باشد. میزان دسترسی به مهارت های فوق وجه تمایز افراد را تعیین می کند. از سوی دیگر تقویت پیوند میان شایستگی ها ( کسب دانش ، مهارت و نگرش) و کسب توانمندی های سطح بالا منجر به بهبود و افزایش قدرت فردی تحت عنوان برند شخصی گردد.

مفهوم دانش از دو جزء دانش عمومی و دانش تخصصی تشکیل شده بطوری که افراد صاحب برند توانایی و شایستگی در ایجاد رشد و توسعه دانش فردی ، توانایی کسب مهارت فنی و تکنیکی ، چشم انداز و برنامه ای بلندمدت داشته و توانایی یافتن منابع مورد نیاز برای رسیدن به اهداف استراتژیک را دارا می باشند.

داشتن نگرش های فردی و اجتماعی موجب می شود افراد صاحب برند ، روحیات تواضع و فروتنی ، روحیه تمرکز بر انجام کار و روحیه خیرخواهی را دارا باشند که به ایجاد نگرش مثبت و شایستگی های فردی از برند شخصی کمک می کند. متغیر مهارت نیز شامل متغیر مهارت های سخت افزاری و نرم افزاری می باشد. توانایی استفاده از طیف متنوعی از منابع اطلاعاتی برای برطرف کردن در یک نیازکاری، توانایی کار با اینترنت و ابزارهای رایانه ای ، فعالیت در شبکه های اجتماعی از قبیل انجمن ها و استفاده از رسانه ها برای ارتباط با مشتریان و مخاطبان از جمله این شاخص های شایستگی های فردی حاصل از برند شخصی می باشد.

در ادامه مجموعه مولفه های موثر بر پرسونال برند و شاخص های آنها را در جدول می بینیم:

متغیر بعد شاخص
فرهنگی ارزش ها و باورها خودآگاهی ( مدیریت بر خود) ، پایبندی به اخلاق حرفه ای
الگوهای انگیزشی انگیزه درونی ( شخصی) ، متمایز بودن ، تلاش برای موفقیت
سبک زندگی مثبت اندیشی ، نظم و انظباط ، پیشگامی
تحمل ابهام تحمل پیچیدگی ، مسئولیت پذیری ، ریسک پذیری
اجتماعی جمعیت شناختی سن بلوغ عقلی ، تجربه کاری ، میزان تحصیلات
سطوح خانوادگی اصالت خانوادگی ، خوشنامی ، تاثیرپذیری از دوستان و اقوام
هنجارهای اجتماعی قانون مداری ، مشارکت اجتماعی، میزان کسب اعتماد عمومی
تخصصی منابع قدرت قدرت مالی ، قدرت شخصی (کاریزما) ، قدرت اطلاعات
توانمندسازی مبتنی بر یادگیری خودیادگیرندگی ، تصمیم گیری ، خلاقیت،
الگوی ارتباطی شبکه گرایی ، مهارت بین فردی ، کارتیمی
دانش دانش عمومی رشد و توسعه فردی ، مدیریت و برنامه ریزی شخصی
دانش تخصصی داشتن چشم انداز شخصی ، هوش تجاری، هوش مالی ، توسعه روابط بازاریابی
نگرش نگرش فردی خوش بینی ، تواضع و فروتنی
نگرش اجتماعی خیرخواهی ، انعطاف پذیری
مهارت مهارت سخت افزاری سواد اطلاعاتی ، دانش کامپیوتر(ICDL) ، تکنولوژی ارتباطی و اطلاعاتی
مهارت نرم افزاری توانایی کار با شبکه های اجتماعی ، کانال های تبلیغاتی

 

پرسونال برندینگ در شبکه های اجتماعی :

برای ساخت برند شخصی باید به صورت گام به گام قدم برداشت. برای این کار ضمن ساختن و توسعه مهارت های فردی باید توان شخصی خود را در بکارگیری تکنولوژی های ارتباطی از جمله شبکه های اجتماعی توسعه داد. به طوریکه با ایجاد یک ارتباط قدرتمند در شبکه های ارتباطی از طریق رسانه ها و اینترنت بتوان در توسعه برند شخصی به صورت حرفه ای وارد شد.

نقش عکس های شما در پرسونال برندینگ تان در شبکه های اجتماعی :

همانطور که می دانید لینکدین به عنوان شبکه اجتماعی حرفه ای مشاغل مختلف در کشور فعال است و جالب است بدانید پژوهش هایی که درباره برندسازی شخصی در این شبکه اجتماعی انجام شده نشان داده که جزئیات اکانت شما مثل نوع عکستان در برداشت دیگران از شما بسیار موثر است و چون بخش زیادی از برندسازی شخصی متکی بر پنداشت دیگران درباره شماست دقت کنید که به این ریزه کاری ها توجه کنید. این پژوهش ها ثابت کردند در عکس های به اشتراک گذاشته شده و استفاده شده به عنوان پروفایل لینکدین عوامل به ظاهر کم اهمیتی مثل رنگ ، حالت بدن ، داشتن لباس رسمی ، استفاده از عینک ، مدل مو و لباس و داشتن لبخند تاثیر بسیاری بر روی عرضه شخصی فرد و اینکه این فرد چقدر از نظر دیگران با توجه به این عوامل ، فردی حرفه ای و کاری است دارد و به نوعی برند شخصی شما را تحت تاثیر قرار می دهد.

حالا که صحبت از پژوهش های پیرامون عکس های به اشتراک گذاشته شد اجازه بدهید از عکسهایتان در اینستاگرام ، این محبوب ترین شبکه اجتماعی ایران هم بگوییم.

پرسونال برندینگ-کتاب پرسنال برندینگ--اصول پرسونال برندینگ

سال 2017 Liu Rendan , Suh Ayoung پژوهشی انجام دادند با عنوان برند شخصی در شبکه های اجتماعی و تلاش کردند مدلها و فعالان عرصه مد در اینستاگرام را بررسی کنند نتیجه این پژوهش جالب توجه است. آنها نتیجه گرفتند که : تم عکس ، زاویه عکس و اینکه عکس سلفی باشد یا توسط فرد دیگری گرفته شود و حالت ایستادن یا نشستن فرد تاثیر بسیاری در میزان دیده شدن عکس فرد و بالا رفتن تعداد بازنشرها و لایک ها دارد. همچنین استفاده کردن از رنگ های مختلف درافزایش دیده شدن و بازنشر پست کمک بسیار زیادی می کند.

اگر شما به ساخت برند شخصی خود فکر می کنید یکی از مهم ترین ابزارهایتان بی شک شبکه های اجتماعی است. برای مطرح کردن خودتان به دیده شدن از طریق تولید محتوا نیاز دارید پس این نکات را حتما یادداشت کنید و در طول هفته حتما حتما در فعالیت های خود در شبکه های اجتماعی اعمال کنید.

هنسی Hennessy در کتاب خود ، آگاهی از برند در شبکه های اجتماعی را با نرخ مشارکت می سنجد و آن را اینگونه نشان می دهد :

نرخ مشارکت      =  (لایک و کامنت)  ÷  (تعداد دنبال کنندگان یا همان فالورها)

شبکه های اجتماعی ابزاری است برای اینکه بتوانید خود را به عنوان یک برند در هر لحظه به افراد بی شماری بشناسانید ، در واقع همان آگاهی از برندتان را برای دیگران انجام دهید.

 

چند نکته برای ایجاد ” آگاهی از برند” از طریق شبکه های اجتماعی:

  • برای قدم اول محتوای آموزشی تولید کنید :

این نوع محتوا بیشترین تاثیر را بر میزان لایک و کامنت دارد و تعامل افراد با پیج شما را بالا می برد. روزهای آخر هفته زمان مناسبی برای انتشار محتواهای آموزشی هستند.

  • قدم دوم اینکه محتوای شخصی تولید کنید:

منظور سرگرمی ها و مهارتها و تفریحات شخصی خودتان است در واقع به طور کلی از سبک زندگی خودتان.این نوع محتوا از نظر احساسی مخاطب را درگیر می کند.

  • پست ها و استوری های مناسبتی را دریابید:

مناسبت های ملی و مذهبی موضوع مناسبی برای تولید محتوا هستند. معمولا مخاطبان با این نوع محتوا تعامل می کنند چرا که احساسات فالورها را درگیر می کند.

  • نظرسنجی کنید :

نظرسنجی ها برای افراد جذابند و معمولا در آن شرکت می کنند.

  • تبلیغ مستقیم نکن:

پست ها و محتواهایی که زمینه تبلیغاتی دارند بر روی میزان لایک و کامنت اثر منفی دارند.

  • افراد را تگ کن :

تگ کردن افراد باعث افزایش بازدید محتوای شما می شود پس آگاهی از پرسونال برند شما را افزایش می دهد.

 

پیشنهاد کارابیــــــز

نقطه سرخط با امیر بادامی

نقطه سرخط با امیر بادامی

تو مجموعه ویدئوهای نقطه سر خط، ما مصاحبه‌های جذاب از کارآفرین‌ها و بنیان‌گذاران استارتاپ‌ها براتون آماده کردیم….

اینفوگرافی تدریس

مسیر شغلی رشته تدریس کمک مربی مربی معلم استاد مدیر روشهای ورود به حرفه تدریس از چند…

اصطلاحات مارکتینگ- واژه نامه بازاریابی

اصطلاحات مارکتینگ رایج (50 واژه مهم بازاریابی)

در این مقاله 50 اصطلاح مارکتینگ رایج رو کنار هم آوردیم تا شما علاقه مندان به بازاریابی(مارکتینگ)…