فریلنسری یکی از حیطه های کاری جذاب این روزهاست. تاثیر افرادی که به صورت مستقل کار می کنند در چند دهه آینده به وضوح در اقتصاد دیده خواهد شد.فناوری، کار کردن از خانه را آسان تر کرده است و انقلاب دورکاری نشان می دهد که شرکت ها فهمیده اند بهترین کار استفاده از با استعدادترین افراد بدون توجه به فاصله های فیزیکی است.
در این مقاله درباره برنامه ریزی برای فریلنسر موفق بودن، افکار سمی که برای موفقیت در فریلنسری باید از آنها اجتناب کنید انواع خدماتی که فریلنسرها می توانند ارائه کنند ، معرفی وب سایت های فریلنسری و… صحبت می کنیم.
فریلنسر کیست و فریلنسری چیست؟
یکی از مواهب همه گیری کرونا بعد از مضرات جبران نشدنی که داشت ، این بود که دورکاری و فریلنسری در مرکز توجه قرار گرفتند.
البته دقت کنید که دورکاری مساوی و کاملا هم معنی با فریلنسری نیست این دو مفهوم با هم اشتراکاتی دارند. کسی که دورکاری انجام می دهد ممکن است در استخدام یک اداره یا شرکت باشد و تنها برای آن شرکت کار کند مثل معلمی که فقط برای آموزش و پرورش کار می کند اما در تعطیلی های زمستان به صورت دورکاری از طریق سوشال مدیا و آموزش الکترونیکی آموزش های خود را ادامه می دهد.
یا کارمندی که تنها برای یک شرکت کار می کند اما بخشی از وظایف خود را به صورت حضوری در شرکت انجام می دهد و برخی وظایف دیگر را می تواند از منزل به صورت دورکاری پیگیری کند. اما فریلنسری یعنی فرد برای سفارش دهندگان و کارفرماهای مختلف ور در منزل کار می کند اما در استخدام یک شرکت نیست. مثل کسی که کار طراحی سایت انجام می دهد در طول سال از افراد و شرکت های مختلف سفارش می گیرد.
خودش کارفرمای خودش است، در مورد حجم کاری و ساعت کاری خود، خودش مستقل تصمیم گیری می کند البته این همه زندگی شغلی یک فریلنسر نیست. دقت کنید که فریلنسری نیز مانند دیگر سبک های شغلی مثبت ها و منفی ها یا مزایا و معایب خود را دارد. مثلا کسی که فریلنسر است بیمه هیچ سازمانی نیست پس بازنشستگی ندارید و باید تا فرصت هست به این نکته فکر کنید و امروز به فکر فردای خود باشید.
اگر به کار به صورت فریلنسری علاقه مندید می توانید این نکته منفی را حل کنید و خودتان را بیمه کنید. در حال حاضر طرح های مختلف بیمه توسط بیمه تامین اجتماعی و سایر بیمه های خصوصی ارائه می شوند از جمله بیمه خوداشتغالی، بیمه زنان خانه دار( که برای همه خانم های مجرد و متاهل ارائه می شود) و … .
چه زمانی میتوانیم فریلنسر شدن را شروع کنم؟
اگر به کار فریلنسری علاقه مند شده اید اما هنوز از اینکه به تنهایی به درآمد لازم برسید تردید دارید نباید بی گدار به آب بزنید. یک استراتژی هوشمندانه این است که قبل از ترک شغل فعلی خود آن را به عنوان شغل دوم انجام دهید.
اگر یک مدت به این صورت کار کردید مشتریانی پیدا کردید و از درآمد خود راضی بودید می توانید بعد از مدتی از کار قبلی خود استعفا دهید، اما قبل از آن درباره مهارت و توانمندی های خود مطمئن شوید، اینکه چقدر برای خدماتی که می توانید ارائه دهید دربازار کار فریلنسرها تقاضا وجود دارد؟ و مواردی از این دست.
فریلنسر عزیز از این موارد اجتناب کن!!!
-
زیادی ارزون نباش:
اگر در ابتدای مسیر فریلنسری هستید و می خواهید مشتریانی برای خود دست و پا کنید معمولا یکی از دم دستی ترین استراتژی ها این است که با قیمت پایین شروع کنید تا بتوانید چند سفارش اول را بگیرید و انجام دهید و رزومه ای برای خودتان جور کنید. اما قرار نیست همیشه با قیمت پایین کار کنید. قیمت پایین شما برخی کارفرمایان را می ترساند.
ممکن است آنها با خودشان فکر کنند کسی که قیمت پایین ارائه می دهد حتما کار را به خوبی انجام نمی دهد ، خوش قول نیست یا از جایی کپی می کند. پس برای توانایی که از آن درآمد کسب می کنی و وقت و انرژی خودت ارزش قائل باشد. اولین کسی که باید تو را دریابد خودت هستی. پس قیمت گذاری معقولی را برای خدماتت در نظر بگیر.
-
به میز کارت نچسب:
کار با کامپیوتر و نشستن مداوم پشت میز ممکن است روی سلامت چشم ها، گردن وستون فقرات شما تاثیرمنفی بگذارد اگر مراقب آن نباشید. پس حتما زمانی را به پیاده روی و ورزش اختصاص دهید. ورزش های مخصوص افرادی که با کامپیوتر کار می کنند را در نت جستجو کرده و به انجام آن پایبند باشید.
-
شبکه ارتباطی خود را از دست نده:
کار کردن به صورت حضوری این حسن را دارد که شما به شبکه ای از افراد تعلق دارید، در شرکت یا بیرون از آن به مناسبت های مختلف مثل روز کارمند، شب یلدا، عید نوروز و… ایونت هایی توسط شرکت ها و ادارات برگزار می شود که هم ارتباط بین کارمندان را تسهیل می کند هم در روحیه افراد تاثیر به سزایی دارد. شما در خانه و به تنهایی کار می کنید خودتان باید این خلا را پر کنید.
قرار نیست کار کردن در خانه به معنی انزوا برای شما باشد. نوشداروی حیاتی معاشرت را فراموش نکنید.
26 حوزه کاری جذاب برای فریلنسرها:
طیف وسیعی از فعالیت ها اکنون به صورت فریلنسری انجام می شود که برخی از آنها آشناتر هستند و حتما به آن برخورد کرده اید مثل خدمات تایپ و ترجمه ، طراحی گرافیکی پوستر، کارت ویزیت ، ویرایش کتاب و … در ادامه لیستی از خدماتی که می توانید به صورت فریلنسری انجام دهید را برایتان فهرست کرده ام:
- نوشتن طرح کسب و کار و مطالعه امکان سنجی
- تولید محتوا برای وب سایت ها و شبکه های اجتماعی
- ادمین بودن
- طراحی لوگو
- طراحی کارت ویزیت
- طراحی پوستر و اینفوگرافیک ها
- ترجمه به زبان های مختلف
- نوشتن مقالات علمی
- طراحی سایت
- برنامه نویسی
- بازاریابی شبکه های اجتماعی
- دستیار مجازی
- طراحی و ساخت اپلیکیشن
- موشن گرافیک
- تدوین ویدئو ، ساخت کلیپ از عکس ها و متن ها
- ساخت پاورپوینت
- ویرایش ادبی و علمی کتاب
- تجزیه و تحلیل آماری ویژه مقالات مثل spss و …
- نقشه کشی
- طراحی وتولید تیزر تبلیغاتی
- نوشتن سناریو تبلیغاتی
- نوشتن شعر و داستان
- تدریس دروس مختلف درسی و غیردرسی
- خدمات سئو
- خدمات گویندگی ، نریشن و پادکست و کتاب صوتی
- خدمات مشاوره کسب و کار ، مشاوره سرمایه گذاری
- خدمات کوچینگ
چطور در مسیر فریلنسری خود هدفگذاری کرده و آن را بدست آوریم؟
به عملکرد سال گذشته خود نگاه کنید که چند کارفرما داشتید، چقدر درآمد داشتید؟ اگر شش ماه یا زمان کمتری است که وارد دنیای فریلنسری شده اید ، ماه اخیر را در نظر بگیرید جدولی به صورت زیر تهیه کنید و اطلاعات خواسته شده را کامل کنید. این اطلاعات چه کمکی می کنند؟
کمک می کنند بدانیم کجای کار هستیم تا برای بدست آوردن درآمد بیشتر از طریق کار فریلنسری هدفگذاری کنیم. مهم است که بدانید این درآمد فعلی حاصل کار چند ساعت در روز و هفته است و برای زدن رکورد خود به چند ساعت کار در روز و هفته نیاز دارید. درست است که فریلنسری یعنی زمان کاری شما انعطاف پذیر است و برای خودتان کار می کنید اما قطعا و حتما به معنای هرج و مرج و بی نظمی در امور شغلی و مالی شما نیست.
نقطه آغاز برنامه ریزی و هدفگذاری شما:
1- سال گذشته چه مقدار پول از کسب و کار فریلنسری تان به دست آوردید؟ ………………………………………………………………………………… 2- متوسط درآمد ماهانه تان چقدر است؟ …………………………………………………………………………. 3- در صورت داشتن پیشرفت معنی دار، هدف درآمدی تان برای ماه آینده چیست؟ …………………………………………………………………………… 4- در حال حاضر چند کارفرما دارید؟ …………………………………………………………………………… 5- چند ساعت در هفته کار می کنید؟ …………………………………………………………………………… 6- به طور متوسطه از هر کارفرما چه مقدار درآمد دارید؟ ………………………………………………………………………….. 7- هزینه ای که برای هر ساعت کار دریافت می کنید چقدر است؟ ………………………………………………………………………….. |
در ادامه کار هدفگذاری و برنامه ریزی برای دستیابی به آن اهداف این موارد را مدنظر داشته باشید:
-
اهداف واقع بینانه مالی برای کسب و کار فریلنسری خود تعیین کنید:
حواستان باشد هدفگذاری برای درآمد ماهانه تان باید طوری باشد که هدف مورد نظر نه غیرقابل دسترس باشد و به شما فشار روانی وارد کند و نه آنقدر عدد پایینی باشد که به شما انگیزه تلاش بیشتر ندهد.
چند ماه روی بدست آوردن هدف مالی که برای خود تعیین کردید تمرکز کنید بعد از چند ماه می توانید آن را مقداری بالاتر ببرید و چند ماه روی آن تمرکز کنید و بدستش آورید ، سپس هدف درآمدی بیشتری برای خود تعیین کنید. جالب است بدانید در اکثر مواقع رشد دادن درآمد در دنیای فریلنسری از چیزی که ما فکر می کنیم راحت تر است به شرط اینکه استراتژی و برنامه ریزی داشته باشید و به آن پایبند باشید.
-
دستیابی به اهدافی که برای خود تعیین می کنید
اعم از اهداف درآمدی، تعداد ونوع کارفرماهایی که با آنها کار می کنید، تعداد ساعت کار در هفته، گسترش حیطه هایی که در آنها خدمات ارائه می دهید و مواردی از این دست همگی یک نکته طلایی دارند و آن رسیدن تدریجی و ثبات قدم است، پس برای یک فریلنسر ماهر و موفق بودن صبور باشید.
کارفرمایان را ارزیابی کنید:
برخی فریلنسرها به محض اینکه یک کارفرما پیشنهاد قیمت آنها را می پذیرد، از بدست آوردن یک کارفرمای جدید دیگر هیجان زده و خوشحال می شوند. اما باید بدانید که شما می توانید کارفرمایانی که تاکنون با آنها کار کرده اید را ارزیابی کنید.
برخی کارفرمایان به دلایل مختلف از جمله داشتن حجم کاری نامعقول، نداشتن ارتباط محترمانه با فریلنسر، داشتن انتظارات زیاده از حد و … مثل یک هم تیمی بد می توانند شما را در کارتان فرسوده و ناامید کنند پس درباره کارفرمایانی که تاکنون با آنها کار کرده اید به این سوالات پاسخ دهید. آنگاه خودتان متوجه می شوید که کار کردن برای برخی کارفرمایان بیش از حد از شما انرژی گرفته است و لازم است از این به بعد کارفرمایان خود را غربال کنید:
- آیا کسی هست که با دستمزدی بسیار کم، کار بسیار زیادی از من بخواهد؟
- آیا کسی هست که پروژه اش به قدری بزرگ باشد که به من احساس فشار و آشفتگی بدهد؟
- آیا در لیست کارفرمایانم کسی هست که با فکر کردن به نام او عصبی شوم؟
- آیا کسی هست که حق الزحمه را به موقع پرداخت نکند ، برای موفقیت در پروژه درست راهنمایی ام نکند یا بیش از حد درخواست ویرایش بدهد؟
- آیا در میان کارفرمایانم کسی هست که پروژه های کوچکی به من می سپارد که ارزش وقت گذاشت ندارند؟
همینطور که به این سوالات جواب می دهید ممکن است متوجه شوید کارفرمایانی دارید که کار کردن با آنها را دوست ندارید، کسانی که بیش از حد عجله دارند یا پول کافی پرداخت نمی کنند. این کارفرمایان اولین کسانی هستند که باید جایگزینی برایشان پیدا کنید. اگر هنوز فهرستی از کارفرمایان ثابت ندارید این موارد را به خاطر بسپارید تا هنگام قبول کردن سفارشات جدید و در واقع انتخاب کارفرمایان جدید آنها را در نظر بگیرید.
فریلنسرهای موفق این ویژگی ها را دارند:
- مدیریت زمان
- اراده قوی
- انگیزه بالا
- تعهد و احساس مسئولیت
- انضباط کاری
- یادگیری مستمر و به روز کردن اطلاعات
سایت های فریلنسینگ ایرانی:
سایت های زیادی در حال حاضر برای فعالیت فریلنسرها وجود دارند می توانید نام آنها را در گوگل سرچ کنید ، اکانت خود را بسازید و همین امروز اولین سفارش را بگیرید.
برخی از این سایت ها قدیمی تر هستند و بیشتر شناخته شده اند اما رقبای جدید هم که به این بازار وارد شده اند روش کار آسانی برای فریلنسرها و نیز کارفرمایان تولید کرده اند که می توانید از همکاری با این سایت ها پول دربیاورید و لذت ببرید، مهارت های خود را تقویت و رزومه خود را قوی تر کنید. از جمله سایت های :
این 9 باور و رفتار سمی را کنار بگذار:
- کار کردن با مشتریانی که پول کافی نمی دهند ، وقت گیر هستند یا شما را فرسوده می کنند.
- قبول بیش از حد پروژه هایی که فقط یک بار اتفاق می افتند و پتانسیلی برای تبدیل شدن به رابطه های طولانی مدت با مشتری های همیشگی ندارند.
- بازاریابی محدود و فعالیت با یک یا نهایتا دو مشتری کلیدی که از دست دادن آنها می تواند بر کسب و کار شما تاثیر بگذارد.
- کار کردن با ده تا دوازده مشتری همزمان در بازارهای گوشه ای یا پروژه های متفاوت که باعث می شود احساس کنید بسیار از این شاخه به آن شاخه می پرید.
- کار کردن با کارفرمایانی که تمام وقت شما را به خود اختصاص داده ، این کار باعث می شود در مقابل زمان، درآمد بیشتری را از دست بدهید( همه تخم مرغ ها را در یک سبد قرار ندهید.)
- داشتن این تصور که چون تا به حال خودتان همه کارهای کسب و کارتان را انجام داده اید دیگر نمی توانید دست از کنترل هیچ قسمتی از کسب و کارتان بکشید و کار را حتی به عهده یک دستیار مجازی لایق بسپارید.
- باور به اینکه اداره کسب و کارتان از عهده شما خارج است.
- عدم خودباوری و شناخت تخصص خود که منجر به این می شود که با همان دستمزدی که در زمان شروع کار برای خدمات در نظر گرفته بودید ، به ارائه خدمات فریلنسری ادامه دهید. قاعدتا با کسب تجربه بیشتر و ارتقای تخصص ، میزان دستمزد نیز می بایست بالاتر برود.
- قبول پروژه هایی که مورد علاقه تان نیستند یا فراتر از سطح تخصص تان هستند به دلیل نیاز به پول.
24 ساعت شبانه روز به کارت فکر نکن:
وقتی کارمند جایی هستید ساعت کاری که تمام می شود و به منزل برمی گردید معمولا به کار فکر نمی کنید اما وقتی برای خودتان کار می کنید و دفتر کارتان هر نقطه از خانه است که لب تابتان در آنجا قرار دارد پس دائما به کارتان فکر می کنید این یک اشتباه مهلک است که می تواند فرسودگی شغلی خاموش را برای شما به دنبال داشته باشد.
ذهنتان خسته می شود و فرصت های خلاقیتی که می تواند داشته باشد را از دست می دهد و اینها یعنی از دست دادن زمان با کیفیت برای زندگی تان ، درآمدی که بالقوه می توانید داشته باشید و … . پس بسیار مهم است که زمان و محل کار خود را در منزل مشخص کنید.
اگر وقتی خرید می کنید روی فیش ایده هایی که به ذهنتان می رسد را می نویسید یا در حال تماشای سریال دارید به این فکر می کنید که به جز طراحی گرافیک چه کار دیگری را هم به خدمات فریلنسری خود اضافه کنم این یعنی متاسفانه شما حد و مرز زمانی و مکانی کار خود را مشخص نکرده اید یا آن را رعایت نمی کنید و در حال آسیب زدن به خود هستید بدون اینکه به آن آگاه باشید.
حواستان باشد انعطاف پذیری تایم کاری به این معنی نیست که کیفیت زندگی و تمرکز شما پایین بیاید. قطعا قادر به مدیریت ذهن و زمان خود هستید و باید زمام آن را به دست بگیرید.
پس یک هفته حواستان را جمع کنید و کارهایی که برای شغل تان انجام می دهید بعلاوه زمانی که به آن اختصاص می دهید را یادداشت کنید.
اختصاص بیست درصد از زمانتان برای بازاریابی درباره خدماتتان کافی است. فرلنسرها بیش از کارمندان زمان بسیار بیشتری را به یادگیری مهارت های جدید مرتبط با کار خود ، مطالعه پیرامون ترند های جدید و روندهای موجود در صنعتی که در آن فعال هستند اختصاص می دهند اما قرار نیست هر روز زمانی را برای یادگیری اختصاص دهید زمانی از یک روز در هفته را به این کار اختصاص دهید.
مکان و روزها و ساعتهایی که کار می کنید را مشخص کنید و به آن پایبند باشید این با سلامتی، تمرکز و کیفیت کار شما مرتبط است پس آن را جدی بگیرید و به انجامش متعهد باشید.
وقتی یک هفته فعالیت های کاری خود و زمانی که به هر یک اختصاص می دهید را رصد کردید حالا به این سوالات پاسخ دهید:
- آیا رصد زمان های صرف شده، عادات یا فعالیت های بی فایده ای را نشان می دهد که مانع از پیشرفت کسب و کارم خواهد شد؟
- آیا زمانم را صرف کاری می کنم که ارتباطی با تخصصم ندارد و بهتر است آن را به دستیار مجازی یا کسی دیگر بسپارم؟
- آیا کاری هست که میزان زمانی که برایش می گذارم زیادی از حد است؟
-
خدماتی که می توانید به صورت فریلنسری ارائه دهید:
-
- دستیار مجازی
- طراحی و ساخت اپلیکیشن
- موشن گرافیک
- تدوین ویدئو ، ساخت کلیپ از عکس ها و متن ها
- ساخت پاورپوینت
- ویرایش ادبی و علمی کتاب
- تجزیه و تحلیل آماری ویژه مقالات مثل spss و …
ویژگی های فریلنسرهای موفق:
- انگیزه بالا
- تعهد و احساس مسئولیت
- انضباط کاری
- یادگیری مستمر و به روز کردن اطلاعات
4 اشتباه رایج فریلنسر ها:
- داشتن این تصور که چون تا به حال خودتان همه کارهای کسب و کارتان را انجام داده اید دیگر نمی توانید دست از کنترل هیچ قسمتی از کسب و کارتان بکشید و کار را حتی به عهده یک دستیار مجازی لایق بسپارید.
- عدم خودباوری و شناخت تخصص خود که منجر به این می شود که با همان دستمزدی که در زمان شروع کار برای خدمات در نظر گرفته بودید ، به ارائه خدمات فریلنسری ادامه دهید. قاعدتا با کسب تجربه بیشتر و ارتقای تخصص ، میزان دستمزد نیز می بایست بالاتر برود.
- قبول پروژه هایی که مورد علاقه تان نیستند یا فراتر از سطح تخصص تان هستند به دلیل نیاز به پول.
- کار با کامپیوتر و نشستن مداوم پشت میز ممکن است روی سلامت چشم ها، گردن وستون فقرات شما تاثیرمنفی بگذارد اگر مراقب آن نباشید. پس ورزش های مخصوص افرادی که با کامپیوتر کار می کنند را در نت جستجو کرده و به انجام آن پایبند باشید.
جمع بندی:
- دورکاری مساوی و کاملا هم معنی با فریلنسری نیست این دو مفهوم با هم اشتراکاتی دارند.
- اگر به کار فریلنسری علاقه مند شده اید اما هنوز از اینکه به تنهایی به درآمد لازم برسید تردید دارید نباید بی گدار به آب بزنید. یک استراتژی هوشمندانه این است که قبل از ترک شغل فعلی خود آن را به عنوان شغل دوم انجام دهید.
- قیمت پایین شما برخی کارفرمایان را می ترساند. ممکن است آنها با خودشان فکر کنند کسی که قیمت پایین ارائه می دهد حتما کار را به خوبی انجام نمی دهد.