ورود | ثبت نام

کارابیز

تولید محتوای متنی چیست؟+0 تا 100 تولید محتوای متنی

زمان مطالعه: 16 دقیقه
تولید محتوای متنی

می‌دونستی فقط با 600/000 تومان می‌تونی به یک مهارت کاربردی مسلط بشی؟

تولید محتوا از اثرگذارترین و البته کم هزینه ترین روش های جذب مشتری است. هدف بازاریابی محتوا، جلب اعتماد مشتریان از طریق تولید محتوای هدفمند است و در این راستا محتوایی موفق است که با توجه به نیاز مخاطب تهیه شود.

محتوا یک فاکتور مهم برای تصمیم گیری مشتریان بالقوه است.

یکی از قوانین کلیدی برای تولید محتوا پاسخ به سوالات است. می توانید به جای شیوه های قدیمی تبلیغات (مانند تلوزیون، پرداخت به ازای کلیک یا تبلیغات محیطی که بسیار هم پرهزینه هستند) از طریق مطالب پرمعنا یا ویدئو به نتایج چشمگیری برسید.

از خودتان سوال کنید آیا خواننده از خواندن مطلب راضی خواهد بود؟ با خواندن محتوای شما به چه چیزی می رسد؟ محتوای شما به مخاطب شما چه چیزی ارائه می دهد؟ با پاسخ به این سوالات شما روی نقطه حساس مشتری دست می گذارید و به راحتی اعتماد او را جلب می کنید. اینترنت جایی است که مردم به دنبال جواب سوالات خود می گردند و چه بهتر که از این فرصت استفاده کنید.

در این مقاله درباره ویژگی های یک محتوای عالی، چگونه یک محتوا نویس موفق باشیم، گام های نوشتن محتوا، منابع تولید محتوای متنی و … صحبت می کنیم.

محتوا “پادشاه” است:

بیل گیتس در سال 1996 این جمله را برای اولین بار به اشتراک گذاشت و بعد از آن افراد سرشناس زیادی در حوزه های مختلف آن را تکرار کردند اما در این بین افراد کمی بودند که تا آن زمان به اهمیت این جمله پی برده و آن را فهمیدند.

بسیاری از برندها و کسب و کارهای معتبر دنیا از طریق تولید محتوای متنوع، با مشتریان و مخاطبان خود ارتباط برقرار می کنند و از همین راه توانستند جایگاه خود را تقویت یا حفظ کنند.

منابع تولید محتوای متنی

 

در حال حاضر، تمامی کسب و کارها به دنبال بازاریابی اینترنتی خود از طریق طراحی سایت هستند اما باید همواره این را هم به یاد داشته باشیم که صرفا داشتن یک وب سایت، نمی تواند به تنهایی به موفقیت کسب و کارها کمک کند.

شاید شما جزء آن گروه از افرادی هستید که کسب و کار کوچکی دارید و در حال حاضر امکان استخدام نیرو برای تولید محتوا و هزینه کردن در این زمینه را ندارید اما باید به شما بگویم منابع خوبی برای تهیه محتوا وجود دارد که این منابع ارزشمند به شما کمک زیادی خواهند کرد تا به راحتی و با صرف زمان کم، بتوانید به بهترین شکل ممکن از آنها استفاده کنید که در ادامه به آنها می پردازیم.

 

  • ایجاد طوفان فکری

بهتر است تالار گفتمان راه اندازی نمایید. می دانیم که ایجاد طوفان فکری بسیار باارزش است و تعداد زیادی کاربر را به سمت سایت و شبکه های اجتماعی شما جذب می کند. بنابراین باعث فعالیت و مشارکت کاربران در سایت شما شده و به دنبال آن باعث افزایش ترافیک سایت شما خواهد شد.

موضوعاتی که در آن مطرح می شود می تواند به شما در جهت تولید محتوای بهتر کمک کند و همچنین می توانید از کاربرانی که علم کافی در زمینه ی کسب و کار شما دارند و علاقه به فعالیت در این زمینه دارند ، در خواست تولید مقاله را مطرح کنید.

  • مصاحبه با کارشناسان و افراد با تجربه

یکی از منابع بسیار ارزشمند که بیشتر اوقات از طرف تولیدکنندگان محتوا نادیده گرفته می شود، مصاحبه با کارشناسان و افراد با تجربه است. بسیاری از مردم نظرات کارشناسان و افراد با تجربه را به راحتی می پذیرند، چرا که آنها مطالبی که می گویند را امتحان کرده اند و این راه را طی کرده اند.

شما برای تولید محتوای خود می توانید از این افراد به عنوان یک منبع ارزشمند استفاده کنید و از نظرات آنها برای تولید محتوای خود استفاده کنید. در مصاحبه ها علاوه بر متن محتوا، بخشی از آن را به صورت صوتی و تصویری ارائه نمایید تا کاربران شما به اعتبار محتوای شما پی ببرند.

  • مجلات تخصصی

امروزه در هر زمینه ای که فعالیت داشته باشید می توانید یک یا چند ماهنامه یا فصلنامه تخصصی در حیطه کاری خودتان پیدا کنید. به تجربه دیده ام که بیشتر مجلات با وسواس و دقت بسیار زیادی مقالات خود را تهیه می کنند. شما می توانید با ذکر منبع از محتوا و مقالات آنها استفاده کنید. معمولا صاحبان این مجلات فایل های شماره های قبل تر را رایگان در اختیار می گذارند.

  • کتاب های تخصصی

کتاب های تخصصی هم مثل مجلات حاصل تحقیق و تجربه ی شخص نویسنده یا تیم نویسندگان اثر است. شما می توانید بخش هایی برگزیده از این کتابها را در فرایند تولید محتوای خود استفاده کنید.

  • مطالعه ، مطالعه، مطالعه

یکی از منابع اصلی در تولید محتوا، مطالعه است. شما به عنوان یک تولیدکننده ی محتوا باید همواره مطالعه داشته باشید. مجلات، کتاب های تخصصی ، سایت های معتبر، شبکه های اجتماعی، مقالات چاپ شده و بسیاری دیگر از منابع در دسترس شما هستند که بتوانید مطالعه و تحقیق کنید.

بسیاری از محققان از جمله مارک نیمان راس، معتقدند هر چار سال یکبار باید سی درصد آموزش های خود را دوباره یاد بگیرید در واقع منظور همان به روزرسانی است.

محتوای امروزمان باید از محتوای دیروزمان بهتر باشد در این صورت می توانیم مطمئن باشیم که در حال پیشرفت رو به جلو هستیم.

منابع تولید محتوای متنی

برترین نویسندگان محتوا این ویژگی ها را دارند:

  • اهل یادگیری هستند
  • مدام اطلاعات خود را به روز می کنند
  • قدرت تجزیه و تحلیل بالایی دارند
  • زمان خود را به خوبی مدیریت می کنند
  • به کار عمیق معتقدند
  • از تغییرات جدید در صنعت خود آگاهند
  • در همکاری با تیم تولید محتوا خوب عمل می کنند (مهارت کار تیمی)

 

هفت سوال اساسی که قبل از تولید محتوا باید به آنها پاسخ دهید:

قبل از اینکه تولید محتوا را شروع کنیم نیاز به یک سری معیار داریم که بر اساس آنها پیش برویم این هفت سوال معیارهای مناسبی برای کار تولید محتوا هستند و نقشه ی راه شما را تعیین می کنند:

  • آیا تجربه های شما برای دیگران مفید است؟

شما در هر کاری که به آن مشغول هستید قطعا تجربه هایی دارید که می تواند برای مخاطبین شما جذاب باشد. به عنوان مثال چنانچه با عکاسی آشنایی دارید و به خوبی عکاسی می کنید و برای چند سال در این حرفه کار کردید، اکنون یک فرد با تجربه و با صلاحیت هستید. درست در مقابل شما افرادی هستند که به عکاسی علاقه مند هستند اما تجربه ای ندارند و شخصی هم نمی شناسند که بتوانند از تجربیات او استفاده کنند.

حالا ارزش دانسته ها و داشته های شما نمایان می شود در مورد تجربیات خود و دیدگاه هایتان بنویسید و جزئیات را به اندازه ممکن درج کنید. ممکن است شما یک نویسنده حرفه ای نباشید اما شما قادر خواهید بود تا مطالب جذاب و با ارزشی تولید کنید و تجارب خودتان را با دیگران به اشتراک بگذارید.

مهم اشتراک گذاری تجربه و دانش شماست. افراد زیادی هستند که خواهان شنیدن حرف ها و نوشته های شما هستند البته شاید در ابتدا مخاطبان کم باشند، اما به مرور زمان تعدادشان بیشتر خواهد شد.

گاهی اوقات ما نسبت به تجربیات خودمان غافل می شویم و آنها را بی ارزش می دانیم. برای یک بار هم که شده به خودتان اعتماد کنید و درباره تجربیات و داشته های خودتان با دیگران صحبت کنید حتی یک نفر ، بعد بازخورد بگیرید و اجازه بدهید شما را نقد کنند و از شما سوال بپرسند تا بدانید دیگران به دنبال چه هستند.

  • چه افرادی محتوای شما را می خوانند؟ محتوای شما برای چه کسانی اهمیت دارد؟

خیلی مهم است که مخاطب هدف را شناسایی کنید. تنها در صورت دانستن ویژگی های مخاطب هدفتان و نیازهای اوست که می توانید محتوایی تولید کنید که هم به دردش بخورد هم آن را بپسندد.

دیگران محتوای شما را دنبال می کنند برای اینکه نیاز خودشان را برآورده کنند. پس محتوای شما باید متناسب با نیاز مخاطبان هدفتان باشد. مثل هر کسب و کاری که گفتیم باید مشتریان هدف را شناخت و لزوما همه ی افراد مشتری ما نیستند و یک محصول/ خدمت در صورتی با اقبال مواجه می شود که نیاز مشتری و مخاطب هدف را برآورده کند و مطابق با نیاز او باشد، تولید محتوا نیز از این قاعده مستثنی نیست.

شبکه های اجتماعی، نشریات ، وب سایت های معتبر از جمله منابعی هستند که می توانید از آنها برای شناخت مخاطبان هدف خود و دسترسی به آنها استفاده کنید.

  • مخاطبان شما کجا هستند؟

بعد از شناخت ویژگی ها و نیاز مشتریان و مخاطبان خود به این فکرکنید که کجا به آنها دسترسی خواهید داشت. آیا خوانندگان شما کارآفرینان و مدیرانی هستند که احتمالا از شبکه های اجتماعی توییتر و لینکدین بیشتر استفاده می کنند؟ آیا برای دانشجویان می نویسید؟

باید بدانید خوانندگان شما بیشتر در کدام شبکه های اجتماعی هستند ، از سرچ گوگل بیشتر استفاده می کنند یا نشریات تخصصی می خوانند؟ باید محتوای خود را در جایی ارائه دهید که می دانید مخاطبان شما آنجا هستند، در غیر اینصورت محتوای شما مثل یک نامه ی بدون آدرس به دست مخاطب مورد نظر نخواهد رسید.

  • آیا دیگران زمان کافی برای خواندن محتوای شما دارند؟

درست است که درج محتوا با جزئیات بسیار اهمیت دارد، اما هستند افرادی که نیاز به توضیحات طولانی ندارند. در روزگار فعلی و زندگی های امروزی مردم وقت و گاهی حوصله ی کافی ندارند پس لطفا سریع و بدون مقدمه بروید سر اصل مطلب و محتوای خود را بصورت کوتاه و البته کاربردی بیان کنید.

می توانید آنها را خلاصه کنید و تنها به ذکر نکات اصلی محتوای خود بپردازید. این خلاصه نویسی می تواند محتوای پر بازدیدی برای سایت شما باشد.امروزه افراد با بحث مدیریت زمان به خوبی آشنایی دارند و هر کس به نحوی سعی می کند با توجه به تجربیات و شرایط خود ، زمانش را مدیریت کند، پس شما باید با دانستن این موضوع، زمان مورد نیاز برای خواندن محتوایتان را مدیریت کنید.

اگر محتوایتان طولانی است اما همه مطالب آن مهم و مفید است و دوست دارید هیچ بخش آن حذف نشود و همه را به مخاطب ارائه کنید می توانید آن را در غالب چند شماره ی پی در پی منتشر کنید.

  • آیا محتوای من از دیگران بهتر است؟

برای اینکه پاسخ درستی برای این سوال پیدا کنید باید محتوای دیگران را بررسی کنید . شما به عنوان تولید کننده ی محتوا باید بدانید دیگران درباره چه چیزهایی و چه مطالبی نوشته اند، بازخورد مخاطبان چه بوده و مخاطبان به دنبال چه چیزهای دیگری هستند. البته مقصود کپی برداری از محتوای دیگران نیست. باید بازار محتوای خودتان را رصد کنید تا بدانید قدم بعدی شما چه باشد.

اگر بدانید دیگران چه می خواهند بدانند، پس محتوای شما از دیگران بهتر خواهد بود و شما از دیگر تولیدکنندگان محتوا یک گام جلوتر هستید.سعی کنید بفهمید که استراتژی دیگران در تولید محتوا چیست و چگونه مخاطبان و کاربران خود را افزایش می دهند.

چطور رضایت و حمایت آنها را جذب می کنند، چطور آنها را به داشتن تعامل و یا خرید بیشتر سوق می دهند، چطور نیاز مخاطبان را شناسایی می کنند، چطور محتوای خود را ارائه می کنند و … این ها همان برگ برنده ی رقیبان شماست که شما باید آنها را بشناسید و آنها را به شکلی بهتر و کامل تر به کار بگیرید و البته در این کار فعالیت و نوآوری داشته باشید و سعی کنید چیز بیشتری به آن بیفزایید.

  • چگونه محتوای خودمان را در ذهن مخاطب ماندگار کنیم؟

تا اینجا همه سوالات درباره محتوای خوب نوشتن بود، اما اینکه چگونه محتوای خودمان را در ذهن مخاطب ماندگار کنیم، به داشتن کمی مهارت و البته تجربه نیاز دارد.

شما باید محتوای خودتان را به گونه ای ارائه دهید که منحصر به فرد و به نام شما باشد، یا به اصطلاح امضاء شما را داشته باشد. برای این کار باید یک خصوصیت منحصربفرد یا یک پیام و نشانه ی خاص به آن اضافه کنید … به عنوان مثال:

  • برای خودتان یک شعار داشته باشید ، می توانید پایان محتوایتان آن را بنویسید.
  • می توانید در محتوای خود یک درخواست از مخاطبان داشته باشید.
  • می توانید محتوایتان را در یک روز مشخص از هفته یا ماه منتشر کنید مثلا هر چهارشنبه یا … .
  • می توانید لحن یا بیان خاصی برای خودتان داشته باشید.

برای پیدا کردن ایده ای در این زمینه باید وقت بگذارید و فکر کنید. هدف این کار ” ماندگار شدن شما در ذهن مخاطب” است. برای این کار قرار نیست اقدام عجیب و غریبی انجام دهید، بلکه یک اتفاق ساده اما مستمر می تواند شما را به این هدف برساند.

مثلا در یوتیوب فیلمی بود که یک روانشناس درباره ی توسعه فردی صحبت می کرد، موضوعی که افراد بسیاری در آن فعالیت می کنند اما او یک تفاوت در کار خود ایجاد کرده بود، همزمان با صحبت خود روی بوم نقاشی می کشید تا حرف هایش به کمک کاریکاتورهایش در ذهن مخاطب ماندگار شوند.

مثال دیگر گوگل است که در مناسبت های مختلف و متناسب با مناسبت های مهم جهانی لوگوی خود را تغییر می دهد این خلاقیت ناب کمک می کند در ذهن مخاطب به عنوان یک برند نوآور و خلاق ماندگار شود.

  • چرا باید محتوای اصیل تولید کنیم؟

اگر شما می خواهید محتوایی داشته باشید که با استفاده از آن بازدیدکننده ی هدف کسب و کار خود را پیدا کنید و با استفاده از این بازدیدها به کسب درآمد برسید، باید این را مدنظر داشته باشید که هیچ وقت از محتوای کپی استفاده نکنید.تولید محتوای اصیل و غیرکپی نشانه ی احترام به افراد است. آیا شما دوست دارید شخصی محتوای شما را که به سختی با روزها و شاید هفته ها تحقیق به دست آمده، به راحتی و بدون اجازه ی شما استفاده کند؟

پس زمانی که می خواهید مطلبی را کپی کنید خود را به جای تولیدکننده ی محتوا بگذارید، در ضمن مخاطب شما نیز این مطلب را متوجه می شود و اگر محتوای شما کپی باشد و آن را قبلا در جای دیگری خوانده باشد، قطعا برای بار دوم به سایت شما برنمی گردد و شما مخاطب خود را از دست خواهید داد.

در نقطه ی مقابل اگر محتوای شما اصیل باشد و آن را نتوان در سایت دیگری پیدا کرد، آن وقت مخاطب شما حس می کند سایت شما معتبر و اصیل است و برای خواندن مطالب شما و استفاده از سایت شما زمان خواهد گذاشت و حتی سایت یا شبکه های اجتماعی شما را به دیگران نیز معرفی خواهد کرد.

پس لطفا حتما برای تولید محتوای خوب زمان اختصاص دهید، اگر به این کارعادت کنید و آن را در برنامه کاری خود قرار دهید به زودی در این کار مهارت پیدا خواهید کرد و هر بار این کار برای شما آسان تر و لذتبخش تر خواهد شد و اثرات خوب آن را در رفتار مخاطبان و بازدید بالای محتوای خود خواهید دید.

تولید محتوای دسته اول بسیار با ارزش است، به نحوی که بسیاری از برندهای معتبر دنیا برای تولید محتوای خود زمان و هزینه ی بسیار صرف می کنند تا با توجه به نوع محصول/ خدمات شرکت، تولید محتوا کنند.

اگر شما محتوای خوب تولید می کنید اما شاهد آن هستید که محتوای شما توسط وبسایت های دیگر کپی می شود می توانید در سایت خودتان افزونه ی wp content copy protection را نصب کنید تا دیگر کسی نتواند محتوای شما را کپی کند. البته از این دست افزونه ها باز هم هست می توانید با یک سرچ ساده تعداد بیشتری پیدا کنید و از یکی از آنها استفاده کنید.

تولید محتوای متنی

  خلق محتوای بی نظیر با هفت گام

 

  • اول بدانید برای چه کسی می نویسید. مخاطبان هدف خود را شناسایی کنید تا نوع بیان، نوع محتوا و محل ارائه ی محتوای خود را بر اساس آن مشخص کنید.
  • در موضوعی که می خواهید تولید محتوا کنید اطلاعات خود را بالا ببرید باید به آن موضوع تسلط نسبی پیدا کنید. روند های جدید در این موضوع را سرچ کنید.
  • چند منبع معتبر برای نوشتن مطلب خود پیدا کنید.
  • تیترهای جذاب و مطابق با نیاز خوانندگان بنویسید.
  • زیرعنوان های کاربردی و مفید تهیه کنید.
  • مطلب خود را پس از نوشتن بازخوانی کنید و یک مقدمه ی مختصر برایش بنویسید که خواننده با خواندن آن متوجه تیترهای اصلی شما شود.
  • متن خود را از نظر نداشتن غلط های املایی و نگارشی چک کنید.

  عنوان ، عنوان و بازهم عنوان

 

عنوان محتوا نقش مهمی در جلب توجه مخاطب دارد. پس عنوان خود را متناسب با نیاز مخاطب و نوع محتوای خودتان انتخاب کنید. در این مورد می توانید از موتورهای جستجو استفاده کنید و ببینید مخاطبان شما چه چیزهایی را بیشتر جستجو می کنند.

عنوان هر محتوا ، استارت ارتباط برقرار کردن کاربران با شما است. این عنوان است که خواننده را جذب می کند.

عنوان هایی بسیار جذاب انتخاب کنید. خود را به جای مخاطبانتان قرار دهید، سعی کنید از عنوان های سوالی استفاده کنید و ایجاد دغدغه کنید تا برای یافتن پاسخ آن، محتوای شما را بخوانند.

” کلمات چطور، چه ، چگونه و چرا” را در ابتدای مطلب خود قرار دهید. این گونه کلمات پرسشی اغلب برای خوانندگان مفید هستند چرا که اکثر مخاطبان در موتورهای جستجو یکی از این کلمات پرسشی را به کار می گیرند.

  انتخاب موضوع برای تولید محتوا

 

انتخاب موضوع به عوامل مختلفی بستگی دارد:

  • تخصص و دانش شما نسبت به موضوع
  • مطالعه ی شما در آن موضوع ( به روز بودن)
  • شناخت سوالات و نیازهای مخاطبان
  • شناخت چالش ها و مشکلات
  • میزان جستجوی مخاطبان نسبت به آن موضوع

لازم است قبل از اینکه محتوای جدید خود را مشخص کنید، عوامل بالا را به دقت بررسی کنید. اینها به شما وسعت دید بیشتری می دهد، مانند یک شطرنج باز از بالا به صفحه نگاه کنید و همه چیز را بررسی کنید.

دقت در موضوع شامل تخصصی نگاه کردن به موضوع هم می شود. اینکه شما در موضوع غرق شوید و به صورت تخصصی به آن نگاه کنید(همه چیز را عمقی بررسی کنید.)

درباره ی موضوع خودتان تحقیق کنید و از نظر کارشناسان استفاده کنید. فهرستی از سوالات مخاطبان و کاربران تهیه کنید و برای آنها جواب مشخص پیدا کنید.

از مقدمه چینی طولانی پرهیز کنید، وقت خود و مخاطب را تلف نکنید و زود سر اصل مطلب بروید. روی موضوع خودتان متمرکز شوید و از این شاخه به آن شاخه نپرید و ذهن مخاطب را به هم نریزید. در موضوع بحث خود به دغدغه ها و سوالات کاربران خود بپردازید و اگر مطلبی را نمی دانید درباره ی آن تحقیق کنید و اطلاعات و دانش خود را کامل تر کنید.

ویژگی های محتوای خوب

 

ویژگی های محتوای خوب

 

  • تعامل برانگیز بودن

یک محتوای مناسب و خوب دارای شکلی تعاملی است و مخاطب نه تنها به پیگیری و مطالعه ی مطلب و به اصطلاح کلیک روی متن ترغیب می شود بلکه تشویق می گردد متن را تا انتها دنبال کند و در بحث مشارکت نموده و اظهار نظر کند.

حتی اظهار موافقت و مخالفت کردن نسبت به یک نوشته به معنای این است که متن مورد توجه مخاطب قرار گرفته است. گاهی اوقات انتقادات علاوه بر اینکه به مفهوم توجه مخاطب است، بلکه نویسنده و گروه برنامه ریزان را در جهت تولید محتوای مفیدتر و کاربردی تر هدایت می کند.

پیدا کردن موضوعی که مورد توجه مخاطبان باشد باعث ” تعاملی برانگیزی” آن محتوا می شود، پس همیشه نسبت به موضوعات مورد توجه مخاطبان خود حساس باشید و با ذهنی پرسشگر به دنبال پاسخ های مناسب باشید.

تعامل برانگیز بودن محتوا وابسته به میزان جلب توجه محتواست. به این معنی که محتوای شما ابتدا باید توجه مخاطب را جلب کند تا منتج به رفتار تعاملی مخاطب شود. این توجه برانگیزی به عواملی مانند قالب محتوا، کیفیت محتوا، عناصر گرافیکی محتوا، عنوان محتوا و … بستگی دارد.

  • داشتن جذابیت

مهم ترین ویژگی یک محتوای خوب جاذبه ی آن است که خواننده را ترغیب به مطالعه، مشاهده و تعامل کرده و مخاطب پس از مطالعه ی متن، احساس رضایتمندی نموده و تصور می کند چیزی به دانش و مهارت های او افزوده شده است. تعداد بازدیدهای هر محتوا نشانه ی میزان جذابیت آن است.

شما به عنوان تولیدکننده ی محتوا باید عناصری که باعث این جذابیت ها می شود را به محتوای خود اضافه کنید. گیرایی و جذابیت از هر طریقی ممکن است مثلا برای ایجاد جذابیت در یک مقاله می توانید از عکس های بیشتری استفاده کنید بهره گیری از این عکس ها باعث جذابیت و البته درک بیشتر مفهوم می شود.

  • داشتن تیم متخصص

یک محتوای مناسب توسط تیمی متخصص، آگاه و متبحر تولید می شود. گاهی همین مشاورین متخصص تولید محتوا هستند که به متن اعتبار می دهند.وقتی تیم تولیدکننده ی محتوا با تجربه و متخصص باشد، محتوا هم از اصالت بیشتری برخوردار است.

اگر در حال حاضر امکان بهره گیری و استخدام یک تیم تولید محتوا را ندارید و به تنهایی و به صورت انفرادی تولید محتوای سایتتان را انجام می دهید، می توانید فعلا جای خالی آن را با مطالعه و تحقیق بیشتر جبران کنید.

  • داشتن ساختار قوی

ساختار قوی از دیگر ویژگی های یک محتوای خوب است که در عین سادگی کلیه ی زوایای یک موضوع را آشکار کرده و با کمک اطلاع رسانی دقیق، ذهن خواننده را روشن می کند. ساختار قوی حکم اسکلت بندی ساختمان را دارد.

شما به عنوان تولیدکننده ی محتوا به خروجی و نتیجه ی کار دقت کنید.ساختار محتوایی شما فقط یک محتوا را شامل نمی شود، بلکه کلیه ی محتواهای شما و چرخه ی تولید محتوایی شما را در بر می گیرد، استراتژی تولید محتوایی شما مانند بخشی از ساختار محتوایی شماست که باید با نظارت شما انتخاب و هدایت شود.

ساختار قوی از برنامه ریزی قوی و هدفمند نشئت می گیرد. قبل از تولید محتوا برنامه ریزی کنید و ساختار و اسکلت بندی محتوای خود را ترسیم کنید.

  • داشتن آغاز و پایان

یک محتوای خوب محتوایی است که آغاز و پایان مشخصی داشته باشد. شاید تا به حال با محتوایی مواجه شده اید که در قسمتی از آن احساس کرده اید که ” این متن باید همین جا تمام می شد. چرا هنوز هم ادامه دارد؟ ” و احتمالا در اکثر مواقع دیگر رغبتی به خواندن ادامه ی آن نداشته اید.

همواره سعی کنید محتوای خود را با مقدمه ای کوتاه شروع کنید ودر پایان نیز نتیجه گیری کوتاهی به مخاطب ارائه دهید.

منظور ما این نیست که حتما با ذکر ” مقدمه” و یا “نتیجه گیری” این کار را انجام دهید بلکه منظور این است که همانند یک داستان که آغاز و پایان مشخصی دارد ، محتوای شما نیز همین گونه باشد.

بلافاصله مقدمه ای از آنچه به مخاطب می دهید ارائه کنید، ذهن مخاطب را برای پذیرش آن آماده کنید. سوال ایجاد کنید و ذهن مخاطب را درگیر محتوا کنید و پاسخ مناسب را ارائه کنید. به جزئیات توجه کنید. از کل به جزء برسید. در انتها نتیجه گیری کنید ودر پایان، خلاصه ای هم ارائه دهید.

  • کارایی

محتوای شما باید کارآمد باشد باید حاصل اندیشه ها و تجربه های شما یا افراد دیگری باشد که با آن زندگی کرده اند. شما به عنوان تولیدکننده ی محتوا، تضمین دهنده ی کارایی محتوای خودتان هستید.

محتوای شما باید کاربردی و قابل اجرا باشد.فرض کنید فردی را می شناسید که محتوای خود را از جاهای دیگر کپی می کند و فقط به خودش زحمت ترجمه یا ویرایش آن را می دهد و گاهی اوقات حتی یکبار هم آن را نمی خواند و محتوای کارآمدی را به مخاطب ارائه نمی دهد.

در مقابل فردی را می شناسید که برای محتوای خود ارزش قائل است. محتوای او حاصل علم و عمل است و کاربردی و قابل اجراست. حالا انتخاب شما به عنوان مخاطب چیست؟ کدام محتوا را انتخاب می کنید؟ کدام فرد را انتخاب می کنید؟

شما باید میزان کاربردی بودن محتوای خود را از میزان بازخورد مثبت مخاطب به دست بیاورید.اگر بازخوردهای منفی شما بیشتر از بازخوردهای مثبت باشد، آن وقت باید به کارایی و کاربردی بودن محتوای خودتان شک کنید و برای اصلاح آن راه چاره ای بیابید.

 

جمع بندی

 

  • محتوا یک فاکتور مهم برای تصمیم گیری مشتریان بالقوه است.
  • بسیاری از برندها و کسب و کارهای معتبر دنیا از طریق تولید محتوای متنوع، با مشتریان و مخاطبان خود ارتباط برقرار می کنند و از همین راه توانستند جایگاه خود را تقویت یا حفظ کنند.
  • یکی از منابع بسیار ارزشمند که بیشتر اوقات از طرف تولیدکنندگان محتوا نادیده گرفته می شود، مصاحبه با کارشناسان و افراد با تجربه است.
  • یکی از منابع اصلی در تولید محتوا، مطالعه است. شما به عنوان یک تولیدکننده ی محتوا باید همواره مطالعه داشته باشید.
  • برترین نویسندگان محتوا این ویژگی ها را دارند:
  • اهل یادگیری هستند
  • مدام اطلاعات خود را به روز می کنند
  • قدرت تجزیه و تحلیل بالایی دارند
  • زمان خود را به خوبی مدیریت می کنند
  • به کار عمیق معتقدند
  • عنوان محتوا نقش مهمی در جلب توجه مخاطب دارد. پس عنوان خود را متناسب با نیاز مخاطب و نوع محتوای خودتان انتخاب کنید. در این مورد می توانید از موتورهای جستجو استفاده کنید و ببینید مخاطبان شما چه چیزهایی را بیشتر جستجو می کنند.
  • تولید محتوای اصیل و غیرکپی نشانه ی احترام به افراد است.
  • شما به عنوان تولید کننده ی محتوا باید بدانید دیگران درباره چه چیزهایی و چه مطالبی نوشته اند، بازخورد مخاطبان چه بوده و مخاطبان به دنبال چه چیزهای دیگری هستند.
  • خیلی مهم است که مخاطب هدف را شناسایی کنید. تنها در صورت دانستن ویژگی های مخاطب هدفتان و نیازهای اوست که می توانید محتوایی تولید کنید که هم به دردش بخورد هم آن را بپسندد.
  • بعد از شناخت ویژگی ها و نیاز مشتریان و مخاطبان خود به این فکرکنید که کجا به آنها دسترسی خواهید داشت.
  • اگر محتوایتان طولانی است اما همه مطالب آن مهم و مفید است و دوست دارید هیچ بخش آن حذف نشود و همه را به مخاطب ارائه کنید می توانید آن را در غالب چند شماره ی پی در پی منتشر کنید.
  • شما باید محتوای خودتان را به گونه ای ارائه دهید که منحصر به فرد و به نام شما باشد، یا به اصطلاح امضاء شما را داشته باشد. برای این کار باید یک خصوصیت منحصربفرد یا یک پیام و نشانه ی خاص به آن اضافه کنید.
  • اگر شما محتوای خوب تولید می کنید اما شاهد آن هستید که محتوای شما توسط وبسایت های دیگر کپی می شود می توانید در سایت خودتان افزونه ی wp content copy protection را نصب کنید تا دیگر کسی نتواند محتوای شما را کپی کند.
  • از مقدمه چینی طولانی پرهیز کنید، وقت خود و مخاطب را تلف نکنید و زود سر اصل مطلب بروید. روی موضوع خودتان متمرکز شوید و از این شاخه به آن شاخه نپرید و ذهن مخاطب را به هم نریزید.
  • ویژگی های محتوای خوب:
  • تعامل برانگیز بودن
  • داشتن ساختار قوی
  • داشتن آغاز و پایان
  • کارا و کاربردی بودن

 

این مطلب برای شما مفید بود ؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید!

میانگین امتیاز / 5. تعداد آرا :

اولین نفری باشید که امتیاز میدهید

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها