طرح تجاری یک صفحه ای یا One Page Business Plan یک روش ساده و چارچوب مند برای انتقال ایده کسب و کار شما به دیگر ذینفعان احتمالی، مثل شرکا یا سرمایه گذاران است. به کمک آن می توانید ایده کسب و کاری خود را به راحتی روی کاغذ بیاورید و دیگران را در مسیر خود همراه کنید.
این طرح تجاری کوتاه شده به جنبه های اساسی کسب و کار شما می پردازد و از ساختار مشابه طرح تجاری بهره می برد. این طرح می تواند در ارائه ایده Pitching the Idea به شما کمک کند. در این مقاله به اجزای یک طرح تجاری یک صفحه ای خوب و روش پر کردن آن می پردازیم.
طرح تجاری یک صفحه ای از چه بخشهایی تشکیل شده است؟
روش های مختلفی برای نوشتن OPBP وجود دارد، بسته به نوع کسب و کار شما می تواند بخشهای مختلفی داشته باشد. باید درک کنید که چه قالبی برای کسب و کار شما مناسب است. معمولا به یکی از سه شرایط زیر پیش بر می خورید:
- مدل کسب و کاری شما ارائه یک محصول است
- مدل کسب و کاری شما ارائه یک سرویس است
- مدل کسب و کاری شما به یک استارتاپ ناب نزدیک است
طرح تجاری یک صفحه ای برای ارائه یک سرویس
موضوعات طرح تجاری | اسم شرکت |
چشم انداز | در این بخش می توانید در مورد چشم انداز آینده شرکت صحبت کنید.
|
بررسی کسب و کار (یا ماموریت) | ماموریت کسب و کار نشان میدهد که شما چگونه می خواهید به چشم انداز خود برسید.
|
برنامه مالی/ استراتژی ها | در این بخش باید نشان دهید که چگونه کسب و کار شما سود ده می شود؟ به طور خلاصه باید در مورد هزینه ها و جریان های درآمدی صحبت کنید
|
اهداف | این بخش به به لیست اهداف و شاخص هایی که برای موفقیت خود در بازه های زمانی تعیین می کنید می پردازد. همچنین مناسب است که به موانع احتمالی نیز اشاره کنید:
|
برنامه اجرایی | به طور خلاصه عملیاتی که منجر می شود به اهدافتان برسید را با ذکر مایلستون های زمانی بنویسید:
راه حلهای ممکن برای مشکلات احتمالی را بنویسید
|
مشابه همین طرح تجاری یک صفحه ای را با کمی تغییرات می توان برای کسب و کار محصول محور نوشت. اما داستان برای مدل ناب کمی متفاوت است.
نمونه طرح تجاری یک صفحه ای
پلتفرم جامع مشاور سفر، گردشگری و خرید که با امکانات مختلفی مثل بررسیهای تخصصی، نقدهای کاربران، باشگاه خدمات اختصاصی مشتریان و همینطور سیستم استاندارد و واقعی نمره دهی میخواهد تجربه گردشگری در ایران و بازیگران آن را به سطح جهانی برساند و با اهرم سیستم نمره دهی و پایگاه گسترده اجتماعی، فعالان صنعت را مجبور به ارتقا و بهبود دائم خدمات خود کند.
این پلتفرم دارای بخشهای مختلفی در قسمت B2C خواهد بود:
- بخش خرید سرویسهای Accommodation, Travel, Entertainment
- دیتابیس تعاملی شامل معرفی، نقد و نمره دهی
- بخش باشگاه ارتقای تجربه گردشگری برای کاربران
همچنین در بخش B2B خدمات زیر ارائه خواهد شد:
- مشاوره و ارائه آنالیز دیتا به کسبوکارهای حوزه گردشگری
- تبلیغات در تمام کانالهای رسانهای مخاطب پلتفرم
در چشمانداز آینده پروژه راهاندازی و یا کمک به راهاندازی منطقه گردشگری با استاندارد بالا با تکیهبر تجارب و اطلاعات کسبشده خواهد بود.
(چشمانداز)
یک پلتفرم جامع گردشگری باهدف ارتقای اکوسیستم گردشگری کشور و جذب توریست خارجی و ایجاد تحول در حوزه دیجیتال صنعت گردشگری کشور در چشمانداز 20 ساله
Mission (مأموریت)
تحول بازار گردشگری ایران و رساندن استانداردهای تفریحی و گردشگری ایران به دنیا
ایجاد یک پایگاه داده واقعی و دوجانبه کاربر/متخصص محور از امکانات گردشگری ایران و نمره دهی آنها بر اساس معیارها و استانداردهای جهانی
بهبود و ارتقا تجربه سفر و گردش با فراهم نمودن تمامی نیازها و اطلاعات در یک پلتفرم جامع که از طریق هر دیوایس الکترونیک در دسترس مخاطب باشد.
Objectives (اهداف)
- ایجاد بانک اطلاعاتی جامع در خصوص جاذبههای گردشگری ایران با تمرکز شهرهای توریستی با کمک دیتاسنترهای موجود مثل سازمان گردشگری کشور برای 1 سال
- دستهبندی تورهای مسافرتی داخلی و خارجی با کمک دیتا از ارائهدهندگان بزرگ تور در کشور مثل علیبابا و الی گشت
- دستهبندی هتل 4 و 5 ستاره (ایران، ترکیه، آسیا، اروپا) بر اساس معیارهای جهانی و رتبهبندی آنها، شبیه به بررسیهای تخصصی TripAdvisor
- امکان ارسال عکسهای کاربران از هتلها،بوم گردیها و… هنگام راهاندازی شبکه اجتماعی گردش محور شش ماه پس از لانچ اولیه
- ایجاد شبکه وفادار سازی مشتریان با استفاده از اطلاعات بهروز از تخفیفها وافرهای ویژه برای همه هتلها، تورها، رستورانها و مجتمعهای تفریحی و گردشگری موجود در بانک اطلاعاتی
- فروش دیتای بهدستآمده از بررسیهای موجود در قالب پکیجهای بهبود خدمات به مراکز گردشگری، هتلها و رستورانها
Strategies (استراتژیها)
استراتژی این مجموعه برای رسیدن به اهداف، استفاده از خلأ یک بانک اطلاعاتی تعاملی درزمینهٔ گردشگری و تفریح و مکانیابی در کشور است. بانکهای اطلاعاتی مختلفی بر اساس موقعیتهای جغرافیایی در کشور ما وجود دارد، مثل Maps، Foursquare, Fidilio و… اما ناشناخته بودن آنها برای کاربران بهعنوان ابزار رتبهبندی و انتخاب بهترین گزینه برای گردش/تفریح/خرید/غذا و… و رابط کاربریهای به نسبت پیچیده این خلأ را در صنعت توریسم کشور نشان میدهد. به طور خاص آنکه هیچکدام از سایت و اپلیکیشن های داخلی برای توریستهای خارجی بهینه نشدهاند.
ازاینرو استراتژی این وب اپلیکیشن، همکاری گسترده با مجموعههای تفریحی و گردشگری اقامتی، ایجاد باشگاه مشتریان، عرضه تخفیفها و تبلیغات مجموعهها در قالب اپلیکیشن بهطور خاص و همینطور ارائه یک شبکه اجتماعی سفر محور با مرکزیت به اشتراکگذاری تجربیات و بررسیهای فردی باهدف امتیاز گیری و بهبود تجربه سفر و گردش است.
از سوی دیگر، با ایجاد رتبهبندی و امتیازدهی به تجربیات هتل، رستوران، مجموعه گردشگری و… میتوان آن مجموعهها را برای بهبود کیفیت خدمات و ارائه تجربه کاربری بهتر تحتفشار گذاشت.
هدف نهایی مجموعه تبدیلشدن به یک مرکز اعتبارسنجی و اعتبار دهی مکانهای تفریحی و گردشگری در سراسر ایران است.
برنامههای عملیاتی
برنامه 3 ساله برای تدوین و توسعه وب اپلیکیشن جامع گردشگری و تفریح
- جمعآوری متادیتا از مجموعههای مختلف و ایجاد بانک اطلاعاتی اولیه تا 3 ماه
- امکان بهرهگیری از API ریویو های سایت/ اپلیکیشن های دیگر تا انتهای ماه چهارم
- تبلیغ و همکاری با پلتفرمهای مستعد درزمینهٔ سفر در کشور مثل اسنپ تریپ و علیبابا در ماه پنجم
- استفاده از پوش نوتیفیکشن برای پروموشن ها بر اساس موقعیت جغرافیایی ماه دهم
- گیمیفای تجربه کاربر از گردش خود با قرار دادن بررسیها و عکسها و فیلمهای خود در شبکه اجتماعی و اهدای نشانهای مختلف از پیادهگرد تا جهانگرد حرفهای با تمرکز بر نسل Y و Z تا انتهای سال دوم
- راهاندازی خرید ها و پرداخت های اعتباری درازای امتیاز کسبشده در شبکه اجتماعی در انتهای سال دوم