استارتاپ
استارتاپ، شاید مسیریست که شما رو به جایگاهی که لایقش هستید برسونه،هیچ کدام از شما نمی تونید که موفقیت های آقا ایلان ماسک رو نادیده بگیرید، مشکل اینکه شما به هیچ وجه نمی تونید مواردی رو بیان کنید که موفقیت های پولدار ترین افراد دنیا رو شانسی بدونید، کارآفرینی و ایجاد مشاغل روز دنیا، از یک جرقه ای در ذهن شروع میشه! پیدا کردن نیازهای ضروری جامعه قطعا به تو توی این مسیر کمک شایانی می کنه.
استارتاپ چیست؟
به طور خیلی کلی و خلاصه می تونیم استارتاپ رو اینجوری معرفی کنیم، استارتاپ به فارسی به معنای شرکت های نوپا هستند، به دلیل اینکه بسیاری از استارتاپ های فعالیتی در حوزه های تکنولوژی دارند، اکثریت مردم فکر می کنند که استارتاپ ها حتما باید در این حوزه ها مشغول به فعالیت باشند، اما این یک تفکر اشتباه در میان اکثریت مردم جامعه است.
خب دلیل این اشتباه هم به علت نبود اطلاعات کافی در میان مردم بوده و می تونیم با اطلاع رسانی های درست این آگاهی رو در میان مردم جا بیاندازیم و مردم رو با این فضاها آشنا کنیم، حتی استارتاپ هایی می تونه وجود داشته باشه که نیازی به تکنولوژی ها ندارند و بیشتر فعالیت اون ها یدی ( استفاده از فیزیک جسمانی برای انجام کار) باشد.
پس می تونیم با صحبت های بالا به این نتیجه برسیم که تعریف درست استارتاپ این است که هر خلق ایده جدیدی که منجر به تهیه و تولید محصول یا بهبود خدمات فروش شود رو به نوعی استارتاپ در نظر بگیریم.
اهمیت استارتاپ ها
اهمیت استارتاپ ها از اونجایی مشخص میشه که اون کسب و کار با وجود کوچک بودنش، درحال درآمد زایی است، چرا که استارتاپ ها معمولا حول ایده های نوآورانه و خلاقانه بنا شده است، در واقع شخص صاحب کسب و کار با ایده های جدید در جستجوی روش های مختلف برای کسب درآمد است.
همچنین از جنبه دیگر هم تاثیر اقتصادی این کسب و کارهای نوپا را می می تونیم بررسی کنیم، بسیاری از استارتاپ ها بر اساس ایجاد یک پلتفرم (Platform) کار می کنند. یعنی کسب و کار اون ها این است که بین افراد ایجاد کننده و مصرف کننده ارتباط برقرار می کند. مثلا موتور جست و جوی گوگل خودش دانش تولید نمیکند، بلکه بین تولیدکنند گان دانش و مصرفکنندگان آن ایستاده است.
نکته دیگری که باید به اون توجه داشت ریسک های ناشی از سرمایه گذاری های خطرپذیر است. عمدتا استارتاپ ها با سرمایهگذاری اشخاص یا نهادهایی که VC (Venture Capital) نامیده می شوند، رشد میکنند. این نهادها ریسک بیشتری در سرمایهگذاری رو میپذیرند به این امید که سود بیشتری رو هم در صورت موفقیت کسب کنند.
استارتاپ و ارتباط آن با اقتصاد
همون طور که پیش تر نیز گفتیم، استارتاپ های مشاغلی با گستردگی پایین هستند که، از یک ایده کوچک شروع شده، پس به این نکته می رسیم که تمامی استارتاپ ها به صورت یک تجارت کوچک فعالیت خودشون رو آغاز می کنند، اما استارتاپ هدفی متفاوت برای خودش دارد.
استارتاپ ها با این که یک تجارت کوچک هستند اما هدف اون ها هرگز باقی موندن در این دسته بندی نیست، استارتاپ ها تلاش می کنند که خودشون رو جزء تجارت های بزرگ کنند، همین امر باعث شده که استارتاپ ها به نیروهای متخصص نیاز پیدا کنند، این امر هم باعث ایجاد شغل و در واقع اشتغال زدایی می شود.
دلیل ایجاد استارتاپ ها حل مشکلات موجود در حیطه کسب و کاری خودش است، به طور کل هر استارتاپ باید بتونه نیازهای مخاطبین هدفش رو پیدا کنه و برای اون ها یک راه حل جذاب پیاده کند؛
به همین دلیل استارتاپ ها شبیه به مخترعین هستند، اون ها برای مشکلات و نیازها با بررسی کردنشون به دنبال راکارهای خلاقانه هستند؛ حتی استارتاپ هایی وجود دارند که با ارائه سرویس، ارز رو وارد کشور می کنند که این به اقتصاد بسیار کمک شایانی می کند.
یکی دیگه از اتباط استارتاپ با اقتصاد این است که این کسب و کارهای نوین و نوپا، روش های سنتی رو به روش های مدرن تغییر می دهند، بنابراین اهمیت استارتاپ ها بسیار زیاد است؛ بیشتر استارتاپ ها رو نیز افراد جوان می سازند چرا که اون ها ایده های نو و خلاقانه بیشتر رو دارند.
قوانین استارت آپ چیست؟
در راه اندازی استارت آپ باید ابتدا با قوانین اولیه اون آشنا بود. اتمامی استارتاپ ها باید از قوانین موجود برای فعالیت خود اطلاع داشته باشند تا دچار مشکلات حقوقی و زیان نشوند.
ایده خود را به هرکسی نگویید. برای جذب سرمایهگذار یا هم بنیانگذار و توضیح ایده خود حتماً قرارداد عدم افشای اطلاعات و محرمانگی را قبل از ارائه اطلاعات خود منعقد کنید.
آشنایی با قوانین تجارت الکترونیک برای راه اندازی startup هایی که بستر الکترونیک و اینترنتی دارند، حیاتی است. قبل از هر اقدامی ابتدا این قوانین رو مطالعه کنید و مطمئن شوید که ایده شما مغایرتی با اصول آن ندارد.
گواهی ثبت اختراع بگیرید. قبل از جذب سرمایهگذار بهتر است که اختراع خود را ثبت کنید.
نام و علامت تجاری برای برند خود تعریف و ثبت کنید.
شرکت خود را ثبت کنید. پس از تعیین اعضا و هیئت مدیره به اداره ثبت شرکت ها مراجعه و اون شرکت رو برای ادامه فعلیت های خود ثبت کنید. برای این کار نیاز به تنظیم اساسنامه دارید.
قرارداد واگذاری سهام. یکی از قوانین استارت آپ که اهمیت بالایی برای بقای اون دارد، تنظیم قرارداد برای اختصاص سهام آن به افراد و شرکا است.
چگونه استارتاپ بسازیم؟
آیا آماده راه اندازی شرکت استارتاپی موفق خود توی سال 2023 هستی؟ به خوندن این مطب ادامه بده، تا مثل یک مشاور کنارت باشم و به تو، توی این مسیر سخت مشاوره بدم.
کارابیز چاییه که تو میتونی بهش اعتماد کنی و از مشاوره هاشون نتیجه های خیلی خوبی بگیری!
برای راه اندازی یک استارتاپ مهارت های کارآفرینی خودت رو ارزیابی کن!
شروع و رشد هر کسب و کاری مستلزم فداکاری است، راه اندازی شرکت های استارتاپی برای افرادی که توانایی فداکاری ندارند، اصولا توصیه نمی شود، چرا که توی اینم مسیر باید تو یک فرد قدرتمند باشی تا بتونی به درجات موفقیت بالایی در حوزه کسب و کار خودت برسی!
برخی از ویژگی های کار آفرینان شرکت های استارتاپی عبارت اند از: اشتیاق داشتن برای کارها کسب و کار، وجود خلاقیت و انگیزه، دارای نظم و انضباط شخصی، همچنین شما به عنوان یک کار آفرین باید سازگار و مراقب باشید همیطور هم باید کمی ریسک پذیر باشید، چرا که بدون ریسک نکردن نمی تونید به یک فرد موفق تبدیل شوید.
درک دقیق مشکلات و چالش های صنعت استارتاپ شما از طریق تجربه در همان صنعت به وجود می آید، زمانی که شما به تجربیات قابل قبول و مهمی در کسب و کار استارتاپی خودتون برسید، این یک مزیت مهم برای شما محسوب خواهد شد.
با یک ایده عالی شروع کنین
اگر به دنبال ایده های استارتآپی هستید، یکی از اولین مکان هایی که می تونید جستجوی خودتون رو شروع کنید، نگاه کردن به چیزهایی است که قبلاً میدونید. به خاطر داشته باشید، با این حال، شما محدود به مجموعه مهارت های فعلی خود نیستید. به عنوان مثال، بسیاری از بنیانگذاران استارتاپ های فناوری وجود دارند که غیر فنی هستند.
اغلب ایده های استارتاپی از حل یک مشکل ایجاد می شوند، این مشکل می تونه مشکلی باشه که خودتون شخصا با اون دست و پنجه نرم کردید یا اینکه اون مشکل رو شناسایی کردید، بعد از اون می تونید با جایگزین کردن راه حل مناسب خدمات خوبی رو به مشتریان خودتون ارائه بدید. و یا به جای اون میتونین محصولات یا خدمات موجود رو به روشی که برای مصرفکننده بهتره به روز کنین. به عنوان مثال:
- تغییر ظاهر محصول
- افزودن ویژگی جدید
- یافتن کاربردی جدید برای محصولی که مشتریان قبلاً اون رو دوست داشتن
برای درک بهتر به مثال زیر دقت کنید:
اپل از ایده اولیه استیو جابز برای رایانه شروع کرد و از اون زمان نسخههای پیشرفتهای رو ایجاد کرد که مناسب بازار باشه. اونها همچنین به تکامل محصولات جدیدتر مثل iPhone و iPad ادامه دادن، که با هر به روزرسانی مفیدتر میشن. یه مثال نحوه اضافه کردن صفحه کلید برای آیپده که استفاده از اونها رو مثل لپتاپ آسونتر میکنه. همه این نوآوریهای اپل منجر به ارزش بیش از یک میلیارد دلاری این شرکت در بازار امروز شد.
صنعت کسب و کار خودتون رو تجزیه و تحلیل کنید
قبل از راه اندازی یک استارتاپ، وضعیت چشم انداز صنعت خودتون رو تجزیه و تحلیل کنید، از جمله:
- محیط تامین مالی
- اندازه بازار
- چشم انداز رقابتی
- ساختار بازار
- اندازه بازار و جمعیت شناسی
- رشد پیش بینی شده
هدف از انجام این کار این است که مشخص شود آیا فرصت کافی در صنعت برای حمایت از اهداف شما وجود دارد یا خیر. همچنین شما به عنوان شخصی که بنیان گذار یک استارتاپ هستید باید طرح کسب و کاری خودتون رو شرح بدید.
طرح کسب و کار شما باید جزئیات محصولات و خدمات شما رو شرح بده. یعنی شامل اطلاعاتی از صنعت حوزه خودتون، فرآیندها، مسائل مالی و آنالیز مارکت و بازارتون باشه. نوشتن یه طرح کسب و کاری همچنین برای تامین مالی استارتاپ شما مهمه.
به احتمال زیاد بانکها به شرکتایی وام میدن که بتونن به وضوح نحوه استفاده از این پول و دلیل نیازشون رو توضیح بدن. اما گام اول نوشتن همچین طرحی، نوشتن یک مدل کسب و کار Business Model یک صفحه ای که بتونه بخش های کسب و کار شما رو کوتاه و دقیق توصیف کنه.
بیزینس مدل چیست؟
به زبون خیلی ساده بیزینس مدل برنامه ای است که شما برای پول درآوردن از اون بیزنیس دارید، به اصطلاح یک نقشه راهی برای شماست که بتونید به وضوح برای خودتون و دیگر همکاران نشان دهید که مسیر شما چه درآمدهایی خواهد داشت، مدل کسب و کار شما باید بتواند ه این دسته از سوالات پاسخ بدهد:
- مخاطب هدف تو چه کسی است؟
- چه دردی از مخاطبان را دوا میکنی؟
- چه ارزشی برای مشتری ایجاد میکنی؟
- قرار است چطور مشتریها را جذب و حفظشان کنی؟
- قرار است چطور کسب درآمد کنی؟
- روشت برای توزیع محصولات چیست؟
- هزینهها را حساب کردی؟
- حاشیه سودت چقدر است؟
- چطور بازاریابی میکنی؟
دلیل اصلی این که باید بیزنس مدل داشته باشیم این است که هر کسب و کار موفقی مدل کسب و کار خودش را دارد و بر اساس اون جلو می رود، این تکنه خیلی مهمه، قارا نیست تنها یک بیزینس مدل برای کسب و کار خودتون داشته باشید، چرا که با گذشت زمان معمولا نکات جدیدی پیدا می کنید و این نکات می تونه توی بیزیس مدل کسب و کار استارتاپی شما نقش پر رنگی داشته باشه.
دلایل اصلی که باید یک بیزینس مدل داشته باشید |
با این کار مزیت های رقابتی خودتون رو مشخص می کنید |
نگرش دقیق به این موضوع می تونه باعث بشه کسب و کارتون رو گسترش بدید |
داشتن یک بیزینس مدل می توه برای شما پایداری مالی به همراه داشته باشه |
همچنین جذب سرمایه گذار از نکات مهم بیزینس مدل است. |
تامین مالی مطمئن برای راه اندازی استارتاپ
هزینه راه اندازی استارتاپ برای هر صاحب کسب و کاری متفاوته. مهم نیست که شما چه هزینه هایی دارید، شما میتونین از موارد زیر تامین مالی انجام بدین:
- دوستان و خانواده
- سرمایهگذاران فرشته (شخصی که سرمایه اولیه رو برای کسب و کار شما تامین می کند)
- سرمایهگذاران خطرپذیر
- وامهای بانکی
اگر بودجه مناسبی دریافت نکردین یا نمیتونین برای کسبوکار خود پول جمعآوری کنین، ممکنه نتونین هزینههای عملیاتی خودتون رو بپردازین. این ممکنه باعث بشه ناامید بشین و کارتونن رو تعطیل کنین. در حقیقت، تخمین زده میشه که 29 درصد از استارتاپها به دلیل کمبود پول شکست میخورن.
قبل از اینکه به عنوان یک استارت آپ در مراحل اولیه سرمایه خود را تضمین کنید، چند چیز وجود دارد که باید برای افزایش احتمال موفقیت برنامه خودتون داشته باشید، چه در حال تماس با سرمایه گذاران فرشته باشید و چه تلاش برای گرفتن وام کسب و کار کوچک؛ مهم ترین اون ها زمین بازی شماست.
ساختن یک داستان متقاعد کننده نه تنها برای موفقیت استارتاپ شما، بلکه برای ایجاد یک طرح تاثیرگذار نیز ضروریه.
پلتفرم یک استارت آپ باید شامل موارد زیر باشد:
- مقدمه ای بر استارت آپ شما
- نمونه هایی از مشکلات یا مسائلی که استارتاپ شما می خواهد حل کند
- نمونه هایی از راه حل هایی که محصول یا خدمات شما ارائه می دهد
- اندازه بازار و فرصت
- توضیح واضحی از محصول یا خدمات استارتاپ شما
- طرح کلی رشد پیش بینی شده، اهداف اصلی و گام های آتی
- معرفی اعضای اصلی تیم شما
- رقبای خود را تعریف کنید و مزیت رقابتی خود را ایجاد کنید
- توانایی برنامه ریزی مالی و مدیریت خود را ثابت کنید
تیم سازی خوب مساوی است با استارتاپ خوب
خودتون رو با افراد درست و مناسب احاطه کنین چراکه راه اندازی استارتاپ میتونه ریسکهای زیادی داشته باشه. تو اکوسیستم استارتاپی آمریکا از هر 5 استارتاپ، 4 تا شکست میخورن. به همین دلیل شما به مشاوران کسب و کاری ضروری نیاز دارین تا تو این مسیر شما را راهنمایی کنن، مثل:
- وکلا
- حسابداران رسمی (CPA)
- متخصصان بیمه
- بانکداران
مشکلات زیاد کسب و کارها می تونه بر روی سایر اعضای تیم تقسیم بشه، ارگ مشکلات تقسیم بشه و هر فرد هم بتونه از پس وظایف خودش بر بیاد، اون استارتاپ می تونه همچنان به موفقیت خودش ادامه بده، همچنین باید استارتاپ شما علاوه بر ایجاد یک تیم مناسب شبکه سازی و ارتباطات بسیار موثری نیز داشته باشه، این ها نکات مهمی است که کسب و کار شما رو می تونه به اوج برسونه!
کارابیز توی این مسیر کمکت میکنه، روی کمک ما حساب ویژه باز کن
مکان کسب و کار خودتون رو انتخاب کنید
کسب و کار استارتاپی شما می تونه فیزیکی و یا آنلاین باشه، این خود شما هستید که انتخاب می کنید، استارتاپ شما به چه صورت فعالیت کنه و این هیچ محدودیتی برای شما نخواهد داشت، حتی می تونید انتخاب کنید که کسب و کار شما هم به صورت فیزیکی خدمات بده و هم به صورت آنلاین و اینترنتی مشکلات جامعه هدف رو حل کنه.
با این حال، یکی از دلایل اینکه در ابتدا استارتاپها مکانی رو اجاره میکنن اینه که بتونن پول خودشون رو تو جنبههای دیگه شرکت سرمایهگذاری کنن. اجاره کردن همچنین میتونه راهی ارزونتر برای پیشرفت استارتاپ شما باشه. اما در نظر داشته باشین که ممکنه قیمت اجاره به طور غیر منتظرهای افزایش پیدا کنه، که میتونه شما را مجبور به هزینه بیشتر یا نقل مکان کنه.
با این حال یکی از مشکلات بزرگ استارتاپ ها، هزینه اجاره های بالای دفاتر است، به این کسب و کارها پیشنهاد میشه که در ابتدای شروع فعالیت خودشو، دفتر رو در یک فضای کار اشتراکی بگیرند و بعد از مدتی که تونستند سرمایه گذار جذب کنند و به درآمدهای خوبی برسند، از این فضا جدا شده و دفتر مستقلی رو برای خودشون اجاره کنند.
به هویت و برند استارتاپ خودتون اهمیت بدید
فقط به این دلیل که شما یک محصول، خدمات یا تجربه عالی می سازید به این معنی نیست که مشتریان جامعه هدف شما باید در جلوی در خانه شما صف بکشند. به احتمال زیاد لازم است اول اون ها رو پیدا کنید و در مورد راه اندازی خود و آنچه ایجاد کردید مطلع کنید. برای ایجاد موفقیت در استارتاپ، باید هویت برند خودتون بسازید.
یک لوگو طراحی کنید
یکی از اولین کارهایی که باید انجام دهید این است که یک لوگو برای برند خود طراحی کنید تا شروع به ایجاد آگاهی و شناخت کنید. یک لوگو با طراحی خوب به افراد کمک می کند تا برند شما رو شناسایی کنند و این شناسایی باعث میشه که برند شما در بلند مدت نیز در اون رو از یاد نبرند.
به طبع امرزوه روز بیشتر کسب و کارها از وب سایت استفاده می کنند، زمانی که همه کاری واحد رو انجام می دهند، شما نباید اون رو از کسب و کار خودتون کنار بزنید، هر کسب و کار قانونی و موفقی نیاز به یک وب سایت دارد، و این استارتاپ شما هم از این موضوع استثناء نیست و شما هم به یک وب سایت نیاز پیدا خواهید کرد.
یکی از مواردی که در طراحی و نوشتن محتوا برای وب سایت خودتون باید در نظر داشته باشید، این است که استراتژی بهینه سازی موتور جستجو داشته باشید. بهینه سازی برای موتورهای جستجو (SEO) فرآیند افزایش ترافیک وب سایت شما (و برند شما) با طراحی سایت و محتوای شما برای رتبه بالاتر در نتایج موتورهای جستجو است، به یاد داشته باشید که این مورد در وب سایت شما سرمایه گذاری بر روی برند خودتون است.
همچنین علاوه بر وب سایت شما باید در سایر پلتفرم های دیگر هم فعالیت پر رنگی داشته باشید، چرا که داشتن یک رسانه می تواند برای شما مسیری پر از پول رو به ارمغان داشته باشه، برای وب سایت و سوشال مدیا های خودتون یک تقویم محتوایی داشته باشید و از قبل برنامه ریزی کرده باشید که الان باید چه کاری رو انجام بدهید.
الزامات قانونی استارتاپ شما
شما همچنین باید یک قرارداد استخدامی ایجاد کنید، این قرارداد یک سند قانونی به طور خلاصه توافقی رو که با کارمند جدید خود می بندید، مشخص می کند. در داخل قرارداد کاری خود، قراردادهایی رو که برای شرکت شما قابل اجرا هستند و همچنین سیاست های قابل اجرا در مورد فسخ قرارداد، بازپرداخت هزینه ها، اختلافات، مشتریان شرکت و هر چیز دیگری که به راه اندازی شما مربوط می شود، رو باید درج کنید.
- قراردادهای محرمانه
- قراردادهای خدمات
- قراردادهای جبران خسارت
- قراردادهای غیر رقابتی
قراردادهای بالا نمونه قراردادهایی هستند که برای شما توضیح دادیم.
فرهنگ شرکت
شرکت های نوپا به دلیل تاکیدشان بر فرهنگ شرکت معروف هستند. قبل از اینکه یک تیم بسازید، باید از خودتون بپرسید، “چه نوع اخلاق شرکتی را می خواهم ایجاد کنم؟” این باید مبنایی برای تیپ های شخصیتی و ارزش هایی باشد که در کارکنان بالقوه به دنبال اون هستید.
بازاریابی اسارتاپ خودتون رو تقویت کنید
برای شروع به دست آوردن مشتریان بیشتر و افزایش درآمد استارتاپ خود، تیم شما می تونه با ایجاد یک برنامه ریزی بازاریابی دقیق در این راه بسیار کمک کننده باشه،
هنگامی که یک برنامه بازاریابی قوی برای استارتاپ خود داشته باشید، دقیقاً میدونید که مشتریان هدف شما چه کسانی هستند، از چه کانال های بازاریابی برای دستیابی به اون ها استفاده می کنید و استراتژی دقیقی که استارتاپ شما میخواهد برای تقویت پایگاه مشتری خود دنبال کند چیست.
یک طرح بازاریابی باید پایه و اساس تلاش های بازاریابی استارتاپ شما باشد و در نظر گرفته شده باشد که “چراغ راهنما” برای استراتژی بازاریابی شما دقیقا همین بازاریابیست.
برای شروع به تمام اهداف حیاتی کسب و کار استارتاپ خود و آنچه در آینده نزدیک روی اون تمرکز خواهید کرد، توجه داشته باشید؛ دربازاریابی می تونید تمامی نکات و ترفندها رو برای جذب بیشتر مشتری اعمال کنید، از تخفیف ها و جشنواره ها استفاده کنید، به مشتری خودتون ارزش قائل باشید و همواره اون رو از یادخودتون نبرید، چرا که اگر خدمات شما به درستی شکل گرفته باشد.
مشتری یک بار مصرف نبوده و می تونید باز هم از او کسب درآمد کنید.
باشگاه مشتریان
برای اینکه بعد از راه اندازی استارتاپ، کسب و کار نوپای شما در درازمدت به موفقیت برسه، ایجاد باشگاه مشتریان خیلی تاثیرگذاره. این مشتریان وفادار میتونن در موارد زیر به شما کمک کنند، باعث افزایش فروش شما میشه، چون مایلند پول خودشون رو در فروشگاه شما هزینه کنن.
- فرستادن پیامی به مشتریان جدید مبنی بر اینکه برند شما برندی قابل اعتماده.
- به دست آوردن مراجعین بیشتر، که در وقت و تلاش شما برای پیدا کردن مشتریان جدید صرفهجویی میکنه.
- ارائه مرتب محصولات یا خدمات عالی.
- راه اندازی برنامه های وفاداریی که ادامه حضور اونها رو تضمین کنه.
- استفاده از بازاریابی مرتبط در رسانه های اجتماعی، که شامل پرداخت پول به افراد تأثیرگذار (اینفلوئنسران) برای تبلیغ محصولات به مخاطبین هدف شما میشه.
- تمرکز بر خدمات عالی به مشتریان.
- از تحقیقات بازار برای درک بهتر انتظارات مشتریان خود استفاده کنین.
- درخواست بازخورد مستقیم از مشتری.
علاوه بر این، شورای بین المللی مراکز خرید (ICSC) دریافت که %92 از مصرفکنندگان وفاداری خود رو به خرده فروشان خاص به دلیل ارائه قیمتهای منصفانه و منطبق با ارزش محصول خود اعلام کردن، در حالی که 79% گفتن که به دلیل کیفیت محصول بوده.
برنامه ریزی تغییر
معمولاً استارتاپها در چند سال اول فعالیت خودشون به شدت تغییر میکنن. با این شرایط کلید موفقیت اینه که مدل کسبوکار خودتون رو نسبت به صنعت و بازار خودتون آپدیت و کامل کنین.
بعضی از استراتژیها برای اطمینان از اینکه برای به روز شدن آماده هستید یا خیر:
- استخدام متفکران آیندهنگر تا مطمئن بشین که تیم شما سازگاره.
- گوش دادن به بازخورد مشتریان، تأمینکنندگان و افرادی که با اونها کار میکنین.
- در جریان ترندهای صنعت خود باشین.
مفهموم MVP
توی کسب و کارهای نوپا یا همون استارتاپ ها دونستن مفهوم MVP می تونه تا حد بسیاری دیدگاه شما رو نسبت به ساخت یک محصول تغییر بده، MVP مخفف Minimum Viable Product است که در زبان فارسی می تونیم اون رو حداقل محصول پذیرفتنی بنامیم.
به زبان ساده ام وی پی به معنای تولید محصول یا خدمتی است که حداقل ویژگیها و خصوصیات لازم برای ارائه به مشتری و سرمایهگذار رو داره. در تولید آن خبری از صرف وقت و هزینه بسیار زیاد نیست و محصول صرفا جهت بازخورد از مشتری و تحلیل رفتارهای او ساخته می شود.
آیا مفهوم MVP به معنای ساخت محصولی ناقص است؟
خیر! مفهوم MVP به معنای ساخت یک محصول نصفه و نیمه نیست، بلکه شما محصول خود را با در نظر گرفتن نیازهای مشتری و همچنین تحلیل بازار و رقبا ساخته و تنها امکانات و قابلیتهای بیشتری به محصول خود اضافه نکرده اید، اضافه نکردن ویژگی های بیشتر دال بر این نیست که محصول ساخته شما ناقص و نیمه تمام باشد.
اگر میخواهید بیشتر در مورد کمینه محصول پدیرفتنی (MVP) بدونید این مقاله رو بخونید
افزودن امکانات بیشتر باید کاملا بر اساس نیاز مشتری صورت بگیرد تا هزینه و زمان زیادی را صرف ایجاد قابلیت ها و امکاناتی نکنید که مشتری به اون نیازی ندارد، در جدول زیر هم هدف از ساخت MVP در کسب و کارهای نوپا یا استارتاپ ها آورده شده:
بررسی و تحلیل واکنش مشتریان نسبت به محصول ساخته شده |
توجه بیشتر به نیازهای مشتری که ممکن بود در نظر شما نباشد |
نمایش تواناییهای شما در ارائه محصول به مشتریان |
جمع آوری اطلاعات و بررسی کامل مدل های کسب و کار |
چینش استراتژی ها و چشم اندازهای استارتاپ در آینده |
تعیین روش های مختلف قیمت گذاری، شیوه های بازاریابی و… |
بالا بردن سرعت یادگیری در خصوص محصول ارائه شده |
ارزیابی کامل فرضیه ها با توجه به منابع حداقلی تیم |
عرضه محصول به دست مشتری در کمترین زمان ممکن |
کاهش هزینه ها و زمان برای افزودن ویژگی هایی که مشتری نیازی به آن ندارد |
ساخت نمونه اولیه محصول و افزودن قابلیت ها و ویژگی های بیشتر متناسب با نیاز مشتری |
چگونه برای استارتاپ خودم سرمایه گذار جذب کنم؟
تقریبا تمام این صحبت ها می تونه یک نکته کلیدی برای جذب سرمایه باشه. یک کارآفرین موفق با توجه به ایده هایی که در ذهن خود دارد به احتمال زیاد به دنبال شخصی می گردد تا بر روی ایده های وی سرمایه گذاری کند. پیش تر گفتیم که سرمایه گذاران می تونن فرشته یا خطر پذیر باشند کسب و کار شما و خدماتی که برای جامعه هدف ارائه می دهید می تواند بر میزان شانس شما در خصوص جذب سرمایه کمک فراوانی کند.
در جدول زیر نیز لیستی از راهکارهایی که شما می تونید به واسطه اون برای استارتاپتون سرمایه جذب کنید رو آوردیم:
ارتباط با مراکز تدریس کسبوکار و دانشگاهها |
ایجاد شبکه و ارتباط با دوستان و بنیانگذاران در حوزه کاری استارتاپ |
استفاده از سایت های جذب سرمایهگذار |
حضور در اجتماع کارآفرینان |
ثابت کنید آماده بازار هستید |
لیست سرمایه گذاران کسب و کار حوزه فعالیت خود را تهیه کنید |
نقش مربیان و راهنما (MENTOR) را جدی بگیرید |
پیوستن به برنامههای شتابدهنده |
ارائه بهترین خدمات به مشتریان |
نسبت به تغییرات انعطاف پذیر باشید |
به یاد داشته باشین، کسب و کارهایی که مایل به توسعه بر اساس انتظارات مصرف کننده هستن، میتونن در سالهای آینده رشد کنن و بزرگ بشن، و از همه مهمتر فراموش نکنید که کارابیز، در این مسیر سخت شما رو تنها نخواهد گذاشت.