ورود | ثبت نام

کارابیز

سواد مالی چیست؟ ضرورت سواد مالی + 10 توصیه مالی

زمان مطالعه: 16 دقیقه
سواد مالی چیست؟- هوش مالی- اهمیت سواد مالی

می‌دونستی فقط با 500/000 تومان می‌تونی به یک مهارت کاربردی مسلط بشی؟

سواد مالی به مردم کمک می کند تا شانس آنها برای دستیابی به امنیت مالی بیشتر شود.در صورت بروز بحران مالی در کشور،افرادی که سطح بالاتری از سواد مالی دارند، کمتر دچار شوک می شوند چون حتی در این شرایط درآمد اندکی دارند که پشتوانه آنها باشد.

در تربیت سنتی ایرانی برخی کلمه ها را در خانواده ها می شنویم که برای همه ما آشنا است مثلا “روز مبادا”. همیشه به ما گفته اند برای روز مبادا پس انداز کن به فکر روز مبادا باش. قبل تر ها می گفتند شاید روز مبادایی پیش آمد اما فراز و فرودهای اقتصادی که طی چند سال اخیر با پوست و گوشت واستخوانمان حسش کردیم به ما نشان داد که روز مبادا تنها یک بار نیست یا آنقدرها دور و نامحتمل نیست.

در عین حال مدتهاست می شنویم که می گویند پس انداز نکن ارزش پولت کم می شود. پس احتیاط مالی ما باید چطور باشد؟ غرض از این مطالب ایجاد رعب و وحشت یا نگرانی نیست تنها می خواهیم بگوییم که چطور برای هر شرایط مالی آماده باشیم نه فقط برای روزهای سخت بلکه در هر شرایطی چطور بهترین مدیریت مالی را در زندگی شخصی و شغلی خود داشته باشیم.

خلاصه که اگر اطلاعات مالی و درواقع توانمندی مالی خودت رو بالاببری بردی پس این مقاله رو از دست نده.در این مقاله نکاتی درباره پس انداز کردن و مدیریت مالی می آموزیم،با اینکه چگونه تورم،پس اندازهای شما را کاهش می دهد، مفهوم اقتصاد خرد و کلان و نیز هوش مالی آشنا می شویم.

تعریف “سواد مالی” (Financial literacy)

سواد مالی یعنی توانایی ایجاد قضاوت های آگاهانه و اتخاذ تصمیمات موثر در رابطه با استفاده و مدیریت پول. این تعریف سه حوزه اصلی یعنی برنامه ریزی مالی، حل مساله و تصمیم گیری را پوشش می دهد. این اصطلاحات خیلی نزدیک به هم به نظر می رسند اما با هم متفاوتند:

  • برنامه ریزی مالی: به نحوه برنامه ریزی برای نیازهای آتی از جمله خرید یک خانه جدید و یا توسعه یک صندوق بازنشستگی اشاره دارد.
  • حل مساله: به توانایی از عهده مشکلات مالی برآمدن از قبیل به اندازه درآمد خرج کردن و برآورده کردن نیازهای غیرمنتظره اشاره دارد.
  • تصمیم گیری: مربوط به تصمیمات اساسی در مورد خرید است مثلا چه چیزی چه موقع و کجا خریده شود.

پژوهشگر دیگری به نام ویت، سواد مالی را چنین تعریف می کند:

توانایی خواندن، تحلیل، مدیریت و ارتباط برقرار کردن در مورد شرایط مالی شخصی که بر رفاه مادی تاثیر می گذارد. این شامل توانایی تشخیص گزینه های مالی، بحث در مورد پول و مسائل مالی بدون (یا علیرغم وجود) ناراحتی، برنامه ریزی برای آینده و پاسخگویی شایسته به رویدادهای زندگی است که بر تصمیمات مالی روزمره از جمله حوادث در اقتصاد عمومی تاثیر می گذارد.

داشتن سوادمالی هم اثرات خرد دارد هم کلان یعنی شما به عنوان یک فرد و در نهایت یک خانواده وقتی سواد مالی مناسبی داشته باشید هم به نفع خانواده خودتان است هم به نفع اقتصاد کشور. پژوهشی در سال 2012 انجام شده که می گوید سواد مالی، یکی از عوامل کلیدی رشد اقتصادی و ثبات مالی کشورهاست. همین طور پژوهشگر دیگری به نام سوهن به این نتیجه رسید که سواد مالی در سطح کلان تضمین می کند که شهروندان یک کشور به اندازه کافی برای مقابله با موقعیت های مالی روزمره و معاملات در بازار تجهیز شده اند.

اگر زندگی شاد و سالم می خوای،سواد مالی رو یادبگیر …

وجود بازارهای مالی پیچیده و رقابت شدید بین موسسات اعتباری برای بدست آوردن سهم بازار بیشتر،تامین اعتبار آسان ترشده و سهولت امکان دسترسی به وام های مختلف و سایر طرق پرداخت منجر به افزایش پرداخت برای مصرف و رشد سریع سطح بدهی افراد و خانواده ها شده است.بنابراین داشتن سواد مالی برای پیشگیری و حل مسائل مالی، داشتن زندگی موفق،شاد و سالم ضروری است.

سواد مالی بالاتر = خوشبختی بیشتر!!!

مطالعات مرتبط با خوشبختی نشان می دهد که نحوه رفتار افراد در یک زمینه خاص بر رضایتمندی آنان در آن زمینه،تاثیرگذار است و این امر به نوبه خود به رضایت کلی افراد از زندگی کمک می کند.داده های مورد نیاز برای این تحقیق از یک نمونه 1197 تایی از دانشجویان مقطع کارشناسی یکی از دانشگاه های آمریکا جمع آوری شده و نهایتا این نتایج به دست آمده:

  • رفتار مالی مثبت موجب رضایت مالی می شود.
  • دارا بودن رضایت مالی به نوبه خود به رضایت از زندگی کمک می کند.
  • رفتار مالی مثبت از طریق کارایی آکادمیک و رضایت آکادمیک بررضایتمندی افراد از زندگی و احساس خوشبختی تاثیر می گذارد.

رضایت از زندگی یکی از مهم ترین شاخص های اندازه گیری میزان خوشبختی محسوب می شود.تحقیقات نشان می دهد که خوشبختی فردی یا کیفیت زندگی به طور مثبتی با سلامت روحی و روانی،کارایی شغلی،روابط بین انسانی و وضعیت زناشویی ارتباط دارد. رفتارهای مالی ممکن است به طور گسترده ای نه تنها بر روی رضایت مالی بلکه بر روی عملکرد و رضایت تحصیلی نیز تاثیرگذار باشند.

قابلیت مالی/توانایی مالی

در کنار واژه سواد مالی چه در فرهنگ عامه و چه در مقالات علمی،واژه های دیگری هم استفاده می شوند از جمله قابلیت مالی یا توانایی مالی.برخی افراد معتقدند سواد مالی یکی از مولفه های توانایی مالی است اما دیگران می گویند این دو مفهوم با هم همپوشانی دارند.

توانایی یا قابلیت مالی مفهوم گسترده ای است که در برگیرنده دانش و مهارت های افراد برای فهم شرایط مالی خودشان همراه با انگیزه لازم برای اقدام کردن است.افرادی که از لحاظ مالی توانمند هستند،پیشاپیش برنامه ریزی می کنند،اطلاعات مناسب را یافته و دانسته های خود را در زمینه مالی بالا می برند می دانند کی مشورت بگیرند و می توانند نتیجه مشورت را درک کرده و بر اساس آن اقدام کنند در نتیجه در بازارهای مالی هم بیشتر و بهتر فعالیت خواهند داشت.

بی سوادی مالی!!!

مهارت کار با پول یکی از شایستگی های کانونی است این مهارت در قالب عناوین مختلف از قبیل هوش مالی یا سواد مالی تعریف شده و منظور از آن درک ماهیت و کارکرد پول، تعامل سازنده،اثربخش و مثبت در قبال خود،محیط،خانواده ها،جوامع و محل کارهاست.

مهارت کار با پول به این خاطر که از جنبه های مختلف فردی و اجتماعی می باشد و نقش زیربنایی نسبت به تمام فعالیت ها و امور روزمره زندگی ایفا می کند جزء اساسی ترین مهارت های زندگی تلقی می شود.بی سوادی دو دسته است: بی سوادی کامل و بی سوادی عملکردی. به افرادی که فاقد توانایی خواندن و نوشتن باشند بیسواد کامل می گویند.

اما بی سوادی عملکردی به افرادی گفته می شود که ممکن است مهارت های اساسی مانند خواندن و نوشتن و حساب کردن را یاد گرفته باشند ولی از انجام یکسری وظایف مربوط به انتخاب آگاهانه و مشارکت کامل در زندگی روزمره عاجزنددر واقع باید گفت طیف گستره ای از زمینه سواد را آموختن،خلق کردن،ارتباط و انتقال معنا در بر می گیرد که سواد مالی هم جزء آن است.

برای هر جامعه موضوع بی سوادی مالی به عنوان یک موضوع منحصربفرد قلمداد می شود و بر روی همه افراد اعم از مردان و زنان،پیر و جوان از هر نژاد و سطوح اجتماعی و اقتصادی تاثیر می گذارد.

افرادی که در زمینه سواد مالی آگاهی ندارند یا به عبارتی دیگر بی اطلاع هستند به عنوان بزرگسالی که در نحوه مدیریت پول خود ناتوان هستند در جامعه رشد می کنند و احتمال می رود دچار بدهی های سنگین شوند و در شغل و حرفه شان با مشکلاتی مواجه گردند.این افراد در میان سایر افراد پیرامون خود به مصرف کننده هایی بی کفایت تبدیل می شوند که به رغم آنکه گزینه های زیادی برای انتخاب در اختیار دارند ولی دوست ندارند یا نمی توانند یک تصمیم عاقلانه بگیرند.

هوش مالی چیست - مفهوم هوش مالی

 

هوش مالی

هوش مالی بخشی از هوش کلی افراد است که برای حل مشکلات مالی از آن استفاده می کنند.مشکلات مالی رایج در دنیای امروز،تطبیق نداشتن درآمدها و هزینه های زندگی، نداشتن خانه شخصی،بدهکاری،هزینه های ماشین،هزینه های بهداشتی و درمانی و … است که با استفاده از هوش مالی می توان آنها را برطرف کرد.مفهوم هوش مالی و سواد مالی بسیار نزدیک به هم و در راستای یکدیگر هستند تا جایی که برخی می گویند هوش مالی همان سواد مالی است.

هوش مالی توانایی جمع آوری اطلاعات در مورد امرور مالی توسط اشخاصی که علاقه مند به درک توانایی های خود برای پیش بینی اهداف مالی است.یعنی هوش مالی کمک می کند بتوانید به سوالات اینچنینی پاسخ دهید:

  • چطور می توانم از پول خود به بهترین نحو استفاده کنم؟
  • آیا زندگی من با بودجه من مطابقت دارد؟
  • بدهی من تحت کنترل است؟
  • اهداف مالی من چه هستند؟
  • چه کسانی و چه محصولاتی می توانند به من کمک کنند؟
  • آیا اطلاعات من در مورد امور مالی کافی است؟ اموری مثل تورم و …

کیوساکی برای نخستین بار ایده و مفهوم هوش مالی را به روشنی مطرح کرد. او گفت هوش مالی شامل پنج جزء است:

  • کسب پول بیشتر
  • حفاظت از پول
  • بودجه بندی و برنامه ریزی برای پول
  • استفاده از پول به عنوان ابزار اهرم
  • ارتقاء اطلاعات مالی

بعد از اینکه کیوساکی مفهوم هوش مالی را مطرح کرد،کشورهای مختلف به اهمیت سواد مالی پی بردند درباره آن تحقیقات مختلف انجام دادند و آموزش آن به عموم افراد را در برنامه های کلان خود قرار دادند.

ابتدا انگلستان و آمریکا به این موضوع پرداختند و بعد از آن استرالیا،هلند،ایتالیا و مالزی و … . در آمریکا اغلب ایالتهای این کشور سرفصل مصوب سواد مالی دارند و مجمعی به نام جامپ استارت در آمریکا وظیفه توسعه و بهبود سواد مالی را به عهده گرفته و هر دو سال یکبار نسبت به انجام آزمون ادواری سواد مالی و گزارش نتایج آن اقدام می کند.در انگلستان هم سواد مالی به عنوان بخشی از برنامه آموزشی ملی مدنظر قرار گرفته و در استانداردهای آموزش ملی وارد شده است.

چگونه تورم،پس اندازهای شما را کاهش می دهد

برخی از افراد نمی دانند چطور تورم می تواند بر پس اندازهایشان اثر منفی بگذارد. تورم روند فزاینده و نامنظم افزایشی  قیمت کالا ها و خدمات در طول زمان می باشد. این کالا و خدمات شامل هزینه های مسکن،خودرو،مواد غذایی و … است.هزینه هر قلم کالا را در نظر بگیرید،می توانید ببینید این کالا 20 سال پیش بسیار ارزان تر از قیمت کنونی بوده است.

تورم می تواند ارزش سرمایه گذاری را کاهش دهد و اثر منفی بر سودآوری سرمایه گذاری شما بگذارد.برای مثال اگر سرمایه گذاری شما دو درصد درآمد داشته باشد و نرخ تورم سالانه برای کشور سه درصد باشد(تورم در ایران دو رقمی است) شما به طور موثر یک درصد در سال زیان می کنید.دلیل این امر این است که بهره پول با نرخی کم تر از افزایش قیمت کالا و خدمات رشد می کند.

بنابراین اگر قسمت عمده پول خود را در حساب های پس انداز با بهره پایین قرار دهید هر سال از سرمایه شما کاسته خواهد شد. متوسط نرخ تورم بیش از نرخ بهره ای است که شما از بانک به دست خواهید آورد.این دلیل دیگری است که چرا انتخاب نوع سرمایه گذاری با سود بالاتر در جهت افزایش ثروت و نیز نوع پس انداز شما بسیار مهم است.

اهمیت سواد مالی-سواد مالی برای جوانان

نوجوانان را به این ابزار حیاتی تجهیز کنیم

نوجوانان آموزش های مختلفی می بینند چرا که یک عمر را پیش رو دارند سعی می شود کلاس های مختلف بروند تا استعداد آنها کشف شود همه این تلاشها برای این است که بتوانند بهترین خود باشند و زندگی را برای خود رقم بزنند که لایقش هستند.

اما برای رسیدن به این هدف تنها کلاسهای موسیقی،زبان،نقاشی،تست زنی و … کافی است؟ قطعا نه. اگر یک نوجوان نت های موسیقی را نداند نه اینکه بگوییم چیزی را از دست نداده اما دچار مشکل جدی نمی شود.

اگر نقاشی را از سن بالاتر شروع کند ضرر چندانی نمی بیند اما مهارت و توانمندی حیاتی که از نوجوانی به آن نیاز دارد و می توان با قاطعیت گفت کیفیت زندگی آینده او را رقم می زند “سواد مالی” یا همان هوش مالی و قابلیت های مالی است که در دوره آموزشی کارابیز برای افراد تهیه شده است اگر شما والدین یک نوجوان هستید می توانید این آموزش ها را برای خود تهیه کنید و آموزش ها را به خانواده خود نیز منتقل کنید.

والدینی که می خواهند سواد مالی کودکان خود را بالا ببرند بدانند

  • الگویی سالم برای فرزندان خود باشید.

فرض کنید به فرزندان خود در مورد اهمیت بودجه بندی و پس انداز آموزش دهیم و با آنها در طول هفته چند بار در این خصوص صحبت کنیم سپس آخر هفته به مرکز خرید رفته و بدون توجه به بودجه،ناگهان با دیدن یک کت زیبا که تخفیف دارد هیجان زده شده و آن را خرید کنیم. طبیعی است که کل آموزش های ما بی اثر شده و به احتمال بسیار زیاد او رفتار ما را الگوی خود قرار می دهد.

مطالعه دانشگاه کمبریج نشان می دهد عادت های پولی در کودکان و نوجوانان از زمانی که آنها 7 ساله هستند شکل می گیرد.

  • اگر در طول زندگی فقط به فرزند خود پول داده اید و او این پول را به سلیقه خود خرج کرده است انتظار مهارت و موفقیت مالی از فرزند خود نداشته باشید.

آموزش مهارت های مالی امری زمانبر و نیازمند تمرین و تکرار است طبیعی است این آموزش همچون هر آموزش دیگری باید گام به گام صورت گیرد.

مثلا اگرهیچگاه اجازه مدیریت پول را به نوجوان خود نداده ایم و او موظف بوده برای هر خریدی به ما مراجعه کند و ما برای او بودجه بندی کرده ایم و حال بخواهیم او را به تنهایی در سن 18 سالگی به خارج از کشور برای ادامه تحصیل بفرستیم، احتمال آنکه او در مورد مدیریت پول با مشکل مواجه شود بسیار زیاد است.

بهتر است فرزند شما در 12 یا 13 سالگی اشتباهات مالی را مرتکب شود و تجربه کسب کند تا اینکه در 18 یا 20 سالگی به بهای گزافی شکست های مالی را مرتکب شود.

  • در مورد آموزش مسائل مالی بین پسران و دختران تفاوت قائل نشوید.

برخی والدین در مورد مسائل مالی بیشتر با پسرها صحبت می کنند بخصوص مسائلی که در مورد سرمایه گذاری است.تحقیقات نشان می دهد زنان معمولا در مقایسه با مردان درآمد کمتری دارند همچنین در حوزه سرمایه گذاری و پس انداز برای دوران بازنشستگی نیز معمولا ضعیف تر عمل می کنند.

یک دلیل مهم این امر تفاوت میان دختران و پسران در آموزش مهارت های پولی بوده است.در نگاه سنتی ما به پسران به عنوان نان آور خانوار نگاه کرده و موضوع پول برای زنان را امری دست دوم و کم اهمیت تر تلقی کرده ایم.این نگاه امروز دیگر جایی ندارد و عدم آموزش مناسب مهارت های مالی تهدیدی برای آینده دخترانمان خواهد بود.

  • آموزش مسائل مالی باید توسط هم پدر و هم مادر انجام شود.

در دنیای امروز تفکیکی میان زن و مرد درآموزش مسائل مالی وجود ندارد. امروزه بدلیل اهمیت مسائل مالی، والدین باید نسبت به تربیت و سواد مالی فرزند خود هوشیار باشند و برای آن تلاش کنند. انواع روش ها در این مقاله بطور مختصر توضیح داده شده است.

برای آشنایی عمیق تر و پیدا کردن سواد و هوش مالی میتوانید از دوره سواد مالی کارابیز استفاده کنید.

  • اعداد و ارقام شفاف.

بیان آموزش ها،همراه اعداد و ارقام درک و فهم آن را برای فرزندان ما آسان می کند.مثلا اگر بخواهیم مفهوم سود بانکی را برای کودک خود توضیح دهیم گفتن اینکه اگر ما در بانک سپرده گذاری کنیم سالیانه 20% سود می گیریم،برای او قابل لمس نیست اما اگر بگوییم ما با سپرده گذاری یک ملیون تومان در بانک در پایان سال 200 هزار تومان سود خواهیم گرفت او مفهوم سود را بهتر متوجه می شود.

یک راهکارمالی مهم : “بودجه بندی” کنید …

اگر تا اینجا به ضرورت پس انداز و سرمایه گذاری پی بردید باید بگویم داشتن یک بودجه سالانه برای یک سرمایه گذار اهمیت زیادی دارد.کسانی که این کاررا انجام می دهند در مدیریت و پس انداز پول خود موفق هستند.می توانید از یک برنامه ساده مانند اکسل برای مدیریت بودجه خود استفاده کنید.نرم افزارهای مختلفی برای بودجه خانوارها وجود دارد حتی می توانید آن را دستی تهیه کنید چیزی که مهم است داشتن یک بودجه بندی سالانه است:

بودجه بندی - پس انداز - سوادمالی برای جوانان

  • در شروع هر سال بودجه سالانه خود را به صورت ماهانه تنظیم کنید.پس اندازهای ماهانه، اجاره یا اقساط وام مسکن،بیمه،قبوض تلفن،یک سهمیه برای خرید مواد غذایی،سرگرمی و هر هزینه دیگری را که مشخص باشد قرار دهید.
  • حتی در برخی ماه ها یک سهمیه برای هدایای تولد،عید و … قرار دهید.
  • همچنین هزینه ای را برای تعمیرات کلی که تامین کننده هزینه های اتومبیل و سایر موارد باشد در نظر بگیرید.
  • منبع تامین بودجه از درآمد حاصل از حقوق ماهانه و هر منبع درآمدی دیگر می باشد.
  • یک نکته را فراموش نکنید،هرگز درآمد حاصل از سرمایه گذاری را شامل بودجه نکنید زیرا این عایدی ها به عنوان سرمایه گذاری مجدد فرض می شوند.
  • پس اندازهای ماهیانه باید به عنوان یکی از مخارج یا اقلام خروجی وجه نقد در بودجه در نظر گرفته شوند.این کار باعث می شود سرمایه گذاران نسبت به زمانی که بودجه ندارند آگاهانه یا حتی ناخودآگاه پول کمتری خرج کنند که این موجب می شود همیشه پس انداز بیشتری داشته باشید.
  • فکر نکنید تعیین بودجه زمانبر است.چند دقیقه وقت در هفته برای این کار کافی است.

اقصاد خرد و کلان

اقتصاد به دو شاخه اصلی خرد و کلان تقسیم می شود.اقتصاد خرد در رابطه با واحدهای اقتصادی بحث می کند یعنی مباحث اقتصاد خرد شامل افراد یا نهادهایی است که نقش مهمی در عملکردهای اقتصادی ایفا می کنند. شامل مصرف کنندگان،نیروی کار،سرمایه گذاران، شرکت های تجاری و …هستند.اقتصاد خرد به این موضوع می پردازد که چرا و چطور این واحدها تصمیمات اقتصادی می گیرند.

مثلا اقتصاد خرد درمورد مصرف کنندگان بیان می کند که چطور آنها تصمیم به خرید می گیرند،چگونه با تغییرات قیمت ها و درآمد خودشان، انتخاب های آنها تحت تاثیر قرار می گیرد.در رابطه با بنگاه ها نیز اقتصاد خرد چگونگی تصمیم گیری بنگاه ها در رابطه با استخدم نیروی کار را بررسی می کند.نحوه ورود واحدهای اقتصادی به واحدهای بزرگتر (بازار و صنایع)از دیگر مباحث مهم اقتصاد خرد است.نقش اقتصاد خرد در درک و فهم این مسئله بسیار مهم است.

مثلا اقتصاد خرد به ما می گوید چرا صنعت فراورده های لبنی در ایران توسعه یافته است این صنعت برای رسیدن به این نقطه چه مسیری را پیموده و مصرف کنندگان و تولیدکنندگان محصولات این صنعت در بازار چگونه با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند.

اقتصاد خرد بیان می کند چگونه قیمت محصولات لبنی تعیین شود،کارخانه های تولید فراورده های لبنی باید چه مقدار در ساخت ظرفیت های جدید،سرمایه گذاری و تولید سالانه محصولات مختلف فعالیت داشته باشند.اقصاد خرد به ما نشان می دهد صنایع و بازارها چگونه به وجود آمده اند،چگونه عمل می کنند تفاوت آنها در چیست و چگونه آنها از سیاست های دولت و شرایط اقتصاد جهانی متاثر می شوند.

در مقابل، اقتصاد کلان در رابطه با مفاهیم اقتصادی از جمله سطح و نرخ رشد تولید ملی، نرخ های بهره،بیکاری،تورم بحث می کند.اما مرز میان اقتصاد خرد و کلان طی سالهای اخیر به نحوه چشمگیری کاهش یافته است. دلیل صلی این موضوع هم این است که اقتصاد کلان، بسیاری از موضوعات اقتصاد خرد را پوشش می دهد.مثلا اقتصاد کلان در مباحث بازارها،شامل بازارهایی چون بازار کالاها و خدمات،بازار نیروی کارو بازار اوراق قرضه،شرکت ها وارد می شود.

برای فهم این موضوع که این بازارها چگونه عمل می کنند نکته مهم بررسی رفتار عاملان تشکیل دهنده این بازارها یعنی بنگاه ها،مصرف کنندگان، نیروی کار و سرمایه گذاران است. بنابراین می توان گفت بسیاری از مسائل اقتصاد کلان شکل خاصی از تجزیه و تحلیل اقتصاد خرد را تشکیل می دهند.

با مطالعه اقتصاد خرد به سادگی می توان به اطلاعات دقیق تری از فعالیت های اقتصادی دست یافت.این امر به افراد کمک می کند تا آن چه در یک محیط اقتصادی می گذرد را درک و سپس به راهکارهایی برای بهبود وضعیت موجود دست یابند.مثلا بنگاه ها با مطالعه اقتصاد خرد می فهمند که چگونه با استفاده مطلوب از نهاده ها می توانند در مخارج خود صرفه جویی کنند.یا خانواده ها متوجه می شوند با تجدید نظر در سبد کالاهای مصرفی خود چه مقدار می توانند در مخارج مربوط به مواد غذایی هفتگی خود صرفه جویی کنند.

برای درک مدیریت مالی مقاله مدیریت مالی و اهمیت آن به شما پیشنهاد میکنیم.

چطور استرس سرمایه گذاری را کم کنم؟

  • ریسک های سرمایه گذاری را به طور کامل شناسایی کنید

سرمایه گذاران تازه کار باید زمانی را برای شناسایی و درک دقیق تمام ریسک ها و خطرات بالقوه اختصاص دهند.بطور مثال بررسی شرایط سیاسی و اجتماعی در کنار وضعیت بازارها به شما امکان تصمیم گیری دقیق تر خواهد داد.

اگر ریسک ها را به خوبی بشناسید،قادر خواهید بود میان بازده انتظاری و ریسک پذیرفته شده توازن برقرار کنید.به عنوان مثال در شرایط تحریم،ریسک سرمایه گذاری در سهام شرکت های بانکی بالاتر است در حالیکه پس از رفع تحریم بانکی،این بازار می تواند گزینه خوبی برای اقدام باشد.از طرف دیگر کاهش سود بانکی، دوباره ریسک این نوع سرمایه گذاری را افزایش خواهد داد.

می بینید که کار کمی پیچیده و نیازمند تجربه و دانش مالی است.شناسایی ریسک ها و تدوین معادله ریسک و بازده تا حدودی تخصصی محسوب می شود و اگر اطلاعات مالی شما اندک است شاید بهتر باشد از مشاوره متخصصان مالی بهره بگیرید.

  • هدف گذاری کنید

باید هدف خود را از ورود به عرصه سرمایه گذاری مشخص کنید.مثلا ممکن است در پی تامین هزینه های دوران بازنشستگی خود باشید و یا بخواهید پوا حاصل از سود سرمایه گذاری را برای خرید خانه صرف کنید.

هدف گذاری اسمارت SMART بروز ترین مدل هدف گذاری است که میتوانید در دوره خودشناسی کارابیز با آن آشنا شوید.

در هر حال آگاهی کامل از اهداف نهایی سرمایه گذاری و تعیین بازه زمانی مورد نظر از جمله عوامل ضروری در موفقیت سرمایه گذاری است.عواملی که با کاستن از نگرانی شما تصمیم گیری بهینه را نیز میسر خواهد کرد.

سواد مالی چیست؟ ضرورت سواد مالی + 10 توصیه مالی

  • سبد سرمایه داشته باشید

سرمایه گذاری فرایندی همراه با ریسک است این ریسک ها را می توان با انتخاب کالی سرمایه ای مناسب و تشکیل سبد سرمایه کنترل کرد.به این صورت که سرمایه خود را به چند بخش تقسیم نموده و همزمان به بازارهای مختلف وارد شوید.مثلا می توانید از اوراق مشارکت یا سود بانکی در کنار خرید سهام پرریسک تر بازار سرمایه و یا ورود به بازار طلا استفاده کنید.این بازارها معمولا سطوح متفاوتی از ریسک دارند و به همین دلیل در طول زمان باعث کاسته شدن از ریسک سرمایه و افزایش بازدهی می شوند.

البته در این مورد نیز باید توجه داشته باشید که انتخاب بازار مناسب و نحوه تخصیص سرمایه به کالاهای سرمایه ای،نیازمند دانش مالی تخصصی است و لازم است از کمک مشاوران مالی استفاده کنید.

اگه میخوای بیشتر در مورد  مبانی مالی و سرمایه گذاری بدونی مقاله سرمایه گذاری و بازار های مالی رو بخون.

  • برنامه سرمایه گذاری خود را پیوسته بازبینی کنید

گام دیگر در مسیر کاهش اضطراب سرمایه گذاری،تعهد به بازبینی دائمی برنامه هاست.به یاد داشته باشید که نتایج هرگز به شما دروغ نمی گویند اگر در طول چند سال از سرمایه گذاری خود زیان دیده اید حتما جایی از کار ایراد دارد.باید از ابتدا شروع کنید و بودجه بندی خود را مرور و ایرادات احتمالی را برطرف کنید.

اهداف مالی شما نیز ممکن است نیازمند بازبینی و اصلاح باشند.از سوی دیگر سبد سرمایه شما تنها برای مقطعی خاص کارآمد است و با گذشت زمان و تغییر شرایط، اصلاح آن نیز ضرورت خواهد یافت.

سرمایه گذاری - پس انداز - کاهش استرس سرمایه گذاری

  • بلندمدت نگاه کنید

یکی از دلایل اصلی نگرانی و اضطراب در سرمایه گذاری،ورود کوتاه مدت به بازار است.مثلا اگر سهامی را به قصد سود یک ماه خرده باشید به دلیل نوسان دائمی بازار، احتمال رسیدن به هدف مورد نظر اندک است.

به همین دلیل فشار روانی قابل توجهی را تجربه خواهید کرد.در حالیکه با نگاه بلندمدت، اکثر بازارها حتی در شرایط نامطلوب اقتصادی نیز سودآورند. پس سعی کنید نگاه خود را به بلندمدت معطوف کنید و به تغییرات دوره ای سرمایه توجه نداشته باشید.البته این نگاه بلندمدت ضرورت بازبینی و تحلیل دوباره را نفی نمی کند.

  • روش های کنترل اضطراب را بیاموزید

در کنار این نکات،آموختن روش های آرام سازی جسم و روان نیز اهمیت بسیاری دارد. برای کنترل هیجاناتی مثل اضطراب پیشنهاد می کنم مقاله هوش هیجانی را در همین سایت بخوانید.روش هایی که نه تنها در سرمایه گذاری بلکه در سایر حوزه های زندگی نیز به یاری شما خواهند شتافت.

می توانید شیوه های گوناگون آرامبخشی یا ریلکسیشن را بیاموزید با کسب مهارت در آنها، ذهن و روان خود را آرام کنید.ورزش و تحرک بدنی نیز از جمله راهکارهای دیگری هستند که در زمان نگرانی به کمک شما می آیند.

چند نکته مالی مهم

  • ده درصد درآمد خود را پس انداز کنید.
  • حداقل هزینه سه ماه زندگی خود را در یک حساب ضروری نگهداری کنید.
  • یک بیمه عمر تهیه کنید.
  • بیست برابر درآمد ناخالص تان را برای دوران بازنشستگی پس انداز کنید.
  • ابتدا اقساط وام های با نرخ بالاتر را پرداخت کنید.
  • سعی کنید از خدمات تسهیلاتی کارفرمای خود استفاده کنید.

جمع بندی

  • سواد مالی یعنی توانایی ایجاد قضاوت های آگاهانه و اتخاذ تصمیمات موثر در رابطه با استفاده و مدیریت پول. این تعریف سه حوزه اصلی یعنی برنامه ریزی مالی، حل مساله و تصمیم گیری را پوشش می دهد. این اصطلاحات خیلی نزدیک به هم به نظر می رسند اما با هم متفاوتند.
  • رفتارهای مالی ممکن است به طور گسترده ای نه تنها بر روی رضایت مالی بلکه بر روی عملکرد و رضایت تحصیلی نیز تاثیرگذار باشند.
  • داشتن سواد مالی هم اثرات خرد دارد هم کلان یعنی شما به عنوان یک فرد و در نهایت یک خانواده وقتی سواد مالی مناسبی داشته باشید هم به نفع خانواده خودتان است هم به نفع اقتصاد کشور.
  • افرادی که در زمینه سواد مالی آگاهی ندارند یا به عبارتی دیگر بی اطلاع هستند به عنوان بزرگسالی که در نحوه مدیریت پول خود ناتوان هستند در جامعه رشد می کنند و احتمال می رود دچار بدهی های سنگین شوند و در شغل و حرفه شان با مشکلاتی مواجه گردند.
  • هوش مالی بخشی از هوش کلی افراد است که برای حل مشکلات مالی از آن استفاده می کنند.
  • تورم می تواند ارزش سرمایه گذاری را کاهش دهد و اثر منفی بر سودآوری سرمایه گذاری شما بگذارد.
  • سرمایه گذاران تازه کار باید زمانی را برای شناسایی و درک دقیق تمام ریسک ها و خطرات بالقوه اختصاص دهند. .باید هدف خود را از ورود به عرصه سرمایه گذاری مشخص کنید. سرمایه گذاری فرایندی همراه با ریسک است این ریسک ها را می توان با انتخاب کالی سرمایه ای مناسب و تشکیل سبد سرمایه کنترل کرد.در سرمایه گذاری بلندمدت فکر کنید.
  • اقصاد خرد به ما نشان می دهد صنایع و بازارها چگونه به وجود آمده اند،چگونه عمل می کنند تفاوت آنها در چیست و چگونه آنها از سیاست های دولت و شرایط اقتصاد جهانی متاثر می شوند. مرز میان اقتصاد خرد و کلان طی سالهای اخیر به نحوه چشمگیری کاهش یافته است.

این مطلب برای شما مفید بود ؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید!

میانگین امتیاز / 5. تعداد آرا :

اولین نفری باشید که امتیاز میدهید

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها