ورود | ثبت نام

کارابیز

زبان بدن: ابزاری موفقیت در کسب و کار و زندگی شخصی

زمان مطالعه: 19 دقیقه
زبان بدن-یادگیری زبان بدن_بادی لنگوئج

می‌دونستی فقط با 600/000 تومان می‌تونی به یک مهارت کاربردی مسلط بشی؟

زبان بدن وسیله ای ضروری برای ارتباط غیرکلامی است که نباید چه در محیط کار چه در زندگی شخصی از آن غافل شد چرا که انسان به ارتباط زنده است، ارتباط برای ما آدمها حکم آب و غذا را دارد حتی اگر شدیدا درونگرا هستیم نوع ارتباطات خود را داریم و زبان بدن بخش مهمی از ارتباطات ما را تشکیل می دهد.

مثلا هنگام مصاحبه شغلی،در هنگام تبلیغات محصولات وخدماتتان ، در جلسات کاری، در جلسه پرزنت ایده برای سرمایه گذار،در مواجهه با مشتریان، در اولین جلسات آشنایی های شخصی اگر تلاش کنید احساسی را پنهان کنید و جور دیگری به نظر برسید احتمالا زبان بدن جلوتر از خودتان سخن می گوید متقابلا شما هم اگر در رویارویی با دیگران حتی در زندگی روزمره خود بتوانید احساسات واقعی دیگران را نسبت به خودتان بخوانید قطعا برده اید.

در این مقاله نکات عملی برای تقویت زبان بدن یاد می گیریم و درباره اهمیت زبان بدن درتبلیغات، مذاکره ،بازاریابی و در زندگی شخصی مطالب کاربردی گفته ایم.

زبان بدن چیست؟

به طور کلی زبان بدن به معنای انتقال پیام از طریق کانال های “غیرکلامی” و عمدتا به واسطه دیدن و دیده شدن است.زبان بدن،بخشی از ارتباط غیرلفظی(غیرکلامی) است. زبان بدن به وضعیت بدن،ایما و اشاره، تماس چشمی و غیره اشاره دارد.

حال آنکه ارتباط غیرکلامی، علاوه بر این موارد شامل نوع پوشش اشخاص،هنجارهای اجتماعی در مورد لباس و رفتار،جواهراتی که استفاده می کنند،بافت و سبک آرایش و، بو( از جمله بوی عطر)، پوست(از جمله پیگمانتاسیون،سرخی و بافت آن)، فاصله بین آنها هنگام ایستادن در مقابل هم، لحن و شدت صدا و غیره است.

” زبان بدن، مجموعه ای از اطوار،حرکات، حالات بدن و چهره را نشان می دهد که برای برقراری ارتباط یا نشان دادن چیزی به کار می رود.عناصر زبان بدن به دو دسته تعمدی(حرکات،حالات و … که به طور عمدی برای ارتباط با چیزی استفاده می شود) و غیر تعمدی(حرکات،حالات و … که به طور غریزی و ناآگاهانه، برای نشان دادن حالت عاطفی یا موقعیت نفسانی استفاده می شود) تقسیم بندی می شود”.

اولین پیام ها !

افراد یکدیگر را بر اساس اولین دیدار و با استفاده از دریافت های ساده ای مانند ظاهر فیزیکی یا علائم بصری قضاوت می کنند. به طور کلی انسان ها مایلند وضعیت احساسی طرف مقابل را ارزیابی کنند حال از طریق حالات بدن یا از طریق کلام ویا حتی از روی تن صدا. ارتباطات غیرکلامی اجتناب ناپذیرند.

برخی پژوهشگران معتقدند زبان بدن حدود 65 درصد از انتقال پیام در ارتباط را در بر می گیرد، در مقایسه با ارتباط کلامی که حدود 35 درصد را در بردارد. برخی دیگر معتقدند که حدود 93 درصد پیامها به صورت غیرکلامی ارسال می شوند پس به طور کلی چیزی حدود 65 الی 90 درصد پیامها از طریق ارتباطات غیرکلامی تفسیر می شوند. اثبات شده است که یک ارتباط غرکلامی موفق تعیین کننده این است که آیا ارتباط ادامه خواهد یافت یا نه.

عناصر زبان بدن

زبان بدن بر اساس اعضای بدن به دسته های زیر تقسیم می شود:

حالت چهره

حالت چهره به شیوه استفاده از چهره برای بیان عواطف،خواه به هنگام استراحت و خواه هنگام حرکت، اشاره دارد.چهره، معنادارترین قسمت در کل بدن و چشمها و گویاترین بخش آن است.صورت انسان ماهیچه های بی شماری دارد که قادرند بخش های مختلفی از صورت را به حرکت درآورند.

هر ترکیبی از حرکت ماهیچه های اجزای صورت معنی منحصربفرد خود را داراست.بیشتر بیان ها،ترکیبات چهره ای یعنی مخلوطی از دویا چند حالت اصلی است.در شرایط احساسی، حرکات ظریف و غیرارادی در چهره انسان ها رخ می دهد که به آن بیان ظریف می گویند.

” هفت بیان ظریف احساسی که در میان همه مردم دنیا مشترک است عبارتند از:تنفر،خشم،ترس،غم و اندوه،شادی ،تعجب و تحقیر.پل اکمن در دهه 90 میلادی با افزودن حالت های دیگر احساسات اولیه،این لیست را گسترده تر کرد.

این لیست شامل احساسات مثبت و منفی دیگری است که در عضلات صورت کدگذاری نشده اند.این احساسات عبارتند از لذت،خجالت،اضطراب،تشویش،احساس گناه،غرور، آرامش،تسکین،قناعت و شرم. زمان بروز حالات بسیار کوتاه است و ممکن است بین 15/1 تا 25/1 ثانیه طول بکشد.

حرکات سر

در ارتباطات،حرکت سر نقش مهمی را ایفا می کند.این حرکات،شامل جابجایی سر،عقب به جلو،چپ به راست و تکان دادن سر و همچنین زاویه قرارگیری سر می باشد که می تواند طیف گسترده ای از سیگنال ها را ارسال کند.

به عنوان مثال تکان دادن سر عموما به معنای موافقت با آن چیزی است که گفته می شود و یا سری که رو به پایین باشد به واسطه چانه،گردن را تحت پوشش قرار می دهد از این رو می تواند یک وضعیت تدافعی ناخودآگاه باشد که در نتیجه یک خطر درک شده رخ داده است.

وضعیت بدن

نحوه کنار هم قرار گرفتن دست ها،پاها و بدن نسبت به هم و نسبت به انسان های دیگر و محیط و شرایط اطراف را وضعیت بدن می نامند که شامل موارد زیر است:

  • فاصله بدن از عناصر مجاور
  • حرکات شانه
  • مکان قرارگیری دست ها
  • مکان قرار گیری پاها

بدن انسان احساسات را هم بروز می دهد. عمومی ترین پیامهای بدن عبارتند از آرامش یا بی قراری و دوست داشتن یا دوست نداشتن. آرامش، زمانی نشان داده می شود که فرد، اگر ایستاده است، دست و پاهایش را بدون نظم و ترتیب خاصی قرار می دهد و اگر نشسته است به عقب تکیه می دهد و دستها و پاهایش را باز می کند.

دوست داشتن،معمولا زمانی نشان داده می شود که فرد به سوی طرف مقابل شی ء یا موضوع مورد نظر اندکی خم می شود. بنابراین نحوه قرار گرفتن بدن، می تواند احساساتی را نشان دهد که در حالت عادی شخص آنها را پنهان می کند.

ژست یا تن گفتار

“ژست عبارت است از حرکات بدن، خصوصا دست ها که برای برقراری ارتباط به صورت آگاهانه یا ناخودآگاه به کار می رود. به ژست های ناخودآگاه، ژست های طبیعی و به ژست های آگاهانه ، ژست های قراردادی گفته می شود”.

ژست های قراردادی در واقع،همان حرکات نمادین هستند که گاه دارای معنی مشترک در همه اقوام و ملل هستند و گاه در فرهنگ های مختلف، به معانی متفاوتی تعبیر می شوند. در حالیکه نوعی ژست یا علامت در یک فرهنگ خاص،شاید بسیار رایج و دارای تعبیری واضح باشد، در فرهنگی دیگر،شاید بی معنی و یا حتی به معنایی کاملا متضاد باشد.

فن بیان عالی در کسب و کارو زندگی + ۴۰ نکته طلایی

“در بدن انسانها،بعد از صورت و حالات چهره،دست ها بیشترین توجه بیننده را به خود اختصاص می دهند.بسیاری از آدمها با دست های خود سخن می گویند.به این معنی است که آنها با حرکات مختلف دست خود پیامهای گوناگونی را به مخاطبان خود القا کرده و با آنان ارتباط موثری برقرار می کنند”.

ارتباط چشمی

مطالعه رفتار چشم، تماس چشمی،حرکات چشمی و کارکردهای رفتار چشم، ارتباطات چشمی ( ارتباطات بصری) نامیده می شود.

” برخی حرکات چشم نشان دهنده علاقه،توجه و درگیری است. نگاه خیره در بردارنده اعمالی چون نگاه کردن هنگام صحبت،نگاه هنگام گوش سپردن،نگاه خیره قابل توجه، تکرار،چند بار نظر انداختن در چارچوب شیوه های تعلق خاطر و نیز گشادگی مردمک چشم است.در تفسیر این اعمال باید فرهنگ حاکم را در نظر گرفت”.

هر چند چشم در مقایسه با کل اندام های بشری،درصد بسیار ناچیزی از بدن انسان را اشغال کرده است ولی اساسی ترین عامل ایجاد ارتباط غیرکلامی و حتی کلامی بوده و پیام های ارسالی از این عضو حساس به مراتب بیش تر و پرمعناتر از سایر اندام های بدن می باشد.

“نگاه در ایجاد ارتباط بین انسان ها از اهمیت خارق العاده ای برخوردار است و چگونگی نگاه کردن، می تواند نیات درونی انسان ها و یا چگونگی قضاوتشان در مورد دیگران را به نمایش بگذارد.چشم ها بیانگر عواطف و نگرش های درونی افراد می باشند و هر حرکت ساده آنها،اعم از این که چقدر از هم باز هستند،نگاه خیره،نگاه عمومی،چپ نگاه کردن، نگاه سربالا، نگاه پایین، نگاه افقی و … دارای معانی متفاوت و کاملی هستند و نقش موثری در ایجاد یا شکست ارتباط ایفا می کنند.”

یادگیری زبان بدن

مزایای یادگیری زبان بدن

  • زبان بدن در واقع ارتباط غیرکلامی است.با یادگیری علائم و نشانه های زبان بدن می توانید در محیط کار از آن به نفع خود استفاده کنید. مثلا زبان بدن کمک می کند درجلسات مذاکره با تمام توان کلامی و غیرکلامی نظر خود را بیان کنیم و برای انتقال مفاهیم مورد نظر خود از زبان بدن کمک بگیریم.
  • زبان بدن کمک می کند دیگران را بهتر درک کنیم.درک بیشتر و درست تر افراد باعث صرفه جویی در وقت و ارتباط بهتر با افراد در جلسات مذاکره می شود.
  • یادگیری زبان بدن کمک می کند آنچه را دیگران به ما نمی گویند یا سعی در پنهان کردن آن دارند،بفهمیم.
  • یادگیری زبان بدن کمک می کند کالا و خدمات خود را بهتر معرفی کنید.
  • زبان بدن کمک می کند مکالمات تلفنی بهتری داشته باشید چون استفاده از زبان بدن حتی پشت تلفن باعث می شود مفاهیم را بهتر انتقال دهیم.
  • با یادگیری زبان بدن در جلسات مذاکره متوجه می شویم چه کسانی علاقه به همکاری دارند،چه کسانی سوال دارند و چگونه اطمینان ایجاد کنیم.
  • در مقالات قبلی گفتیم که گوش دادن موثر بخش مهمی از ارتباط اثربخش را تشکیل می دهد زبان بدن کمک می کند شنونده خوبی باشید در گفتگوها مشارکت و علاقه خود را نشان دهید و این گفتگوهای شما را گرم تر و نتیجه بخش تر می کند خواه در محیط کار و جلسه کاری باشد خواه در منزل با عزیزان خانواده.
  • با همکاران و مشتریان ارتباط بهتری داشته باشید چرا که زبان بدن کمک می کند آنها را بهتر درک کنید.
  • احساسات خود را به درستی بیان کنید.
  • در محیط کار با درک احساسات واقعی همکاران و مدیرتان نسبت به موضع شما که خیلی مواقع گفته نمی شود یک تصویر حرفه ای از خود به دیگران نشان دهید.
  • وقتی بتوانید زبان بدن مشتریان خود را بخوانید ،به احساسات آنها راجع به محصول/خدمات/ قیمتتان پی می برید پس بهتر می توانید خواسته آنها را برآورده کنید در نتیجه فروش و در نتیجه درآمد بیشتری خواهید داشت.

چند نکته برای تقویت زبان بدن

  • آرامش داشته باشید.در تمامی مراحل صحبت و نگاه کردن به دیگران آرامش داشته باشید و حواستان را به حالت های بوجود آمده بدن،چهره و چشم متمرکز کنید.به تمامی حرکات،حتی کوچک ترین آنها توجه کنید و آنها را تحلیل کنید.
  • وسایل اضافی را از جلوی دست خود دور کنید.موانعی را که باعث می شود شما آزادانه حرکت نکنید رفع کنید.جیب های خودتان را خالی نگه دارید و زیاد سنگین نکنید. هنگام مذاکره مانعی را که باعث تماس چشمی می شود برطرف کنید. امکان دارد کیف شما یا حتی یک قندان روی میز،حواستان را پرت کند.
  • چهار دقیقه اول آشنایی شما با دیگران 80 درصد از ذهنیت شما را نسبت به افراد تا آخر عمر تعیین می کند.پس مواظب برخورد اول خود در چهار دقیقه اول باشید. اگر شما از زبان بدن خودتان استفاده کنید متوجه می شوید دیگران هم که مقابل شما قرار گرفتند تلاش می کنند با زبان بدن خودشان با شما صحبت کنند. پس نقش کسی دیگر را بازی نکنید و خود واقعی تان باشید.
  • هنگام ورود به جلسه مذاکره یا دیدار با دیگران همیشه لبخند بر لب داشته باشید.
  • افراد برای خود حریم شخصی دارند، فاصله مجاز با تمام افراد و جنس مخالف را همیشه حفظ کنید. افراد از اینکه بیش از حد به آنها نزدیک شوید ناراحت خواهند شد و حالت تدافعی خواهند گرفت.
  • ارتباط چشمی خود را تمام مدت با چهره و چشم های فرد صحبت کننده و شنونده حفظ کنید.زل نزنید،بلکه نگاه خود را روی چهره و چشمان فرد مقابل تقسیم کنید. ارتباط چشمی،حس خوبی به فرد رو برو می دهد و او را تشویق به همکاری و سخن گفتن می کند.
  • با صورت،دماغ و گوش هایتان بازی نکیند،زیرا با این کار حس بدی به افراد منتقل می کنید.
  • با قدرت از دست ها و چهره تان برای بیان حرف های خود استفاده کنید.
  • هنگام نوشیدن چای و … مراقب حرکات خود باشید. لیوان را جلوی سینه یا دهان خود نگه ندارید،چون شما را به حالت تدافعی نزدیک می کند.
  • احساس روحی مثبتی داشته باشید چون این احساس باعث می شود در تمام مراحل استفاده از زبان بدن، کارایی و تمرکز بیشتر و بهتری داشته باشید.
  • جهت شرکت در جلسات مذاکره یا قرار ملاقات،لباس زیبا و آراسته بپوشید. یک لباس مخصوص مذاکره و قرار ملاقات داشته باشید. لباس خوب پوشیدن، ناخودآگاه شما را مودب و موجه نشان می دهد.
  • از مدل موی متعارف استفاده کنید. از آراستن موهای خود با مدل های عجیب حتی اگر مطابق مد هم باشد بپرهیزید.موی تمیز شما را فردی نکته بین و ظریف نشان می دهد.
  • همه حرکات طرف مقابل را تحلیل کنید و با یک حرکت در مورد او قضاوت نکنید.مجموع چند حالت در زبان بدن یک پیام مناسب را به شما انتقال خواهد داد.
  • از دروغ گفتن بپرهیزید. هنگام دروغ گفتن بدن ما به صورت غیرارادی واکنش نشان می دهد و این واکنش می تواند به استفاده شما از زبان بدن آسیب برساند و باعث ایجاد حرکت در اندام های شما شود که افراد هم با دیدن این حرکات، به دروغگو بودن شما پی می برند.
  • غذای سبک و مناسب طبع خود میل کنید چون غذای نامناسب باعث تحلیل رفتن انرژی شما می شود و حرکات بدن و حالت چشم های شما را کند و نامناسب می کند.
  • با یک لحن مشخص و مناسب صحبت کنید. برای تاکید یا نفی می توانید با بلند یا کوتاه کردن لحن، آنها را مورد تاکید قرار دهید.
  • رو به روی مذاکره کننده قرار بگیرید و بکوشید تمام حرکات بدن و صورت او را مطالعه کنید.
  • از خندیدن بی مورد و بدون دلیل در جلسات مذاکره جدا خودداری کنید چون باعث از بین رفتن حالات طبیعی چهره شما می شود.
  • با هر کسی شوخی نکنید،به ویژه شوخی هایی که فیزیکی هستند.
  • از ایستادن بی مورد در کنار صندلی ها و تکیه به دیوارها بپرهیزید چون ممکن است این حرکت شما در فرد مقابل نوعی خستگی و بی علاقگی بوجود آورد.
  • به طور احساسی دست و پای خود را حرکت ندهید اجازه دهید دست ها و اندام شما بنا به نیاز به صورت طبیعی حرکت کند.
  • به استفاده از زبان بدن اعتماد داشته باشید و هر روز از آن استفاده کنید. تمرین وتکرار باعث می شود این در ذهن شما حک شود.
  • هنگام صحبت کردن با افراد و گوش دادن به صحبتهای آنها از تکان های سر و چشم و همینطور کلمات مناسب استفاده کنید.این کار باعث می شود افراد مشتاق شوند با شما مذاکره بیشتری کنند.
  • اگر استفاده از زبان بدن را به تازگی شروع کرده اید در ابتدا آن را با حوصله و آرام انجام دهید تا به مرور بتوانید بر انجام صحیح آنها مسلط شوید.
  • خیلی زود و بدون شناخت با دیگران صمیمی نشوید و زبان بدنی را که موقع ملاقات با دوستان صمیمی تان استفاده می کنید برای همه افراد به کار نبرید.

زبان بدن-ارتباط چشمی

  • از لوازم خود به خوبی و با آرامش خاص استفاده کنید فراموش نکنید که تمامی حرکات شما زیر ذره بین افراد دیگر است.
  • در جلسات هنگام عطسه و سرفه ناگهانی یا ناشی از کسالت از دستمال استفاده کنید و تلاش کنید صورت خود را به سمت مخالف فرد بگردانید و از آوردن سر به سمت پایین خودداری کنید. پایین آوردن سر و عطسه یا سرفه باعث از بین رفتن صلابت بدنی شما برای چند لحظه یا چند دقیقه خواهد شد.
  • هنگام صحبت های جدی مثل مذاکره چندین بار صدای خود را ضبط کنید و گوش دهید و روی تن و لحن صدای خود تمرین کنید.
  • حرکات دست خود را در آینه تمرین کنید.چون حرکات دست در مذاکرات و جلسات بسیار مهم اند.
  • هنگام دست دادن دقت کنید که کف دست فرد مقابل را کاملا لمس کنید و از اعمال هرگونه فشار اضافی به دست بپرهیزید.
  • زود تصمیم نگیرید، با دیدن یک حالت و تحلیل آن نتیجه گیری نکنید و برای پی بردن به حالت ها و نیت ها، چندین اندام را همزمان بررسی کنید.
  • از چشم های دیگران غافل نشوید.ممکن است وقتی با فردی صحبت می کنید چشم همراهان او بهترین راهنمای شما در شناخت زبان بدن آنها باشد.
  • در بغل کردن و بوسیدن افراد دقت کنید. توجه داشته باشید اگر فاصله خود را با شما کم کردند یعنی آمادگی خود را برای بغل کردن و بوسیدن شما نشان می دهند در غیر این صورت از بغل کردن و بوسیدن وی خودداری کنید.
  • مکالمه تلفنی خود را همراه با نشان دادن دست ها و حالات چشم انجام دهید. این کار حتی با اینکه تلفنی صحبت می کنید اما باعث بهبود روند مکالمه شما در تماس های تلفنی خواهد شد.
  • در صورت عصبانیت نفس های عمیق بکشید و سعی کنید فکر و ذهن خود را به افکار خوب اختصاص دهید. زود،شتابزده و احساسی تصمیم نگیرید.
  • قانون ارتفاع را رعایت کنید. هر گاه شخصی نشسته است شما در حالت ایستاده با او مذاکره نکنید و برعکس.این قانون ارتفاع در زبان بدن هنگام مذاکره است.
  • حالات و اشارات زبان بدن هر منطقه یا هر کشور را به خوبی بشناسید.
  • معنای بعضی اشارات در کشورها با یکدیگر متفاوت است و امکان دارد در یک کشور مفهوم خوبی داشته باشد اما در کشوری دیگر نوعی توهین یا مسخره کردن محسوب شود.
  • تماس بدنی را فراموش نکنید.همانطور که وقتی می خواهید کسی را به آرامی بیدار کنید با دست و صدا همزمان عمل می کنید تا به هدف خود برسید،برای مکالمه های خود هم از تماس بدنی مناسب استفاده کنید.
  • محل نشستن خود را به گونه ای تنظیم کنید یا طوری بایستید که نور مستقیم به چشم های شما نتابد.راحت بودن چشم هایتان باعث خواهد شد بهتر و با دقت بیشتری بدن را تحلیل کنید و کوچک ترین حرکتی را از دست ندهید.
  • در تمام مدت جلسه مذاکره،اگر افراد بیشتری با شما همزمان در حال مذاکره هستند نگاه و حرکات بدن خود را بین همه آنها تقسیم کنید و فقط نگاه یا اشاره خود را به یک نفر معطوف نکنید.
  • قبل از سخنرانی یا ورود به جلسه روز قبل یا ساعاتی قبل، متن را جلوی آینه یا با شخص دیگری تمرین کنید تا اشکالات حرکات اندام شما کشف شود.
  • در صورت امکان از خوردن دارو قبل از جلسات مذاکره خودداری کنید. داروها با عوارضی که دارند باعث کند شدن فعالیت ذهن شما و کاهش دقت شما خواهند شد.
  • مطالعه کنید و جدول یا سودوکو حل کنید.این کار به افزایش کارایی و دقت شما در تشخیص حالات صورت و اندام هایتان کمک خواهد کرد.

زبان بدن در تبلیغات

ارتباط غیر کلامی-زبان بدن

ارتباطات غیرکلامی نسبت به سایر ابزارهای ارتباطی بیشترین تاثیر را در ذهن مخاطب خواهد داشت و در عین حال هدف تبلیغات جلب توجه مخاطب برای خریداری یک محصول یا استفاده از خدمات است. در واقع تبلیغات به طور کلی شکلی از ارتباط است که هدف آن اطلاع رسانی به مشتریان بالقوه در مورد کالا و خدمات و چگونگی استفاده از آن،تهیه کالا و خدمات مورد تبلیغ و ترغیب مخاطبان به خریداری و مصرف کالاها و خدمات مورد نظر است.

در پوسترها،بیلبوردهاو سایر آگهی های تبلیغاتی معمولا،دو بخش تصویر و نوشتار از اهمیت بسیاری برخوردار است و به غیر از پوسترهای نوشتاری،در اکثر آگهی ها، بخش تصویر بر نوشتار غلبه می کند. از آنجا که در بسیاری از آگهی های تبلیغاتی شاهد حضور مدل انسانی هستیم،رعایت اصول زبان بدن امری اجتناب ناپذیر است.

تصاویر بازیگران و چهره های مشهور معمولا به دلیل همین چهره بودن و البته محبوبیتی که در میان عامه مردم کسب کرده اند و حس اطمینانی که نسبت به آنها در جامعه وجود دارد در سراسر دنیا برای امور تبلیغات تلوزیونی،مجلات و بیلبوردها مورد استفاده قرار می گیرد.عمده مردم با نگاه به این تصاویر و اطمینان از این که بازیگر یا چهره مورد علاقه آنها محصول با کیفیت را تبلیغ می کند،با اشتیاق بیشتری محصول مورد نظر خود را تهیه می کنند.

هنگامی که یک مدل یا بازیگر تبلیغات قصد معرفی یک محصول یا خدمات را دارد،می بایست زبان بدن متناسبی را به نمایش بگذارد تا مخاطبین هدف (مشتریان آن محصول یا خدمات) دچار سوء برداشت نشوند و در نهایت بتوانند خود را با مدل مرتبط سازند و به استفاده از آن محصول یا خدمت ترغیب شوند.

اجازه بدهید زبان بدن افراد در چند پوستر تبلیغاتی را بررسی کنیم:

یک تبلیغ ناموفق

زبان بدن: ابزاری موفقیت در کسب و کار و زندگی شخصی

تبلیغ دمنوش گیاهی نیوشا با حضور رضا کیانیان بازیگر سینما و تلوزیون. در این تصویر سر سوژه به سوی پایین و نزدیک به شانه ها قرار گرفته که بیانگر قدرت و جایگاهی خاص است.به علاوه انگشت اشاره سوژه که روبه بیرون گرفته شده به معنی تلاش برای تسلط بر بیننده و جلب توجه اوست.تصویر افرادی که به سمت بیرون تصویر اشاره می کنند می تواند برای بیننده بسیار محرک باشد چرا که بیننده را به طور مستقیم و علنی مورد خطاب قرار می دهد.

می توان گفت که مجموعه حالت سر رو به پایین با حفظ نگاه مستقیم و خیره به بیننده و استفاده از حالت اشاه روبه بیرون،در کنار هم این پیغام را به بیننده می رساند که سوژه تبلیغ که از جایگاه بالاتری نسبت به او برخوردار است،او را مورد خطاب قرار می دهد.

استفاده از لبخند در کنار این مجموعه حرکات،از تداعی احساس منفی در مخاطب کم می کند . توجه کنید که استفاده از همین مجموعه حرکات در کنار حالت صورت خنثی یا خشمگین، می توانست به منزله توهین و ایجاد احساس کاملا منفی در مخاطب منجر شود.

در بیلبورد دمنوش نیوشا، با قامت قدری به جلو خمیده شده کیانیان و لبخند سریع او، سعی شده که از تحکم این ژست کاسته شود و کاراکتر با محبت و صمیمانه جلوه کند که البته تا حدودی نیز می تواند طنزآمیز باشد. از جمله ایرادات بارزی که در این تبلیغ مشاهده می شود نبود هیچ گونه ارتباط و تماس بین مدل تبلیغاتی و محصول است.

در حقیقت می توان گفت گرچه زبان بدن سوژه موجب جلب نگاه بیننده به سمت تبلیغ می شود اما کمتر توجه مخاطب به سمت محصول متمایل می گردد. چرا که سوژه نه محصول را پیشنهاد می دهد نه آن را مصرف کرده و نه حتی به سمت آن نگاه می کند.در حالی که با کمک زبان بدن مناسب،به راحتی می شد توجه مشتری را به سمت کالای تبلیغی جلب کرد.

زبان بدن در تبلیغات

در مقابل آگهی دمنوش نیوشا، آگهی قهوه شرکت نسپرسو که از جورج کلونی،بازیگر محبوب آمریکایی در آن استفاده شده است. شعار این آگهی “Pure Pleasure is Inside” است که با زبان بدن بازیگر همسو است.

در این آگهی برخلاف آگهی دمنوش نیوشا، یک ارتباط منطقی میان محصول و مدل ایجاد شده است. در واقع مدل با نگاه به داخل فنجان قهوه و نمایش احساس رضایت بر چهره خود توانسته با زبان بدن خود، پیام آگهی را در ذهن بیننده تداعی کند.

یک تبلیغ موفق

زبان بدن: ابزاری موفقیت در کسب و کار و زندگی شخصی

به عنوان نمونه موفق از زبان بدن در تبلیغات تجاری با چهره های معروف،آگهی محصولات ضدتعریق برند رکسونا با حضور استفان کری،بازیکن بسکتبال اهل ایالات متحده آمریکا را تحلیل می کنیم.

در این آگهی به جای نمایش سوژه در حال تعارف محصول به مخاطب،ژستی پویا و متحرک از این بازیکن ورزشی به تصویر کشیده شده است. به عبارتی زبان بدن سوژه در کنار شعار “Dry and Fresh All Day” این پیام را به مخاطب می رساند که سوژه با وجود انجام فعالیت های سنگین ورزشی و تعرق زیاد، به دلیل استفاده از این محصول همچنان سرحال مانده است.

تبلیغ آبمیوه

زبان بدن: ابزاری موفقیت در کسب و کار و زندگی شخصی

آگهی آب میوه سان استار با حضور زانیار خسروی، خواننده پاپ و جوان ایرانی. در این تصویر سوژه گوشی تلفن همراه خود را در دست چپ گرفته و در حالی که به صفحه گوشی خود نگاه می کند لبخند می زند.

با توجه به آن که هندزفری در گوش سوژه قرار دارد این گونه به نظر می رسد که وی در حال تماشای یک ویدئو است. از فضای پس زمینه تصویر که ایستگاه مترو را نشان می دهد اینگونه تداعی می شود که سوژه در حال آغاز روز خود ورفتن به سمت محل کار است. در حالی که با طیب خاطر و چهره ای خندان ویدئویی را تماشا می کند.

با توجه به اینکه سوژه در دست دیگر خود پاکت آبمیوه را دارد این پیام به مخاطب منتقل می شود که نشاط و سرحالی سوژه در نتیجه استفاده از این محصول است.به طور کلی زبان بدن سوژه در این تصویر انرژی،سرزندگی،نشاط، رضایت و آسودگی خاطر را به مخاطب منتقل می کند که همسو با پیام تبلیغ Less Worry,Less Hurry به معنی استرس کمتر، عجله کمتر است… .

البته باید بگوییم به علت بسته بودن درب پاکت آبمیوه و به تصویر کشیدن یک سلبریتی در ایستگاه مترو به این خلوتی، کمی فضا تصنعی به نظر می رسد.

اهمیت زاویه بدن

زبان بدن: ابزاری موفقیت در کسب و کار و زندگی شخصی

تبلیغ کرم گیاهی جاکسون با چهره احمدرضا عابدزاده دروازه بان سابق تیم ملی فوتبال کشورمان.در نگاه اول چهره بشاش و خندان سوژه نگاه و توجه هر بیننده ای را به خود جلب می کند.در واقع نگاه مستقیم و لبخند حقیقی سوژه که به صورت بارز در ناحیه چشم ها، لب،خطوط ایجاد شده در گوشه چشم و اطراف دهان قابل مشاهده است،

بیننده را دعوت به ورود به دنیای درون تبلیغ می کند و باعث ایجاد حس نزدیکی اجتماعی در او می شود. بدن سوژه در این تصویر رو به سمت بیننده اما با کمی زاویه قرار گرفته است که این زاویه گیری بدن، مانع ایجاد احساس خشکی و رسمیت در اندام وی شده است.

به علاوه زاویه عکاسی در این تصویر و تاکید بر دست سوژه که به سوی مخاطب دراز شده و محصول در آن قرار گرفته است باعث جلب توجه بیننده به سمت محصول می گردد

و یک پیشنهاد دوستانه از جانب شخص داخل تصویر را تداعی می کند.در واقع زبان بدن سوژه در این تبلیغ تا حدودی می تواند همسو با پیام تبلیغ باشد چرا که حس رضایت و خرسندی به همراه شور و نشاطی که از لبخند گرم و صمیمانه سوژه به مخاطب منتقل می شود می تواند تداعی کننده تاثیری باشد که مصرف محصول در او داشته است.

زبان بدن در سخنرانی

  • وقتی شما را برای سخنرانی معرفی و به پشت تریبون دعوت می کنند نفس عمیقی بکشید و با جسارت و اعتماد به نفس به طرف سن بروید.
  • برای تشکر از فردی که شما را معرفی کرده با او دست بدهید.
  • به طرف مخاطبان برگردید و لبخند بزنید در واقع می خواهید این پیام را منتقل کنید که از اینکه آنجا هستید و برای آنها صحبت می کنید خوشحال هستید.
  • چند ثانیه مکث کنید تا مخاطبان ساکت شوند و توجهشان به شما متمرکز شود در این چند لحظه که منتظر هستید به آرامی به آنها نگاه کنید.
  • وقتی مستقیم با کسی صحبت می کنید، تمام افرادی که به شکل (یو) پشت سر او نشسته اند احساس می کنند با آنها صحبت می کنید.
  • با شور و شوق شروع به سخن گفتن کنید.
  • هنگام سخنرانی با قاطعیت و اعتماد به نفس عمل کنید.
  • هر 5 الی 15 ثانیه بطور طبیعی به شنوندگان نگاه کنید. با مخاطبان حرف بزنید نه با یادداشت هایتان. فاصله مناسب با میکروفون را رعایت کنید.
  • اگر برای گروه بزرگی صحبت می کنید از حالت ایستاده استفاده کنید.
  • خود را ملزم کنید که فضای بیشتری نگیرید یا به جلو و عقب نروید. اکیدا از حرکت به جلو و عقب خودداری کنید. چون این حرکت نشانه اضطراب است.
  • دست هایتان را در دو طرف بدنتان آویزان کنید یا دو طرف میز بگذارید.

زبان بدن در بازاریابی

افرادی که وارد حوزه تجارت می شوند باید بتوانند از دانش زبان بدن آگاه باشند و حرکت های ناخودآگاه انسان ها را بازخوانی کنند.

اگر یک بازاریاب بخواهد در بسیاری از فعالیت های خود موفق باشد باید با زبان بدن نیز آشنا باشد. بیشتر رفتارهای غیرکلامی اکتسابی هستند و آموخته می شوند این رفتارها در فرهنگ های مختلف متفاوت هستند و به طبع معنای متفاوتی دارند.یک بازاریاب با توجه به جامعه و فرهنگی که در آن جامعه جریان دارد باید توانایی تفسیر حرکات بدن طرف مقابل خود را در تجارت داشته باشد.

طبق تحقیقات زنان درک کامل تری از تعبیر حرکت های بدن بصورت ذاتی و خدادای دارند. این توانایی در موفقیت بازاریاب های خانم بسیار تاثیرگذار است. به دلیل اینکه زنان تحلیل کننده های خوبی از زبان بدن طرف مقابل هستند می توانند در در مذاکرات و بازاریابی بسیار موفق عمل کنند.

چند مورد از معانی رایج حرکات در زبان بدن

چشم هایش را دریاب!!!

هنگام صحبت کردن رو در رو، فارغ از اینکه در محیط دوستانه هستید یا در محیط کار،نگاه کردن به چشمهای طرف مقابل و حفظ ارتباط چشمی ضروری است. این کار نشان می دهد که شما به این گفتگو علاقه مند هستید و صحبت های طرف مقابل برایتان مهم است.

فرض کنید دارید با رئیستان صحبت می کنید اما او در تمام طول صحبت شما سرش را از گوشی یا لب تاب بیرون نمی آورد احساس بدی پیدا می کنید احساس اینکه اصلا برایتان ارزش قائل نیست دارید سبک می شوید بنابراین جملاتتان را کوتاه می کنید و از در اتاق بیرون می روید بدون اینکه گفتگوی شما به نتیجه رسیده باشد

ممکن است او دقایقی بعد شما را صدا بزند و بگوید خبر داده بودند که سهامش سقوط کرده و داشته قیمت ها را چک می کرده و از شما بخواهد که حرفتان را از ابتدا بگویید اما چند لحظه به عقب برگردیم، ببینید زبان بدن او با شما چه کرده بود؟ شما را به لحاظ احساسی و اعتماد به نفس ویران کرده بود پس در گفتگوها ارتباط چشمی را رعایت کنید.

وقتی در هنگام گفتگو مستقیم به چشم های طرف مقابل نگاه می کنید قابل اعتماد به نظر می رسید و بالعکس کسانی که هنگام صحبت کردن مدام چشمهایشان را می دزدند غیرقابل اعتماد به نظر می رسند اگر ارتباط چشمی برای شما دشوار است به دلیل پایین بودن اعتماد به نفس یا هر چیز دیگر ناراحت نباشید آن را تمرین کنید با خودتان قرار بگذارید هر روز حداقل با یکی دونفر که صحبت می کنید لحظاتی ارتباط چشمی تان را برقرار کنید و

مستقیم به چشمهای او نگاه کنید به مرور این کار برایتان ساده تر و به عادت تبدیل می شود تمرین کردن را دست کم نگیرید.مثلا در مصاحبه شغلی توصیه شده به طور متوسط در 80 درصد زمان جلسه ارتباط چشمی داشته باشید.

لبخند یخ شکن

در جلسات کاری،در مقابل مشتریان،همکاران،خانواده ،در حضور جناب رئیس و … یک لبخند طبیعی داشته باشید.در شروع ارتباط هیچ چیز دلپذیرتر از یک لبخند طبیعی نیست. این کار باعث می شود خوب به نظر برسید.

سرتو بگیر بالا!

افرادی که هنگام راه رفتن سرشون رو بالا می گیرن و با شونه های صاف راه می رن آدمای با اعتماد به نفسی دیده می شن.در مقابل افرادی که با شونه های افتاده و سر پایین انداخته و شل راه می روند بی اعتماد به نفس و بی حال به نظر می رسند. این یکی از نشانه های زبان بدنه که شما هم می تونید تمرین کنید تا به عادتتون تبدیل بشه و وقتی دیگران شما رو میبینن این حس رو به اونها منتقل کنید که با اعتماد به نفس هستید.

جمع بندی

  • زبان بدن وسیله ای ضروری برای ارتباط غیرکلامی است.
  • زبان بدن، مجموعه ای از اطوار،حرکات، حالات بدن و چهره را نشان می دهد که برای برقراری ارتباط یا نشان دادن چیزی به کار می رود.عناصر زبان بدن به دو دسته تعمدی و غیر تعمدی تقسیم بندی می شوند.
  • زبان بدن حدود 65 درصد از انتقال پیام در ارتباط را در بر می گیرد، در مقایسه با ارتباط کلامی که حدود 35 درصد را در بردارد.
  • ژست های قراردادی در واقع،همان حرکات نمادین هستند که گاه دارای معنی مشترک در همه اقوام و ملل هستند و گاه در فرهنگ های مختلف، به معانی متفاوتی تعبیر می شوند. در حالیکه نوعی ژست یا علامت در یک فرهنگ خاص،شاید بسیار رایج و دارای تعبیری واضح باشد، در فرهنگی دیگر،شاید بی معنی و یا حتی به معنایی کاملا متضاد باشد.
  • هر چند چشم در مقایسه با کل اندام های بشری،درصد بسیار ناچیزی از بدن انسان را اشغال کرده است ولی اساسی ترین عامل ایجاد ارتباط غیرکلامی و حتی کلامی بوده و پیام های ارسالی از این عضو حساس به مراتب بیش تر و پرمعناتر از سایر اندام های بدن می باشد.
  • در محیط کار با درک احساسات واقعی همکاران و مدیرتان نسبت به موضع شما که خیلی مواقع گفته نمی شود یک تصویر حرفه ای از خود به دیگران نشان دهید.
  • از خندیدن بی مورد و بدون دلیل در جلسات مذاکره جدا خودداری کنید چون باعث از بین رفتن حالات طبیعی چهره شما می شود.
  • هنگامی که یک مدل یا بازیگر تبلیغات قصد معرفی یک محصول یا خدمات را دارد،می بایست زبان بدن متناسبی را به نمایش بگذارد تا مخاطبین هدف دچار سوء برداشت نشوند و در نهایت بتوانند با تبلیغ ارتباط برقرار کنند.

 

این مطلب برای شما مفید بود ؟

برای امتیاز دهی روی ستاره ها کلیک کنید!

میانگین امتیاز / 5. تعداد آرا :

اولین نفری باشید که امتیاز میدهید

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها